Welkom  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: kop spiboom zit vast

kop spiboom zit vast 16 aug 2015 19:18 #652184

Beste forumleden,

van het voorjaar een andere boot gekocht, een Elvstrom 32. De koppen van de boom die er bij zat zitten vast. We hebben ze in de cola gehad, we hebben ze in de WD 40 gehad maar krijgen ze niet los. Er komt een klein beetje beweging in maar blijven verder vast. Alleen met

veel kracht lukt het hem helemaal open te krijgen maar dan veert hij niet terug. Doorboren lijkt mij niet mogelijk bij dit type, ik kan ook niet bij het veertje. Wie weet een oplossing?
Alvast bedankt.
Mike
Bijlagen:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

kop spiboom zit vast 16 aug 2015 19:33 #652188

  • Wallaby
  • Wallaby's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 9767
Al eens geprobeerd met warmstoken of dan de boel weer gangbaar wordt?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

kop spiboom zit vast 16 aug 2015 19:55 #652193

Zal toch door erosie oid stroef lopen.
Uitelkaar tikken en schoonschuren.
Dat deed het iig bij mijn vastzittende koppen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

kop spiboom zit vast 16 aug 2015 19:55 #652194

Was ik vergeten te vermelden, ook een tijdje in gekookt water gelegen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

kop spiboom zit vast 16 aug 2015 20:00 #652195

  • Wallaby
  • Wallaby's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 9767
Toch nog een keer proberen met dmv verhitten met vlam, kokend water is lang niet warm genoeg.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

kop spiboom zit vast 16 aug 2015 20:50 #652220

  • koko
  • koko's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 16018
Is de pen niet krom?

Gaat hij ook heel zwaar van.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

kop spiboom zit vast 17 aug 2015 02:57 #652262

  • Sloe Gin
  • Sloe Gin's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10123
Volgens mijn schoonzoon een nachtje in de spiritus leggen.
May sauce be upon you.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

kop spiboom zit vast 17 aug 2015 07:56 #652294

  • Sisu
  • Sisu's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 546
Kan het hier niet goed zien, maar bij mijn boom zit er een kunststof busje om de 'pen'. Door corrosie van het aluminium eronder wordt dit dicht gedrukt. Als dat bij jou ook zo is dan helpen smeren en stoken niet. Enige wat dan helpt is het busje eruit pielen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

kop spiboom zit vast 17 aug 2015 09:07 #652310

De pen is niet krom.Ook heeft hij geen kunststof omhulsel.Ik zal de tips van verhitten en een nachtje in de spiritus gaan proberen. Wordt vervolgd.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

kop spiboom zit vast 17 aug 2015 09:19 #652313

Het nut van spiritus (alcohol) ontgaat me want het probleem is aluminiumhydroxide , ontstaan doro galvanische corrosie met de rvs pen.
Aluminiumhydroxide lost ook niet goed in azijn op maar wel in natronloog (10% oplossing maken, misschien kun je een beetje natriumhydroxidekorrels krijgen bij een apotheek).
Moet je wel voorzichtig mee zijn want dat tast ook het aluminium zelf aan.Dus niet het hele ding in de natronloog laten liggen!
Druppelen op de rvs pen (die kan er goed tegen) en dan de pen heen en weer trekken.
Afspoelen en herhalen.

Pas op, natriumhydroxide is zeer bijtend dus handschoenen en veiligheidsbril dragen!
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

kop spiboom zit vast 17 aug 2015 18:25 #652527

  • Sloe Gin
  • Sloe Gin's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10123
Speedy Mike schreef :
De pen is niet krom.Ook heeft hij geen kunststof omhulsel.Ik zal de tips van verhitten en een nachtje in de spiritus gaan proberen. Wordt vervolgd.

Niet tegelijkertijd! :ohmy:
May sauce be upon you.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

kop spiboom zit vast 21 aug 2015 10:20 #653779

Het verhitten en spiritusbadje hebben geen resultaat opgeleverd, op naar de apotheek dus..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.129 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl