Welkom  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Fokkenschoot Schakel

Fokkenschoot Schakel 29 mrt 2016 08:14 #719951

  • Koezt
  • Koezt's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8561
Afgelopen weekeinde voer mijn zoon voor het eerst in een wedstrijd met zijn (voor hem nieuwe boot) Schakel.
Hierbij liepen we tegen een aantal problemen aan, die deels reeds opgelost zijn, deels makkelijk op te lossen maar 1 probleem heb ik nog geen antwoord op.

Wat is een mooie manier om de schoot aan de fok te bevestigen? Ik had er een Alpine butterfly in, icm een touwharpje (houd niet van metalen hardware aan de fok). Dit bleef echter vaak haken aan de stagen en leverde gedoe op bij de overstag. En is het überhaupt handig om een lus halverwege te hebben, of kun je beter 2 losse schoten, of een doorlopende schoot gebruiken?

Facebooklinkje werkt niet helaas. Iets met privacy...
Laatst bewerkt: 29 mrt 2016 08:20 door Koezt.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Fokkenschoot Schakel 29 mrt 2016 08:19 #719952

  • wybeslot
  • wybeslot's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3852
Op de Efsix doe ik het met een doorlopende schoot
en dan de uiteinden tegengesteld door het schootoog van de fok steken en een achtje erachter.
Efsix 1100 - Red Baron
Ligplaats Giesbeek
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Fokkenschoot Schakel 29 mrt 2016 10:07 #720000

  • Rinus
  • Rinus's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2753
Leeuwerikskop werkt goed.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Fokkenschoot Schakel 29 mrt 2016 10:30 #720012

  • Koezt
  • Koezt's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8561
wybeslot schreef :
Op de Efsix doe ik het met een doorlopende schoot
en dan de uiteinden tegengesteld door het schootoog van de fok steken en een achtje erachter.
Ga ik proberen. Schoot is nu aan de lange kant. Mogelijk voldoende voor een doorlopende schoot. Thanks

@Rinus. Mijn ervaring daarmee is dat die nog wel eens wil slippen. Boekjes geven ook aan dat deze alleen werkt als beide einden op spanning staan.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Fokkenschoot Schakel 29 mrt 2016 13:02 #720076

  • Rinus
  • Rinus's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2753
Ik dacht ook dat het zou slippen, maar dat heeft het bij mij vroeger nooit gedaan op de Laser 2. Waren natuurlijk wel lekker pluizige polyester lijntjes, die maar net door het oog pasten met z'n tweeën. Zal ook wat uit hebben gemaakt.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Fokkenschoot Schakel 29 mrt 2016 13:20 #720085

  • La Mavare
  • La Mavare's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 9076
wybeslot schreef :
Op de Efsix doe ik het met een doorlopende schoot
en dan de uiteinden tegengesteld door het schootoog van de fok steken en een achtje erachter.

Kennelijk werkt het, schiet het niet los bij wat dunnere lijn?

Zelf doe ik op kleine bootjes vaak een doorlopende lijn met een vissermansknoop/zoeteliefje.



Het oog zit er dus tussen.
instructeur zeezeilen en kielboot
les op eigen schip, deliveries
Contact graag via email of bellen, zie website.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Fokkenschoot Schakel 29 mrt 2016 13:46 #720099

  • TTS
  • TTS's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 218
La Mavare schreef :
wybeslot schreef :
Op de Efsix doe ik het met een doorlopende schoot
en dan de uiteinden tegengesteld door het schootoog van de fok steken en een achtje erachter.

Kennelijk werkt het, schiet het niet los bij wat dunnere lijn?

Zelf doe ik op kleine bootjes vaak een doorlopende lijn met een vissermansknoop/zoeteliefje.



Het oog zit er dus tussen.
Leuk setje :-) Handig weetje.
Mirror 62265
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Fokkenschoot Schakel 29 mrt 2016 13:52 #720102

  • wybeslot
  • wybeslot's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3852
La Mavare schreef :
wybeslot schreef :
Op de Efsix doe ik het met een doorlopende schoot
en dan de uiteinden tegengesteld door het schootoog van de fok steken en een achtje erachter.

Kennelijk werkt het, schiet het niet los bij wat dunnere lijn?

Schoot- en schootoogdiameter moeten hierbij wel op elkaar afgestemd zijn natuurlijk :D
Efsix 1100 - Red Baron
Ligplaats Giesbeek
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Fokkenschoot Schakel 29 mrt 2016 13:58 #720109

  • La Mavare
  • La Mavare's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 9076
wybeslot schreef :
La Mavare schreef :
wybeslot schreef :
Op de Efsix doe ik het met een doorlopende schoot
en dan de uiteinden tegengesteld door het schootoog van de fok steken en een achtje erachter.

Kennelijk werkt het, schiet het niet los bij wat dunnere lijn?

Schoot- en schootoogdiameter moeten hierbij wel op elkaar afgestemd zijn natuurlijk :D

Ik bedoelde het achtje. Als er geen spanning op staat, gaan die bij mij vaak los.
instructeur zeezeilen en kielboot
les op eigen schip, deliveries
Contact graag via email of bellen, zie website.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Fokkenschoot Schakel 30 mrt 2016 11:40 #720502

  • Koezt
  • Koezt's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8561
Ik kwam in dit kader deze schoot tegen (29er). Dit lijkt me een vrij ideale manier. Geen knopen of verdikkingen die kunnen blijven hangen.
Hebben ze hier nu gewoon een stuk kern naar buiten gevist en de rest met een paar takelingetjes vastgezet?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Fokkenschoot Schakel 30 mrt 2016 13:11 #720534

Koezt schreef :
Ik kwam in dit kader deze schoot tegen (29er). Dit lijkt me een vrij ideale manier. Geen knopen of verdikkingen die kunnen blijven hangen.
Hebben ze hier nu gewoon een stuk kern naar buiten gevist en de rest met een paar takelingetjes vastgezet?

Dit lijkt naar de ideale oplossing te neigen!

Ook ik rommel al jaren met geen ijzerwerk aan de schoothoek van een voorzeil maar ook geen knopen die achter te verstaging blijft hangen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.128 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl