Welkom  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3

Onderwerp: Val en Stopper Perikelen

Val en Stopper Perikelen 26 juni 2015 12:43 #639154

  • ron b
  • ron b's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3785
Hoe het verder ging.

Zoek in Harlingen maar eens iemand die de juiste spullen in voorraad heeft of snel kan leveren.
Van meer, nee, CIV ook niet, Steemar, nee.

Even een belletje naar Dirk Koolwijk was genoeg.
Die begreep direct het probleem en was in staat ook snel een set nieuwe stoppers te leveren.
Een mooie, in klassiek brons gekleurde, 100% dyneemakern val is gesplitst en aanboord gebracht.
Prima geregeld, we zeilen weer en liggen mooi op TS.
Delher 29 D'Helios

...hij wist zeker dat niemand anders dan de duivel die vlag op zee gestreken kon hebben......
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Val en Stopper Perikelen 26 juni 2015 13:35 #639162

  • -Mara-
  • -Mara-'s Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3166
Joop66 schreef :
Alleen als je heel lomp doet, breekt t handel.
Ahum, Sons :whistle:

:laugh:

Maar inderdaad makkelijk te vervangen.
De beste psychiater?
Een dagje op het water!

Aloa 27sc "Mara"
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Val en Stopper Perikelen 26 juni 2015 14:28 #639178

  • Rikken
  • Rikken's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2842
Er staat in de nieuwste zeilen een test van valstoppers. Daaruit blijkt dat het eigenlijk allemaal net te zwak is. Ook daar diverse modellen met lijnschade.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Val en Stopper Perikelen 26 juni 2015 16:07 #639192

  • Joop66
  • Joop66's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 9258
Voor Ronb te laat. Jammer genoeg.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Val en Stopper Perikelen 26 juni 2015 22:12 #639263

  • canuma
  • canuma's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 434
Rikken schreef :
Er staat in de nieuwste zeilen een test van valstoppers. Daaruit blijkt dat het eigenlijk allemaal net te zwak is. Ook daar diverse modellen met lijnschade.

Te zwak bij bediscussieerde model en merk, of in het algemeen?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Val en Stopper Perikelen 26 juni 2015 22:25 #639265

  • Rikken
  • Rikken's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2842
Spinlock, rutgerson, lewmar, easylock, barton, antal. Als de lijn niet slipt dan breken er wel handels, beschadigen mantels of breekt gewoon de hele stopper open. De moeite waard om de zeilen even te kopen. Wat dan wel goede stoppers zijn? Ik heb geen flauw idee. ....
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Val en Stopper Perikelen 26 juni 2015 22:31 #639267

  • hscharft
  • hscharft's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2304
Getverderrie....

Komen jullie nu met dit draadje net nu ik voor 200 euro aan nieuwe lewmar stoppers heb liggen klaar om geinstalleerd te worden.....

2 keer dubbel 8-10mm versie.
groeten Harm Scharft
Schipper Ex Multiplex

members.home.nl/hrscharft
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Val en Stopper Perikelen 26 juni 2015 22:42 #639270

  • Scarabee
  • Scarabee's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1214
hscharft schreef :
Getverderrie....

Komen jullie nu met dit draadje net nu ik voor 200 euro aan nieuwe lewmar stoppers heb liggen klaar om geinstalleerd te worden.....

2 keer dubbel 8-10mm versie.

Ik wil ze gerust overnemen voor een paar tientjes :laugh:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Val en Stopper Perikelen 26 juni 2015 23:31 #639278

Ook ik ben al maanden aan het kijken naar volstoppers om alle lijnen in de kuip af te werken.... Vd week ook Lewmar 5 voudig gekocht en morgen installeren.... Draadje is inderdaad net te laat :S
Toch ga ik het proberen :side:
Ik denk dat fabrikanten van steeksleutels samen spannen als het gaat om de aantrekkingskracht van water op gereedschap... Het begint op te vallen dat altijd maat 10 overboord valt...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Val en Stopper Perikelen 27 juni 2015 05:23 #639281

  • koko
  • koko's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 16018
hscharft schreef :
Getverderrie....

Komen jullie nu met dit draadje net nu ik voor 200 euro aan nieuwe lewmar stoppers heb liggen klaar om geinstalleerd te worden.....

2 keer dubbel 8-10mm versie.

En waarom zou je ze niet retourneren bij de winkel? Omruilen voor easylocks moet toch kunnen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Val en Stopper Perikelen 27 juni 2015 08:18 #639297

de meeste winkels zijn erg blij als ze ervan af zijn, die Lewmar narigheid....
Beter dan wij weet een watersportwinkel wat er allemaal mis gaat, al die klanten die met een kapot ding terugkomen.
"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Val en Stopper Perikelen 27 juni 2015 08:47 #639306

  • Jedre
  • Jedre's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 4103
Firebolt schreef :
En de constrictor van Trestec kan je ook overwegen. Ik vaar nu bijna 3 jaar met dezelfde genuaval wedstrijden ( geen fokroller, dus de genua gaat steeds op en neer) en die is nog als nieuw. Kost helaas net zo veel als een stopper maar heeft zich bij mij al dik terug verdiend.

Zat daar ook aan te denken.... hoe zit het met op spanning brengen van je vallen? Het lijkt me dat je iets moet overspannen, omdat de kous iets val "terug" geeft, of niet?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Val en Stopper Perikelen 28 juni 2015 03:38 #639429

  • Firebolt
  • Firebolt's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 699
Jedre schreef :
Firebolt schreef :
En de constrictor van Trestec kan je ook overwegen. Ik vaar nu bijna 3 jaar met dezelfde genuaval wedstrijden ( geen fokroller, dus de genua gaat steeds op en neer) en die is nog als nieuw. Kost helaas net zo veel als een stopper maar heeft zich bij mij al dik terug verdiend.

Zat daar ook aan te denken.... hoe zit het met op spanning brengen van je vallen? Het lijkt me dat je iets moet overspannen, omdat de kous iets val "terug" geeft, of niet?

Ik herken niet wat @noballast schreef. We hebben hem nu ruim twee jaar aan boord zonder problemen, de bemanning is er helemaal aan gewend en de lijn ziet er nog perfect uit. Misschien hebben we geluk met de combinatie van lijn en constrictor.
Met de spinlock was ik nu zeker twee mantels verder geweest. Op zich was dat steeds wel te repareren, maar je zag het niet aankomen. Een mantel die er goed uitzag ( ik hield het echt wel in de gaten) kon ineens doorscheuren tijdens de wedstrijd. Het lijkt wel of de vezels van binnen uit kapot gaan, dus eerst tussen de kern en de mantel.

Ik heb dus ėėn constrictor op de genuaval. Wij hebben geen fokroller, de genua gaat bij iedere bovenboei omlaag., dat zal inmiddels dus al enkele honderden keren zijn geweest.
Er is wat slip voordat hij zich zet, de spinlocks hebben dat ook. De slip is tot een minimum te beperken (minder dan de spinlock) door de constrictor goed naar voren te "melken" voordat je de spanning van de lier afhaalt. De pitman kan dat zelf doen, of met een beetje hulp van de voordekker.
De constrictor moet wel de goede maat hebben bij de dikte van de lijn. De spinlocks enz hebben een groter bereik voor de dikte van de lijn. Hij werkt anders dan een klem en ke moet er in het begin aan wennen maar bij ons werkt het.
Laatst bewerkt: 28 juni 2015 03:54 door Firebolt.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Val en Stopper Perikelen 28 juni 2015 06:51 #639441

@firebolt ik zei al dat ik er van baalde. Misschien is het inderdaad een verkeerde combi. Aan de andere kant, de belasting op de lijnen in een multihull zijn zoveel hoger, ook de grootste Spinlocks hebben te veel slip. Alternatief is een jammer maar daar hangt weer een heel ander prijskaartje aan. Maar de constrictor is bij mij nog zeker niet afgeschreven. Of het systeem van Karver dat weer meer van een jammer weg heeft. Gelukkig heb ik nog even voordat ik die spullen moet gaan aanschaffen en volg de ontwikkelingen op dat gebied op de voet.
Henny (Team Zeilersforum.nl)

It is when you are riding out your first gale in a boat you have built yourself that you wonder about some of the doubtful workmanship that went into her - John Guzzwell

www.fram.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Val en Stopper Perikelen 28 juni 2015 06:55 #639442

  • hscharft
  • hscharft's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2304
Even een zijspoortje....

iedereen maakt zich hier druk over hongerige stoppers die mantels opkauwen maar de grootste hongerlappen bij mij aan boord waren de Harken lieren. Die met van dat schuurpapier op de trommel.

groeten Harm Scharft
Schipper Ex Multiplex

members.home.nl/hrscharft
Laatst bewerkt: 28 juni 2015 06:56 door hscharft.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Val en Stopper Perikelen 28 juni 2015 06:57 #639443

  • Jedre
  • Jedre's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 4103
Firebolt schreef :
Jedre schreef :
Firebolt schreef :
En de constrictor van Trestec kan je ook overwegen. Ik vaar nu bijna 3 jaar met dezelfde genuaval wedstrijden ( geen fokroller, dus de genua gaat steeds op en neer) en die is nog als nieuw. Kost helaas net zo veel als een stopper maar heeft zich bij mij al dik terug verdiend.

Zat daar ook aan te denken.... hoe zit het met op spanning brengen van je vallen? Het lijkt me dat je iets moet overspannen, omdat de kous iets val "terug" geeft, of niet?

Ik herken niet wat @noballast schreef. We hebben hem nu ruim twee jaar aan boord zonder problemen, de bemanning is er helemaal aan gewend en de lijn ziet er nog perfect uit. Misschien hebben we geluk met de combinatie van lijn en constrictor.
Met de spinlock was ik nu zeker twee mantels verder geweest. Op zich was dat steeds wel te repareren, maar je zag het niet aankomen. Een mantel die er goed uitzag ( ik hield het echt wel in de gaten) kon ineens doorscheuren tijdens de wedstrijd. Het lijkt wel of de vezels van binnen uit kapot gaan, dus eerst tussen de kern en de mantel.

Ik heb dus ėėn constrictor op de genuaval. Wij hebben geen fokroller, de genua gaat bij iedere bovenboei omlaag., dat zal inmiddels dus al enkele honderden keren zijn geweest.
Er is wat slip voordat hij zich zet, de spinlocks hebben dat ook. De slip is tot een minimum te beperken (minder dan de spinlock) door de constrictor goed naar voren te "melken" voordat je de spanning van de lier afhaalt. De pitman kan dat zelf doen, of met een beetje hulp van de voordekker.
De constrictor moet wel de goede maat hebben bij de dikte van de lijn. De spinlocks enz hebben een groter bereik voor de dikte van de lijn. Hij werkt anders dan een klem en ke moet er in het begin aan wennen maar bij ons werkt het.

Dank voor het delen van jouw ervaring! Ga er ook 1 op mijn boot knutselen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Val en Stopper Perikelen 28 juni 2015 11:36 #639519

hscharft schreef :
Even een zijspoortje....

iedereen maakt zich hier druk over hongerige stoppers die mantels opkauwen maar de grootste hongerlappen bij mij aan boord waren de Harken lieren. Die met van dat schuurpapier op de trommel.

Dan moet je overstappen naar Anderson lieren. Geen schuurpapier, geen harde slijtage aan je lijnen, maar wel geode grip.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Val en Stopper Perikelen 28 juni 2015 11:41 #639523

ron b schreef :
Even een belletje naar Dirk Koolwijk was genoeg.
Die begreep direct het probleem en was in staat ook snel een set nieuwe stoppers te leveren.

wat is het geworden? En pasten de boutgaten in de oude gaten in de boot?
"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Laatst bewerkt: 28 juni 2015 11:42 door Baasklusje.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Val en Stopper Perikelen 28 juni 2015 11:45 #639524

  • hscharft
  • hscharft's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2304
Dan moet je overstappen naar Anderson lieren. Geen schuurpapier, geen harde slijtage aan je lijnen, maar wel geode grip.

Harken was op de 600
;) Zie nieuwe boot. Standaard uitrusting.


groeten Harm Scharft
Schipper Ex Multiplex

members.home.nl/hrscharft
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Val en Stopper Perikelen 28 juni 2015 12:09 #639527

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 17601
Als je objectief wilt weten hoe veel de constrictor kan houden hang er dan een load meetcel tussen twee butterfly knopen in je val. Dat is wat deze jongen gedaan heeft. Het ding komt nog niet tot de helft van een spinlock XX0812 met het nieuwe type binnenwerk. Het oude type spinlock binnenwerk was al beter dan de constrictor.
De constrictor houdt het voor gezien bij 600-650 kg Een XX0812 komt aan 1200-1400kg. Met 600 kg presteert de constrictor aanzienlijk beter dan een spinlock XT overigens.
Fake it till you make it
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Val en Stopper Perikelen 28 juni 2015 12:44 #639542

  • Perseus
  • Perseus's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 734
Herkenbare stopperperikelen voor wat betreft de lewmarsjizzle....straks zijn we weer terug bij kikkers voor genua en grootzeil val. Nu ik er over na denk, een kikker achter de stopper...onbelast omhoog door de stopper strak op de kikker , stopper open....en dan heb je toch weer een cm kruip ivm het straktrekken vd lijn...ok misschien ook niet en goed idee... :(
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Val en Stopper Perikelen 28 juni 2015 13:09 #639545

  • hscharft
  • hscharft's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2304
wat ik wel eens deed als er echt te veel kruip was met heel zwaar weer. Dan legde ik de val een paar keer om de lier heen en dan met een halve steek beleggen.

Vervolgens kun je gewoon draaien en de val wind zich op op de lier voor net dat laatste beetje extra spanning.
In mijn geval kon ik het weer los krijgen door de lijn in tegengestelde riching te draaien.
groeten Harm Scharft
Schipper Ex Multiplex

members.home.nl/hrscharft
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Val en Stopper Perikelen 28 juni 2015 14:38 #639559

  • trotti
  • trotti's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8307
Op de meeste wedstrijdjachten waar ik op gezeild heb bleef de val (met name de genuaval) ook altijd op de (self-tailing) lier zitten.

Dan weet je zeker dat de lijn niet door de stopper slipt...

Groeten,
Johnnie
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Val en Stopper Perikelen 28 juni 2015 14:55 #639567

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 17601
Perseus schreef :
Herkenbare stopperperikelen voor wat betreft de lewmarsjizzle....straks zijn we weer terug bij kikkers voor genua en grootzeil val. Nu ik er over na denk, een kikker achter de stopper...onbelast omhoog door de stopper strak op de kikker , stopper open....en dan heb je toch weer een cm kruip ivm het straktrekken vd lijn...ok misschien ook niet en goed idee... :(

In nood kun je een slipsteek direct achter de stopper zetten. Deze komt wel heel strak vast te zitten. Waardoor je alleen met behulp van de lier hem er weer uit krijgt. Ook niet best voor je lijn.
Fake it till you make it
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Val en Stopper Perikelen 28 juni 2015 17:02 #639618

  • ron b
  • ron b's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3785
wat is het geworden? En pasten de boutgaten in de oude gaten in de boot?

Spinlock XAS 6/12mm, drievoudig blok, 2 stuks.
Boutgaten past 100 %.

Enig probleempje, we hadenn de D1/3 +1 er naast, die laatste past niet meer omdat het spinlock huis iets dikker is, dat is op een later tijdstip,op te lossen.

Volgende modificatie zal zijn het aanpassen van de stopperkam naar 4/6mm dmv een aanpassing set of de val opdikken naar 10mm met een mantelkous', voor nu gaat het goed.
Welkje van de twee optie,s het gaat worden ?
Wie het weet mag het zeggen.
Delher 29 D'Helios

...hij wist zeker dat niemand anders dan de duivel die vlag op zee gestreken kon hebben......
Laatst bewerkt: 28 juni 2015 17:03 door ron b.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3
Tijd voor maken pagina: 0.192 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl