bbspike schreef :
Dank voor jullie antwoorden.
ik heb besloten de lijn te vervangen omdat ik niet weet hoe lang deze al gebruikt is en op spanning heeft gestaan.
Ik lees veel over DM 20. Wellicht de beste optie voor mij?
In de haven heb je weinig tot geen achterstagspanning op jouw mast nodig. Dat maakt de blijvende rek minder een issue. Daarbij kan je zeiltechnisch heel wat bereiken door actieve trim van je achterstag.
Als je geen lange afstanden (24 uur +) op een boeg gaat liggen dan volstaat een SK75 of SK78 op dat kleinere tuig. Je zou kunnen kiezen voor iets meer dikte, wat de belasting op de lijn verlaagt en daarmee de absolute rek (rek is namelijk een percentage tov de breeksterkte van de lijn).