Welkom  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Nieuwe mast op Leukothea

Nieuwe mast op Leukothea 23 aug 2016 07:41 #761504

Afgelopen weekend was het wel raak in Friesland! Ik kom na een tweedaagse tocht terug in Leeuwarden, vaar net over het aquaduct en ben dus bijna thuis...KNAL!!! Daar brak de mast af. Gelukkig werd ik snel geholpen door een aardig stel in een forse sloep die mij tot 300 meter van mijn huis hebben gesleept. Klein stukje roeien en klaar was donkerbeer.


Dit was het resultaat. Een verklaring heb ik wel, de mast was eerder gerepareerd, de vorige eigenaar heeft er naar eigen zeggen nog jaren mee gezeild, ikzelf ook zo'n anderhalf jaar. Bij nadere inspectie bleek dat de reparatie met veel liefde is gedaan, maar dat er toch een deel niet van lijm was voorzien. Hier was het hout ook wat verweerd, dus voer ik met een tijdbom.
Verder gelukkig geen schade, ook niemand in de buurt, dus ik kwam er goed vanaf!

Eenmaal thuisgekomen realiseerde ik me dat ik toch dit seizoen nog wel wil zeilen en als ik dat wil dat er dan wel een nieuwe mast moet komen. Nu wil het geval dat ik nog een oude surfmast heb liggen. Die is ruim lang genoeg, maar ik heb zo mijn twijfels of het niet te flexibel is. Heeft iemand hier ideeën over?


Tegelijkertijd wil ik ook een wens van mij verwerkelijken, namelijk een snelstrijksysteem bouwen. In de wateren waar ik vaar is dit geen overbodige luxe. Mijn idee is om de putting van de mast een stuk te verhogen. Die staat nu op de zwaardkast, maar ik wil hem boven het dek uitzetten. Hierdoor is de mast korter, lichter en makkelijker hanteerbaar. en bovendien komen de zijstagen dan niet onder spanning te staan bij het strijken.
Heeft iemand ervaring met het maken van een snelstrijksysteem voor kleine zeilbootjes zoals de Leukothea?

Ik heb dus eigenlijk twee vragen:
Kan ik een surfmast gebruiken voor mijn Leukothea?
Heeft iemand ervaring met het maken van een snelstrijksysteem voor kleine zeilbootjes zoals de Leukothea?

* ilCigno: uit respect voor de recente slachtoffers van het ongeluk in Harlingen heb ik de tekst op dit punt aangepast.
Leukothea
Laatst bewerkt: 23 aug 2016 08:23 door donkerbeer.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Nieuwe mast op Leukothea 23 aug 2016 07:58 #761512

Je toetsenbord heeft een backspace toets. En een post zelfs een edit-knop...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Nieuwe mast op Leukothea 23 aug 2016 08:01 #761515

Ah ja, sorry maar ik kon het niet laten :P
Leukothea
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Nieuwe mast op Leukothea 23 aug 2016 08:23 #761523

Ik heb het aangepast.
Leukothea
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Nieuwe mast op Leukothea 23 aug 2016 09:02 #761537

donkerbeer schreef :
Nu wil het geval dat ik nog een oude surfmast heb liggen. Die is ruim lang genoeg, maar ik heb zo mijn twijfels of het niet te flexibel is. Heeft iemand hier ideeën over?


Ik zu die surfmast vullen met PU schuim dan wordt hij een stuk minder flexibel.
Wel de tweecomponenten nemen ( bijv. deze www.polyservice.nl/P.U.-Schuim-H-70-p-16241.html ) want die uit een spuitbus hard niet uit in een mast ( heb die ervaring ooit bij een giek opgedaan :ohmy: ).
Nog mooier is misschien epoxyschuim ( Sicomin www.mrboat.nl/epoxyschuim/ ) . Is wel wat zwaarder ( minimaal tweemaal zo zwaar) maar nog veel stijver.
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Nieuwe mast op Leukothea 23 aug 2016 09:57 #761562

Yellow Boat schreef :
Ik zu die surfmast vullen met PU schuim dan wordt hij een stuk minder flexibel.
Wel de tweecomponenten nemen ( bijv. deze www.polyservice.nl/P.U.-Schuim-H-70-p-16241.html ) want die uit een spuitbus hard niet uit in een mast ( heb die ervaring ooit bij een giek opgedaan :ohmy: ).
Nog mooier is misschien epoxyschuim ( Sicomin www.mrboat.nl/epoxyschuim/ ) . Is wel wat zwaarder ( minimaal tweemaal zo zwaar) maar nog veel stijver.
Ad

Ah, goeie tip! Dank!
Leukothea
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.109 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl