Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Scheur in grootzeil

Scheur in grootzeil 17 juli 2015 21:26 #644564

  • Dvds
  • Dvds's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 98
Beste forumleden,

Vorig jaar heb ik een nieuw grootzeil aangeschaft. Daar heb ik in dat seizoen enkele maanden mee gevaren. Dit seizoen op vakantie voeren we met windkracht 7 aan de wind en bij aankomst in de haven bleek er een scheur in het achterlijk van het zeil te zitten. Bij reparatie verwonderde de zeilmaker zich erover dat het zeil met de hand verder te scheuren was als papier. En dat voor relatief nieuw zeil wat geschikt zou zijn voor zware omstandigheden (én altijd de huik erover).
Dat een scheur kan ontstaan bij windkracht 7 oke, maar dat het zo verder te scheuren is als papier..?
Is dit normaal? Of is dit kwaliteitsgerelateerd?

Groetjes,
Dvds
Ps. Zie video - edit: op dit netwerk krijg ik hem niet geupload helaas.
Laatst bewerkt: 17 juli 2015 21:37 door Dvds.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Scheur in grootzeil 18 juli 2015 06:28 #644582

  • Jedre
  • Jedre's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 4103
Als het je zeilmaker verwondert is je vraag als beantwoord. Nee, dit is niet normaal bij relatief nieuw doek, dus kwaliteitsgerelateerd.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Scheur in grootzeil 18 juli 2015 06:51 #644586

  • Boatlover
  • Boatlover's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 1514
Wat voor soort dacron (leverancier/type) is het?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Scheur in grootzeil 18 juli 2015 06:52 #644587

  • Cat-36
  • Cat-36's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1584
en welke zeilmaker heeft t zeil gemaakt?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Scheur in grootzeil 18 juli 2015 07:07 #644590

  • fransb
  • fransb's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 857
klinkt als uv inwerking. Zit het als papier scheurbare gedeelte goed beschermd tegen zonlicht?
wat ook kan is dat er een chemisch goedje op is gekomen zoals een reinigings middel oid.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Scheur in grootzeil 18 juli 2015 10:52 #644637

  • Dvds
  • Dvds's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 98
Bedankt voor jullie reacties. Het zeil heb ik vorig jaar laten maken door Supersailstore. Wat voor soort Dacron het is weet ik niet. Ik heb het zeil laten maken met de vermelding dat ik onder soms zware omstandigheden zeil op de Noordzee. Tegelijkertijd heb ik een nieuwe huik laten maken die ik altijd gebruikt heb. Zie ook bijgevoegd filmpje.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Scheur in grootzeil 18 juli 2015 11:02 #644640

  • Dvds
  • Dvds's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 98
Filmpje
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Scheur in grootzeil 18 juli 2015 11:05 #644641

  • Dvds
  • Dvds's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 98
Ik krijg het filmpje helaas niet op het forum.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Scheur in grootzeil 18 juli 2015 12:26 #644649

  • fransb
  • fransb's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 857
foto mag ook hoor
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Scheur in grootzeil 18 juli 2015 15:52 #644672

  • Dvds
  • Dvds's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 98
Hierbij een foto uit het filmpje
Bijlagen:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Scheur in grootzeil 18 juli 2015 16:54 #644689

  • Boatlover
  • Boatlover's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 1514
Klinkt als een foutje. Maar goed, helemaal zuiver inschatten kan ik het niet (!). Hetzij bij een duurdere hetzij bij een voordeligere zeilmaker blijft een zeil een behoorlijke investering. Zoveel mogelijk zekerheid inbouwen kun je doen door:
- Te weten wat voor dacron je koopt.
- Een A-zeilmaker te kiezen.
- Afwerking en zeillatten te bekijken.
- Recensies/ervaringen in de gaten te houden.
- Je af te vragen met welke zeilmerken de mensen varen waarbij geld geen rol speelt.

Overigens: Uitgaande van dezelfde dacronkwaliteit zijn de prijsverschillen niet zo groot. Met een vage b-kwaliteit dacron wel. De vorm is bij een A-zeilmaker meestal beter.

Het bovenstaande is algemeen bedoeld en is geen oordeel over Supersailstore of het gebruikte dacron bij dit zeil.
Laatst bewerkt: 18 juli 2015 17:00 door Boatlover.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Scheur in grootzeil 18 juli 2015 17:08 #644690

  • roblisto
  • roblisto's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3282
Over die zeilmaker heb ik ook nog wel een boeiend verhaal, en dat gaat niet over de geleverde kwaliteit.

Ben benieuwd hoe dit afgehandeld wordt.

Gr Rob
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Scheur in grootzeil 18 juli 2015 19:48 #644733

Een zeil dat na 1 seizoen spontaan scheurt bij windje 7 is rotzooi, dat kan niet anders.
En als je het dan ook nog met de hand verder kan scheuren is het helemaal troep.

Terug ermee naar die Superwinkel!
"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Scheur in grootzeil 18 juli 2015 22:43 #644764

  • fransb
  • fransb's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 857
lol.
ik vind de foto van het filmpje erg leuk.

in ieder geval mag het dacron na 1 jaar niet uit elkaar vallen. succes met reclameren
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.150 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl