Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: zeilplan

zeilplan 27 juli 2015 21:15 #646970

Heeft iemand ervaring met een programma of literatuur om onderwaterschip, zeilvoering, drukkingspunt, lateraalpunt en dergelijke te berekenen/controleren, onze boot is heel erg loefgierig en dit is met trimmen niet te verbeteren. Beetje hulp kan ik hier erg goed gebruiken
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

zeilplan 27 juli 2015 21:24 #646972

  • Koezt
  • Koezt's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8556
Vertel eerst eens iets over de boot. Wat voor type, welke zeilen, welke wind, wel/niet gereefd.
Hebben zelf met onze Dehler ook geworsteld met verschrikkelijke loefgierigheid na aanschaf.
Na 1 jaar aangeklooid te hebben op onderzoek gegaan waaruit bleek dat ons roer ingekort was :sick:

Nieuw roer gemaakt en klaar.

Loefgierigheid kan ook goed komen door te laat reven of te veel bolling in het zeil (uitgezeild).
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

zeilplan 28 juli 2015 06:43 #647000

  • Anjo
  • Anjo's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 12639
Doe eens een trimclinic bij Baasklusje a/b Capolavaro....een echte eye-opener voor een hoop mensen.
Stuurman aan wal ;-)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

zeilplan 28 juli 2015 08:13 #647032

  • JRomkes
  • JRomkes's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5487
Principles of yacht design.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

zeilplan 28 juli 2015 08:36 #647042

En dan denk ik dat je je stuk kunt bijten op de theorie en dan nog niet de juiste oorzaak vind. Als je tuig origineel is en het ontwerp goed, dan zit het in iets anders.

Mastvalling, stagspanning en kwaliteit van de zeilen zijn meestal de eerste boosdoeners.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

zeilplan 28 juli 2015 11:56 #647104

Bedankt voor de reacties.
Het is een stalen multiknikspant one-off 2-master, 18 ton waarvan 3,5 balast in kiel, diepgang 1,6 m.
Zonder bezaan nog oploevend.
Het roer heb ik al groter gemaakt.
De zeilen zijn practisch nieuw, varen er een paar jaar mee als motorkotter.
Ik heb een kleine 10 jaar wedstrijdgevaren met onze vorige boot, een cruiser/racer van 36 voet en ben, mede door de leeftijd, overgestapt, maar de zeilresultaten moeten beter kunnen met dit schip.
Vr.gr.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.111 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl