Welkom  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Hoe staat dit grootzeil erbij

Hoe staat dit grootzeil erbij 23 juli 2015 18:06 #645912

Wellicht een idee voor algemeen topic om de staat (en stand) van zeilen te bespreken.
Foto's onderaf langs het zeil

Mijn oude Koot zeil van de Maxi staat er (ongetrimd) zo bij



Leek mij (op het achterlijk na) voor zo'n oud zeil zo verkeerd nog niet
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hoe staat dit grootzeil erbij 23 juli 2015 18:34 #645921

Bovenin ziet het er redelijk uit, meer naar beneden (onder de nummers) is het erg diep en zit de bolling veel te veel voorin.
Het onderlijk staat wel strak (te strak), dus daarmee kun je het niet vlakker krijgen.....
De mast buigen kan nog helpen.

Hoe strak stond de val?

"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hoe staat dit grootzeil erbij 23 juli 2015 18:44 #645924

Dank

Val/voorlijk stond niet strak er mist nog een lier en wat trimlijnen
Onderlijk heeft ook nog trimmogelijkheid, vast is vast, en stond idd te strak.
Mast buigen, als in?
Mast is op het oog gesteld en heeft anders dan spanners geen 'trim mogelijkheden'.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hoe staat dit grootzeil erbij 24 juli 2015 06:08 #645977

  • Jedre
  • Jedre's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 4103
BK heeft gelijk. De mastbuiging doe je met stagen. In jouw geval denk ik meer spanning op het achterstag en de babystag. Zo breng je een beetje pre/bend (buiging) in de je mast.

Eerlijk gezegd vind ik jouw zeil er voor zijn leeftijd erg goed uit zien. De bolling die te ver naar voren zit, is ook niet al te ver naar voren. Die hoeft nog maar een procent of 10 naar achter. Dat ga je met je masttrim en valspanning wel op lossen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hoe staat dit grootzeil erbij 24 juli 2015 06:22 #645979

  • HPV
  • HPV's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6155
uuuuhhh zou je de bolling niet parallel aan de giek moeten intekenen? in dat geval ziet het beeld er iets anders uit, de onderste rode streep zou bijvoorbeeld van reefoog naar reefoog moeten lopen, dus bij het achterlijk een stuk zakken.

Nu loopt ie parallel aan de banen in het zeil, is denk ik niet de bedoeling.
my 2 cts
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hoe staat dit grootzeil erbij 24 juli 2015 07:32 #645983

HPV schreef :

Nu loopt ie parallel aan de banen in het zeil, is denk ik niet de bedoeling.
my 2 cts

dat zou beter zijn ja, maar dan ga je gokken, omdat je dat geen vast punt voor en achter hebt (nu wel, de zomen).
De giek weten we ook niet van hoe die loopt, staat hij uit, staat hij omhoog? Dat is door de 2-D foto niet vast te stellen.
En dus doe ik het bij gebrek aan trimstrepen met de zomen, second best.
"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hoe staat dit grootzeil erbij 24 juli 2015 08:44 #645997

Oke, dus bij voorkeur
een foto incl mast giek hoek langs het zeil omhoog

Deze giek hangt een beetje.
Zal kijken of er ruimte is om de mast nog wat achterover te zetten en de babystag aan te spannen.
Laatst bewerkt: 24 juli 2015 09:14 door Noorman Txl.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hoe staat dit grootzeil erbij 24 juli 2015 09:03 #646003

Als ik naar het maxi tuig kijk zou je licht gepijlde zalingen moeten hebben. Toch lijkt het op de foto dat je rechte hebt.

Pak de befaamde selden trimguide er bij en ga een middagje draaien...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hoe staat dit grootzeil erbij 24 juli 2015 09:16 #646005

  • HPV
  • HPV's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6155
okee. Zou (theoretisch) een zuiver horizontale de meest ideale profielstreep geven???
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hoe staat dit grootzeil erbij 24 juli 2015 09:19 #646007

Zalingen zijn idd licht gepijld.
Seldengids heb iker (losjes) bij gehad en begint met en vast voorstag.
Maar als ik jullie zo hoor moet deze iets losser om de mast iets verder achterover tezetten mbv de achterstag.
3n dan dmv de babystag demast iets bollen
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hoe staat dit grootzeil erbij 24 juli 2015 09:23 #646009

de mast moet NIET achterover, alleen een bolling naar voren erin. Bovenin naar achter (hekstag 15%), midden naar voren (met topwanten op gepijlde zalingen en met babystag).
"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Laatst bewerkt: 24 juli 2015 09:55 door Baasklusje.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hoe staat dit grootzeil erbij 24 juli 2015 09:26 #646012

HPV schreef :
okee. Zou (theoretisch) een zuiver horizontale de meest ideale profielstreep geven???

ja, en dan naar boven toe steeds bredere strepen, zodat ze van beneden af even breed lijken ;-)


"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hoe staat dit grootzeil erbij 24 juli 2015 09:27 #646013

@HPV: De lichjt scheve intekening geeft een iets dieper beeld dan als je die recht zou doen. De plaats van de bolling in % blijft gelijk.


@SB: Twee losse dingen: mastvalling en pre-bent. Begin eens met je binnenstagen een tikje los te draaien en je babystag door te zetten en kijk wat er gebeurt. Let ook op je dek. Trekt de babystag aan iets degelijks binnen of alleen het dek in een hoepel?

Als je tevreden bent over het resultaat draai je alles goed op spanning en check je wat dat doet met je mast.

Is je boot daartna loef/lijgierig, dan ga je spelen met je mastvalling, waarbij je dan ook je baby/binnenstagen navenat aanpast om de pre-bent te behouden.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hoe staat dit grootzeil erbij 24 juli 2015 09:40 #646018

  • Gijper
  • Gijper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2231
Baasklusje schreef :
een bolling naar boven
Ben je niet in de war met de zeemeeuw? Die heeft links en rechts een soort mast met de bolling naar boven. ;)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hoe staat dit grootzeil erbij 24 juli 2015 09:52 #646021

Baasklusje schreef :
de mast moet NIET achterover, alleen een bolling naar boven erin. Bovenin naar achter (hekstag 15%), midden naar voren (met topwanten op gepijlde zalingen en met babystag).

Bootje is topgetuigd, dan kan de de achterstag toch niet strakker zonder de voorstag losser te zetten?
Topwant en babystag aan moet kunnen nog.
Ga zo dadelijk eens kijken
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hoe staat dit grootzeil erbij 24 juli 2015 09:57 #646022

SB. schreef :

Bootje is topgetuigd, dan kan de de achterstag toch niet strakker zonder de voorstag losser te zetten?

de voorstag rekt, meer dan de hekstag (door de kleinere hoek met de verticaal). Dus die achterstag kan best strakker.
"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hoe staat dit grootzeil erbij 24 juli 2015 13:41 #646060

Baasklusje schreef :
HPV schreef :

Nu loopt ie parallel aan de banen in het zeil, is denk ik niet de bedoeling.
my 2 cts

dat zou beter zijn ja, maar dan ga je gokken, omdat je dat geen vast punt voor en achter hebt (nu wel, de zomen).

De lijn tussen de set reefogen + knuttels voor rif 1 en 2 lopen parallel aan de giek toch meestal? Of zijn de knuttels een stuk lager geplaatst?

Laatst bewerkt: 24 juli 2015 13:49 door Nachtvlinder.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hoe staat dit grootzeil erbij 24 juli 2015 16:08 #646084

  • HPV
  • HPV's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6155
zoiets bedoelde ik ja
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hoe staat dit grootzeil erbij 24 juli 2015 16:49 #646095

HPV schreef :
zoiets bedoelde ik ja

conclusie blijft hetzelfde: onder de nummers te diep en te ver naar voren, die bolling.
Nu mis je wel de bovenkant, kan je niet beoordelen zonder streep .....
"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hoe staat dit grootzeil erbij 24 juli 2015 17:23 #646111

Dank, het bevestigd mijn vermoeden van gisteren,
Het zeil moet erg dicht staan om niet te laten killen door de HA.
Vandaag de box niet uit geweest ivm de totale afwezigheidvan wind.
Zonder sragspanningsmeter draai ik de verstaging verder niet meer aan bijdeweg.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hoe staat dit grootzeil erbij 24 juli 2015 19:58 #646164

  • Boatlover
  • Boatlover's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 1514
Eens met het bovenstaande. Bolling wat te ver voorin, het zeil is iets te diep. Inderdaad prebend in de mast, misschien val nog een haartje losser. Beroerd vind ik 'm overigens niet gezien de leeftijd. Opvallend ca. 25 jaar geleden: Aat Kool start zijn bedrijf en heeft vanaf dag 1 (voor die tijd) goede ontwerpen.
Laatst bewerkt: 24 juli 2015 20:14 door Boatlover.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.157 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl