Welkom  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Rolfok naar leuverfok

Rolfok naar leuverfok 25 aug 2015 15:58 #654946

  • omega
  • omega's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2465
De vraag nu eens andersom; Van rolfok naar leuverfok ;)

Is het mogelijk om een rolfok (VL ca. 6 mtr) eenvoudig om te bouwen naar een leuverfok i.v.m. profiel ?
Voor- en nadelen van de verschillende leuvers (gebruik nu bronzen leuvers die goed bevallen).
Moet je versterkingen aanbrengen in het zeil waar de leuvers komen en hoe ?
Hoe ga je om met de pees; laten zitten of moet je die vervangen door een lijn/ staaldraad ?
Zeilmaker vraagt zo'n 15,- per leuver all-incl. maar het lijkt me toch ook goed zelf te doen.

Graag jullie advies.

Grt Hans
Jouet Sheriff "TinTin"
www.virtualware.nl
Laatst bewerkt: 25 aug 2015 16:01 door omega.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Rolfok naar leuverfok 25 aug 2015 16:29 #654957

  • douwe
  • douwe's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5229
omega schreef :
De vraag nu eens andersom; Van rolfok naar leuverfok ;)

Is het mogelijk om een rolfok (VL ca. 6 mtr) eenvoudig om te bouwen naar een leuverfok i.v.m. profiel ?
Voor- en nadelen van de verschillende leuvers (gebruik nu bronzen leuvers die goed bevallen).
Moet je versterkingen aanbrengen in het zeil waar de leuvers komen en hoe ?
Hoe ga je om met de pees; laten zitten of moet je die vervangen door een lijn/ staaldraad ?
Zeilmaker vraagt zo'n 15,- per leuver all-incl. maar het lijkt me toch ook goed zelf te doen.

Graag jullie advies.

Grt Hans

Ik weet niet hoeveel leuvers er op je fok moeten, maar ik zou dan toch gaan denken over de aankoop van een 2e hands fok met leuvers. Zie marktplaats ;)
BM, 16m2, Sharpie, Topklasse, Finnjol, Friendship 26, Maxi 1000
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Rolfok naar leuverfok 25 aug 2015 16:32 #654958

  • Fly-Tour
  • Fly-Tour's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5857
Er staat zoveel te koop op dat gebied!
Mijn favorieten:
Een verwittigd man is er twéé waard.
Reken niet op geld of goed dat men nog ontvangen moet, want gewis, de rekening is mis.
Gereed geld dingt scherp.
Geen slapende honden wakker maken.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Rolfok naar leuverfok 25 aug 2015 16:58 #654969

  • trotti
  • trotti's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8307
Dit is denk ik een van de makkelijkste modificaties!

Pees eraf snijden, leuvers slaan en klaar! En ook makkelijk zelf te doen!
Versterkingen zijn niet nodig voor de leuvers, alhoewel een extra laagje doek, of plasticje tussen leuver en voorlijk geen kwaad kunnen.

Helemaal geen reden om een tweedehands (afgeragd) zeil voor te kopen

Groeten,
Johnnie
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Rolfok naar leuverfok 25 aug 2015 17:07 #654973

Die pees zou ik zeker niet afsnijden.
Die geeft stabiliteit aan je voorlijk. Niet voor niets zit in het voorlijk van een leuverfok ALTIJD ee lijn (of staaldraad)
Achter de pees een ringetje er in slaan en daar de leuver door.

Zo heb ik, gelijk bij aankoop, de rolgenua direct aangepast en de rol mast vervangen door één met leuverzeil.

Die mast mèt zeil is voor een zacht prijsje te koop, ligt in Workum.
Niemand heeft belangstelling ervoor, wat ik eigenlijk best verstandig vind.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Rolfok naar leuverfok 26 aug 2015 20:01 #655447

  • omega
  • omega's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2465
Thx voor de informatie :-)

Grt Hans
Jouet Sheriff "TinTin"
www.virtualware.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Rolfok naar leuverfok 03 sept 2015 20:37 #658133

  • omega
  • omega's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2465
Inmiddels een mooie knisperende genua gekocht met een voorlijk van 6.20 mtr.
In het voorlijk zit een staaldraad zonder leuvers.
Welke afstand tussen de leuvers kan ik het beste aanhouden ?
Afstand tussen de naden is ongeveer 1.10 mtr.
Graag jullie advies.

Grt Hans
Jouet Sheriff "TinTin"
www.virtualware.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.109 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl