Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Achterstag Etap 22

Achterstag Etap 22 19 juli 2015 20:12 #644937

  • bbspike
  • bbspike's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4
Hallo,

Misschien een domme vraag maar ik zit met een groot vraagteken.
Ik heb onlangs een Etap 22 uit 1974 aangekocht welke in prima staat is.
Echter heb ik me vraagtekens bij de achterstag. Deze is namelijk niet van rvs maar een "lijntje" welke met katrollen en dikker touw aan de spiegel gemonteerd zit.

Mijn vraag is hoort dit zo of hoort dit een RVS achterstag te zijn bij de Etap 22?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Achterstag Etap 22 19 juli 2015 20:41 #644949

  • Zeerover
  • Zeerover's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 476
Hallo, heb je de handleiding al gevonden op het internet? Bij jou boot is het mogelijk je bovenste mastbuiging te trimmen, dit is niet origineel.
www.woodrolfe.com/etap/manuals...%20Boat%20Manual.pdf
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Achterstag Etap 22 19 juli 2015 21:06 #644956

  • bbspike
  • bbspike's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4
Dank je voor je antwoord. De handleiding had ik al.
Het is inderdaad niet origineel.

Maar ik vraag me af of die achterstag niet van rvs hoort te zijn. Is dat nylon touwtje stevig genoeg?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Achterstag Etap 22 20 juli 2015 06:31 #644996

  • Ton Mitz
  • Ton Mitz's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6477
is het niet toevallig de race-tap?
daar staat de mast van een ff op, dus 7/8 getuigd

of het lijntje stevig genoeg is hangt van het soort lijntje af
het scheelt nog al wat of het nylon of dyneema is
ton
Feeling 32 Di, bootnaam Mitz
Genoemd naar een Engels stripfiguur
Mitz, the half fairy lady
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Achterstag Etap 22 20 juli 2015 06:51 #644999

  • bbspike
  • bbspike's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4
Het is inderdaad de voormalige racetap en de mast en tuigage is niet van een ff maar van een J22.

Volgens mij is het een Dynemaa lijntje. Vangt deze achterstag grote krachten op bij 7/8 getuigd?
Laatst bewerkt: 20 juli 2015 06:52 door bbspike.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Achterstag Etap 22 20 juli 2015 07:37 #645013

  • Jedre
  • Jedre's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 4103
Als het dyneema is, dan vangt die het wel op (tenminste... als deze 4mm is).
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Achterstag Etap 22 20 juli 2015 07:43 #645016

Dyneema is bij dezelfde dikte zelfs 25% sterker dan staaldraad bij hetzelfde gewicht 10 maal zo sterk) en heeft ook ongeveer dezelfde rek.
Alleen heeft dyneema onder hoge spanning een blijvende rek en wordt daardoor onder spanning langzaam langer .In de haven dus los zetten.
Er bestaat sinds kort ook Dyneema die die blijvende rek niet schijnt te hebben.
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Achterstag Etap 22 20 juli 2015 07:56 #645020

  • bbspike
  • bbspike's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4
Dank voor jullie antwoorden.

ik heb besloten de lijn te vervangen omdat ik niet weet hoe lang deze al gebruikt is en op spanning heeft gestaan.

Ik lees veel over DM 20. Wellicht de beste optie voor mij?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Achterstag Etap 22 20 juli 2015 08:27 #645031

Die DM20 is die nieuwste Dyneema (vrijwel :unsure: )zonder blijvende rek waar ik over schreef.
www.moremarine.nl/dynastay.html
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Achterstag Etap 22 20 juli 2015 09:37 #645074

  • Jedre
  • Jedre's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 4103
bbspike schreef :
Dank voor jullie antwoorden.

ik heb besloten de lijn te vervangen omdat ik niet weet hoe lang deze al gebruikt is en op spanning heeft gestaan.

Ik lees veel over DM 20. Wellicht de beste optie voor mij?

In de haven heb je weinig tot geen achterstagspanning op jouw mast nodig. Dat maakt de blijvende rek minder een issue. Daarbij kan je zeiltechnisch heel wat bereiken door actieve trim van je achterstag.

Als je geen lange afstanden (24 uur +) op een boeg gaat liggen dan volstaat een SK75 of SK78 op dat kleinere tuig. Je zou kunnen kiezen voor iets meer dikte, wat de belasting op de lijn verlaagt en daarmee de absolute rek (rek is namelijk een percentage tov de breeksterkte van de lijn).
Laatst bewerkt: 20 juli 2015 09:38 door Jedre.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Achterstag Etap 22 20 juli 2015 12:25 #645129

  • Ton Mitz
  • Ton Mitz's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6477
hou het simpel, neem rvs draad
alleen het laatste stuk, vanaf de V splitsing, lijn gebruiken
waarom dyneema? het is maar een 22 voeter
hou wel de breeksterkte van de blokjes in de gaten
ton
Feeling 32 Di, bootnaam Mitz
Genoemd naar een Engels stripfiguur
Mitz, the half fairy lady
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.124 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl