Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3

Onderwerp: Val en Stopper Perikelen

Val en Stopper Perikelen 23 juni 2015 11:34 #638269

  • ron b
  • ron b's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3785
Ons nog maar enkele weken oude grootzeilval, zie dit topic,is beschadigd.

Waarom en hoe ?
Dat is de vraag.

Op de Vliestroom afgelopen zondag rif I er in getrokken en na een paar klapjes nog even flink doorgezet.
Voor Harlingen het rif er uit geschud en tot mijn schrik puild er een stuk tussenmantel uit de buitenmantel.
Nu was ik al gewaarschuwd door de lijnenspecialist beslist passende stoppers te gebruiken.
Contact opgenomen en direct is er actie ondernomen om een exta verdikkings mantel op te sturen.

Ik was namelijk in de veronderstelling dat de stoppers (Lewmar D1) 8/10 mm zouden zijn.
In dat geval zou slip te verklaren zijn, maar bij nadere inspectie blijken de stoppers 6/8 mm te zijn.
Helemaal goed dus.

Maar wat is dan de oorzaak, de stoppers maar eens nader onder de loep genomen.
Van het dek geschroefd met het idee het bb en sb blok maar eens te wisselen .

Op het oog en met de loep de plaatjes van de lijnhouder maar eens goed bekeken, lijkt niet echt te verschillen tussen de veel gebruikte main en bijvoorbeeld spi twee die nauwelijks wordt gebruikt.

Maar wat blijkt bij gesloten kammen rammelt er iets in het verdachte blok en niet bij de andere.
Er zit bij enkele kammen duidelijk minder veerdruk op de einkammetjes dan bij sommige andere.

We liggen nu te Harlingen, (bij de Vinex, Jaap ;) ) en ik heb de stoppers hier in mijn hand.
Heb eerder Dirk Koolwijk de plaatselijke tuiger al aan de lijn gehad en die komt vamnmiddag met een prijs(je) hoop ik, voor een verse val.

De vermoedelijke oorzaak is naar mijn mening nu, nalatig onderhoud van de valstoppers.
Eigen schuld dikke bult ?

Wie heeft hier nog een ander kijk op ?

edit, concrete vraag, heeft iemand deze Lewmar stopper al eens uitelkaar gehad ?

Delher 29 D'Helios

...hij wist zeker dat niemand anders dan de duivel die vlag op zee gestreken kon hebben......
Laatst bewerkt: 23 juni 2015 11:51 door ron b.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Val en Stopper Perikelen 23 juni 2015 11:53 #638276

ah, zijn het die waardeloze dingen van Lewmar.....

Die heb ik al tig keer uit elkaar gehad, omdat het veertje dat de plaatjes laat kantelen in een verkeerde stand schiet en dan stopt het ding niets meer.
Ook idd erg gevoelig voor touwdikte.

Ik heb ze op belangrijke plaatsen vervangen door Spinlock stoppers, die hebben de montagegaten op precies dezelfde plek.

Onderhoud aan deze Lewmar ellendestoppers is er niet, behalve dus regelmatig repareren, ongeveer eens per week.

Wil je hem echt uit elkaar hebben?? 2 schroefjes losmaken en hij valt vanzelf in 19 onderdelen (echt waar) uit elkaar. Daarna een uurtje of twee puzzelen....
(ik kan het al met mijn ogen dicht).
"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Laatst bewerkt: 23 juni 2015 12:01 door Baasklusje.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Val en Stopper Perikelen 23 juni 2015 12:02 #638278

  • ron b
  • ron b's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3785
Aaah, dank Thomas.
Ja die XAS van spinlock had ik op ons vorige bootje gemonteerd.
Maar daar kwamen wat minder krachten op, mooie stoppers.
Maar.... is 6/12mm niet een beetje brede range, passende stoppers zegt de lijnenspecialist.

Ware het niet dat ik hier met zo,n drieweg blok zit , anders had ik al een nieuwe gehaald.
Delher 29 D'Helios

...hij wist zeker dat niemand anders dan de duivel die vlag op zee gestreken kon hebben......
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Val en Stopper Perikelen 23 juni 2015 12:10 #638284

  • FMJ
  • FMJ's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5183
Is een hele nieuwe val niet een beetje drastisch voor een beschadigde mantel? Met alleen een stuk nieuwe mantel moet dit toch op te lossen zijn?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Val en Stopper Perikelen 23 juni 2015 12:18 #638288

Je hebt een driedubbele Lewmar? Moge Allah je bijstaan.....

Mijn advies is echt: weggooien, en een mooie Spinlock of Easy erop.
Ik heb 12 Easy's, nog nooit een probleem gehad, behalve 1 gebroken hendel (teveel geweld).
En dan 5 van die Lewmars (1 enkele voor de rolfok, 2 dubbele voor de trimlijnen van de leioog-karren).
Die van de rolfok was binnen 1 seizoen al kapot, rolde met 6B ineens de hele genua af, vervangen door Spinlock.
De beide dubbele gingen 2 jaar geleden stuk, vervangen door dezelfde (bijna gratis te krijgen in Medemblik, waar de winkel alles van Lewmar zsm kwijt wil).
En binnen 1 week was de eerste van die dubbele nieuwe alweer stuk.

Het probleem is:
- die plaatjes kantelen, en dat is het grip-mechanisme.
- de ogen in de plaatjes beperken ernstig de bruikbare touwrange (dikte)
- de plaatjes hebben scherpe kanten, die snijden bij hoge belasting (val!) in de mantel
- de plaatjes worden naar voren (grip) gekanteld door een heel klein spiraalveertje met 2 uitsteeksels eraan.
- het ene uitsteeksel moet op de bodem van de stopper, het andere tegen het voorste plaatje.
- dat veertje gebruikt voor zijn fixatie een asje van zacht plestic, een uitsteekseltje van de plastic buitenkant van het huis.
- dat plestic asje gaat buigen, het veertje schiet van zijn plek, en de plaatjes worden niet meer in de dicht-stand gedrukt. Dat hoor je rammelen.....

Je kunt het veertje iets bijbuigen en er weer in zetten. Dan gaat het een paar weken goed, of maar 1 dag, dat valt niet te voorspellen.
Ik heb er eens een gerepareerd door een stukje elastiek aan het voorste plaatje te maken, door het gat van het touw naar buiten en dan vastknopen aan de buitenkant van de stopper. Dan doet dat elastiek het werk van het veertje. Als noodreparatie kan het, hoeft de stopper niet voor uit elkaar.

Een andere heb ik gerepareerd door een heel klein RVS schroefje door het veertje in het plestic 'asje' te schroeven, kan het veertje niet zomaar meer weg.

Uit elkaar halen is simpel, maar even goed opletten op wat er allemaal losgaat. Alle 19 onderdelen zitten los (dat is 1 stopper, als je een drievoudige openmaakt heb je 57 onderdelen......)
In elkaar is vooral geduld, want telkens springt er weer iets verkeerd.

Het is echt een schoolvoorbeeld van Engelse engineering, de meest waardeloze ontwerpen van de hele wereld......
"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Laatst bewerkt: 23 juni 2015 12:20 door Baasklusje.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Val en Stopper Perikelen 23 juni 2015 12:20 #638292

  • ilCigno
  • ilCigno's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 18849
Ik heb die Lewmar stoppers ook altijd al twijfelachtig gevonden qua constructie.

Ik heb ook een 8mm D-Performance val voor het grootzeil, en die geeft geen krimp. Stopper is een Spinlock XA 8-14mm. Geen probleem.
Timo
Compromis 888 'il Cigno'
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Val en Stopper Perikelen 23 juni 2015 12:45 #638301

Mijn ervaring met de Lewmar valstoppers is juist heel goed. Gaat wel om de D2 (zwaardere versie), misschien dat dat een verschil maakt. Niet slippen en ook onder druk goed te openen. Geen schade aan de lijnen.
Laatst bewerkt: 23 juni 2015 12:46 door Sturgeon22.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Val en Stopper Perikelen 23 juni 2015 12:52 #638304

de D1 en D2 zijn precies hetzelfde van constructie, nl hopeloze rommel.
"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Laatst bewerkt: 23 juni 2015 12:52 door Baasklusje.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Val en Stopper Perikelen 23 juni 2015 13:03 #638308

  • ron b
  • ron b's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3785
FMJ schreef :
Is een hele nieuwe val niet een beetje drastisch voor een beschadigde mantel? Met alleen een stuk nieuwe mantel moet dit toch op te lossen zijn?

Waarschijnlijk is het op te lossen, maar niet in mijn vakantie.
Die val is ook niet weg, die vind wel weer een toepassing.

Voor nu is een snelle oplossing benodigd.

Ben ook al bijna zover de Lewmars over de muur te kieperen, wacht nog even een offerte af voor de Spinlocks.
Delher 29 D'Helios

...hij wist zeker dat niemand anders dan de duivel die vlag op zee gestreken kon hebben......
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Val en Stopper Perikelen 23 juni 2015 13:05 #638310

die ene kapotte lewmar kan je met 10 cm elastiek wel tijdelijk repareren, kun je tenminste verder!
"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Val en Stopper Perikelen 23 juni 2015 13:19 #638312

  • ron b
  • ron b's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3785
Baasklusje schreef :
die ene kapotte lewmar kan je met 10 cm elastiek wel tijdelijk repareren, kun je tenminste verder!

Was het er maar een , Thomas.
Van de twee driewegblokken is 50% slecht cq discutabel en dat wil ik niet aan boord.
Er aangeloven moet ik toch, niet nu dan in de nabije toekomst.

Dan maar nu, een extra ligdag het is niet anders.
Tuigerij Harlingen levert morgenmiddag twee XAS,en.

Heb nog twee 3x D1 Lewmar in de aanbieding, van oud mannetje en altijd onder de buiskap gestaan :evil: .
Delher 29 D'Helios

...hij wist zeker dat niemand anders dan de duivel die vlag op zee gestreken kon hebben......
Laatst bewerkt: 23 juni 2015 13:49 door ron b.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Val en Stopper Perikelen 23 juni 2015 13:23 #638314

  • Firebolt
  • Firebolt's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 699
En de constrictor van Trestec kan je ook overwegen. Ik vaar nu bijna 3 jaar met dezelfde genuaval wedstrijden ( geen fokroller, dus de genua gaat steeds op en neer) en die is nog als nieuw. Kost helaas net zo veel als een stopper maar heeft zich bij mij al dik terug verdiend.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Val en Stopper Perikelen 23 juni 2015 13:40 #638318

  • ron b
  • ron b's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3785
Sturgeon22 schreef :
Mijn ervaring met de Lewmar valstoppers is juist heel goed. Gaat wel om de D2 (zwaardere versie), misschien dat dat een verschil maakt. Niet slippen en ook onder druk goed te openen. Geen schade aan de lijnen.

Tot vandaag had ik ook geen reden om aan de lewmars te twijfelen. Ging steeds goed.
Aleen het doorvoeren van de lijn is een crime, en dat beviel me al langer niet.
Maargoed, daar is mee te leven, als ze je lijnen gaan opeten wordt het een ander verhaal.

We varen sinds kort met een performance membraamgrootzeil waarvan ik nu langzaam de potentie begin in te zien, dan zakken er andere onderdelen door het ijs, nu dus de stoppers.
Delher 29 D'Helios

...hij wist zeker dat niemand anders dan de duivel die vlag op zee gestreken kon hebben......
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Val en Stopper Perikelen 23 juni 2015 14:54 #638331

Op grotere schepen idd goede ervaringen met de Lewmars.

Dat door het ijs zakken klinkt bekend. Ik heb al 2x een voetblok uit de mastvoet getrokken, een setje XA's gespleten, 2x een val doormidden getrokken, wat snapshackles "te licht bevonden" en het plafond van mijn WC 2cm verhoogd door te hard aan de babystag tunen...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Val en Stopper Perikelen 23 juni 2015 15:12 #638343

  • Koezt
  • Koezt's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8558
boarderbas schreef :
Op grotere schepen idd goede ervaringen met de Lewmars.

Dat door het ijs zakken klinkt bekend. Ik heb al 2x een voetblok uit de mastvoet getrokken, een setje XA's gespleten, 2x een val doormidden getrokken, wat snapshackles "te licht bevonden" en het plafond van mijn WC 2cm verhoogd door te hard aan de babystag tunen...

Ik hoor het al. Je boot komt binnenkort te koop en je werkt aan de tekst van de advertentie :whistle:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Val en Stopper Perikelen 23 juni 2015 16:12 #638363

  • ron b
  • ron b's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3785


constrictor van Trestec, ook een mooi dingetje.
Ziet er slim uit, maar we blijven natuurlijk gewoon P.cruisers en ik heb er om eenheid te houden minimaal 6 nodig.
De spinlocks dus, komen morgen binnen.
Delher 29 D'Helios

...hij wist zeker dat niemand anders dan de duivel die vlag op zee gestreken kon hebben......
Laatst bewerkt: 23 juni 2015 16:12 door ron b.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Val en Stopper Perikelen 23 juni 2015 17:46 #638405

  • Joop66
  • Joop66's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 9244
Ik sluit me bij Baasklus aan. Easylocks. Houden goed vast. Alleen als je heel lomp doet, breekt t handel. Maar de montage van n nieuwe is een peuleschil. Verder geen nadelen gezien tot nu toe. Ja toch: lelijk. Dat wel.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Val en Stopper Perikelen 23 juni 2015 17:54 #638410

  • ilCigno
  • ilCigno's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 18849
Zowel de EasyLocks als de Spinlock XAS'en hebben zich inmiddels wel bewezen. De keuze daartussen is denk ik meer een kwestie van smaak en prijs.
Timo
Compromis 888 'il Cigno'
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Val en Stopper Perikelen 23 juni 2015 17:57 #638412

  • ron b
  • ron b's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3785
een kwestie van smaak en prijs.

Precies, dat is meteen mijn zwakke punt, amai :ohmy: :S .
Delher 29 D'Helios

...hij wist zeker dat niemand anders dan de duivel die vlag op zee gestreken kon hebben......
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Val en Stopper Perikelen 23 juni 2015 18:57 #638430

Die constrictor ziet er wel heel fraai uit. Zo simpel, geen mechanisme, kan niets aan kapot. Zo jammer dat het aan boord Noreen door de mand is gevallen. Daar baal ik nou echt van en moet ik alsnog aan die rottige stoppers.
Henny (Team Zeilersforum.nl)

It is when you are riding out your first gale in a boat you have built yourself that you wonder about some of the doubtful workmanship that went into her - John Guzzwell

www.fram.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Val en Stopper Perikelen 23 juni 2015 18:58 #638431

  • ilCigno
  • ilCigno's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 18849
Wat was het probleem Noballast?
Timo
Compromis 888 'il Cigno'
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Val en Stopper Perikelen 23 juni 2015 19:23 #638437

Slippende lijn waar overigens de spinlock ook last van heeft. Alternatief is de nog veel duurdere jammer. De constrictor laat ook een behoorlijke afdruk achter, alsof je de lijn door een wals hebt getrokken.
Henny (Team Zeilersforum.nl)

It is when you are riding out your first gale in a boat you have built yourself that you wonder about some of the doubtful workmanship that went into her - John Guzzwell

www.fram.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Val en Stopper Perikelen 23 juni 2015 19:31 #638439

  • BartWNL
  • BartWNL's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 820
je kan ook een kikker of nagelbalk/korfijnnagels gebruiken natuurlijk dat slipt niet, geen bewegende delen die stuk gaan.
niet overdreven duur.
Kiss

:P
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Val en Stopper Perikelen 23 juni 2015 19:54 #638446

BartWNL schreef :
je kan ook een kikker of nagelbalk/korfijnnagels gebruiken natuurlijk dat slipt niet, geen bewegende delen die stuk gaan.
niet overdreven duur.
Kiss

:P
Tja, maar dan heb je voor elk lijntje een eigen lier nodig. Dat gaat niet passen en is ook niet echt Kiss hoor.
Henny (Team Zeilersforum.nl)

It is when you are riding out your first gale in a boat you have built yourself that you wonder about some of the doubtful workmanship that went into her - John Guzzwell

www.fram.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Val en Stopper Perikelen 23 juni 2015 19:59 #638449

  • ron b
  • ron b's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3785
je kan ook een kikker of nagelbalk/korfijnnagels gebruiken natuurlijk dat slipt niet, geen bewegende delen die stuk gaan.

tjips, daar zeg je wat, moeten we al die lieren weer naar voren zetten.
Ach, we blijven gewoon het wiel weer opnieuw uitvinden, houdt ons zielen bezig...., en arm :dry: .

Edit, driedubbeledrijver is me al voor, en zo hoort het ook natuurlijk, zie ik ;) .
Delher 29 D'Helios

...hij wist zeker dat niemand anders dan de duivel die vlag op zee gestreken kon hebben......
Laatst bewerkt: 23 juni 2015 20:07 door ron b.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3
Tijd voor maken pagina: 0.175 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl