Beste forumleden
Ik heb altijd lelyflat en valkjes gezeild (waterschouting)
en ben sinds kort trotse eigenaar van een Spanker(houtbouw)
echter deze boot heeft een toren zeil en ik heb nu met de tuigage een paar vragen
1. waarvoor dient dat grijze aluminium blok aan mijn mast? (zie foto)
er zit een rvs haak in en een katrol systeem waar ik de haak mee kan aantrekken
2. er zit een blok op een kwart voor mijn giek tbv mijn neerhouder? maar op de mast zit geen aansluiting daarvoor
of is dat dat grijze aluminium blok?
3. het fokketouw is nu getuigd op een fokkenist graag wil ik de tuigage aanpassen, naar solo varen
maar het leioog en de genuarail zitten tov de lier en de klem erg raar
Nou denk ik dat het het slimst is om het leioog te verplaatsen maar dan verander ik ook de foktrim (de twist)
Kan iemand mij helpen met bruikbare tips?
Alvast bedankt een opnieuw beginnend zeiler