Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Verandering zeilplan

Verandering zeilplan 20 sept 2016 19:38 #769442

  • floris t
  • floris t's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 65
Ik ben afgelopen weekend wezen kijken naar een zeiljacht van 12 meter lengte waar ik serieus in geintresseerd ben.
Naast allerlei zaken die ik zou willen aanpassen, die onder 'Todo"valt zit ik met 1 specifiek ding; de huidige tuigage.
Het jacht is geaffel getuigd, wat ik - op termijn- zou willen veranderen naar een Top getuigde setting.
De nieuwe nu nog kale holverlijmde Origen pine mast is pakweg 13.5 meter lang , doorstekend.
De houten giek is niet vernieuwd, evenals de gaffelboom(zeg ik dat goed..?).
Ik weet niet hoeveel vierkante meter het huidige grootzeil is, slechts dat het een bruin Dracon zeil is in fatsoenlijke staat.
Mijn vraag als boten/mast/zeilenleek is; zou je de huidige mast en aanverwante spullen kunnen gebruiken om het een topgetuigd schip te gaan maken, en zo ja, wat zouden de kosten zijn van een fatsoenlijk gebruikt vervangend zeil zijn ?

- ik neem aan dat het zeil voor een gaffelgetuigd schip niet is aan te passen voor naar een topgetuigde setting-

groet floris.
Work like you don't need the money
Love like you've never been hurt
Dance like nobody's watching
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Verandering zeilplan 20 sept 2016 19:43 #769444

  • Koezt
  • Koezt's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8558
Nee.

Mast van 13,5m doorgestoken komt ca 11, 5m boven dek. Dat is niet genoeg voor een topgetuigde boot.
Waarom wil je het zeilplan wijzigen, als je al aangeeft er geen verstand van te hebben? Je mag aannemen dat er in het verleden is nagedacht over de combi boot / tuig. Die mensen hebben er wel verstand van.

Mocht dat niet het geval zijn. Wordt het met een ander tuig waarschijnlijk ook niets.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Verandering zeilplan 20 sept 2016 19:44 #769445

  • La Mavare
  • La Mavare's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 9075
Je zal dan een langere mast en andere verstaging nodig hebben om dezelfde hoeveelheid m2 zeil te kunnen voeren. Veel gaffelgetuigde masten zijn strijkbaar.
Gebruik je de huidige mast, dan kan er dus minder zeil op en verschuift je zeilpunt naar voren.

Lijkt me een zinloze investering. Maar je hebt er vast argumenten voor.
instructeur zeezeilen en kielboot
les op eigen schip, deliveries
Contact graag via email of bellen, zie website.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Verandering zeilplan 20 sept 2016 19:47 #769446

Je kan de boot ook laten voor wat ze is?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Verandering zeilplan 20 sept 2016 19:50 #769448

  • ErikSnel
  • ErikSnel's Profielfoto
  • Offline
  • Admin
  • Berichten: 7154
Ben geen expert, je zou een ontwerpen, tuiger en zeilmaker dit moeten vragen.
Dat gezegd hebbend: als je de huidige mast gaat gebruiken voor een topgetuigd grootzeil, dan kom je uit op een veel kleiner zeil, wat vast niet fijn is met ligt weer. Ook lijkt me dat het zeilpunt verandert, ik denk naar voren toe, en dat kan de zeileigenschappen negatief beinvloeden.
Daarnaast moet je je afvragen of dit het goede jacht is voor jou om te kopen. Er ligt zoveel te koop dat je. beter een boot kunt kopen die grotendeels al aan je wensen voldoet. Een verandering van het zeilplan kost over het algemeen tienduizenen euro's voor een dergelijke lengte boot. Dat geld kan je dan bij je koop budget optellen en dus zijn weer meer boten bereikbaar.
Team Zeilersforum.nl

“One impossible thing at a time” - Jean Juc Picard

Leukothea, Seahorse, 30m schoener, Defender 27. Friendship 28, Victoire 34 en nu Sigma 41 Star of Earendil
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Verandering zeilplan 20 sept 2016 19:53 #769449

ErikSnel schreef :
Een verandering van het zeilplan kost over het algemeen tienduizenen euro's voor een dergelijke lengte boot. Dat geld kan je dan bij je koop budget optellen en dus zijn weer meer boten bereikbaar.

En als je dat een paar keer zo doet kun je voor je het weet een boot van een half miljoen aanschaffen! :lol:
"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Verandering zeilplan 20 sept 2016 19:54 #769450

  • floris t
  • floris t's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 65
hetzeilen schreef :
Je kan de boot ook laten voor wat ze is?

Lastig , als in dat ik het verder een heel fraai schip vind.
Het is gewoon dat ik een gaffel tuigage niet fraai vindt ogen bij dit jacht, hoe suf het ook klinkt.
Gezien de totale interne hoogte van het schip denk ik dat je hooguit 11 meter mast bovendeks zal overhouden.
Minder vierkante meters zeil betekent minder aandrijving, alleen wat betekent het in de praktijk als het zeilpunt meer naar voren wordt gebracht?
Een te grote , in negatieve zin, verandering in het zeilgedrag van het schip?
Work like you don't need the money
Love like you've never been hurt
Dance like nobody's watching
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Verandering zeilplan 20 sept 2016 20:01 #769456

  • Koezt
  • Koezt's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8558
Ja.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Verandering zeilplan 20 sept 2016 20:07 #769459

  • floris t
  • floris t's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 65
Okee,deudlich.
Work like you don't need the money
Love like you've never been hurt
Dance like nobody's watching
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Verandering zeilplan 21 sept 2016 07:08 #769514

  • douwe
  • douwe's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5229
floris t schreef :
hetzeilen schreef :
Je kan de boot ook laten voor wat ze is?

Lastig , als in dat ik het verder een heel fraai schip vind.
Het is gewoon dat ik een gaffel tuigage niet fraai vindt ogen bij dit jacht, hoe suf het ook klinkt.
Gezien de totale interne hoogte van het schip denk ik dat je hooguit 11 meter mast bovendeks zal overhouden.
Minder vierkante meters zeil betekent minder aandrijving, alleen wat betekent het in de praktijk als het zeilpunt meer naar voren wordt gebracht?
Een te grote , in negatieve zin, verandering in het zeilgedrag van het schip?

Ik denk dat als je op de huidige mast een torentuig zet, de boot er qua verhouding slechter uit ziet.
BM, 16m2, Sharpie, Topklasse, Finnjol, Friendship 26, Maxi 1000
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Verandering zeilplan 21 sept 2016 08:20 #769531

  • Joop66
  • Joop66's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 9245
floris t schreef :
Minder vierkante meters zeil betekent minder aandrijving, alleen wat betekent het in de praktijk als het zeilpunt meer naar voren wordt gebracht?
Een te grote , in negatieve zin, verandering in het zeilgedrag van het schip?

Je kunt t op de achterkant van een sigarenkistje uittekenen. Bierviltje mag ook.

Je tekent de vorm van je gaffel zeil.

Daarna teken je een driehoek. De voorzijde ligt gelijk. Van dezelfde oppervlakte.

Dan zie dat het zwaartepunt daarvan hoger en voorlijker uitkomt dan dat van het gaffeltuig.

Dus:

Je zult eerder moeten reven, want met meer wind heb je meer koppel op je boot.

En je boot zal lijgieriger worden.

Zo eenvoudig.

Of je moet gaan kiezen voor een ver uitgebouwd zeil. Een soort flattop wat op de VOR's gebruikt wordt. Maar dit betekent nog veel meer veranderingen.

Als je enige bezwaar is, esthetisch, zou ik er niet aan beginnen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Verandering zeilplan 21 sept 2016 09:57 #769554

In Harlingen ligt nog wel ergens een masttop die erop gezet kan worden....
"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Verandering zeilplan 21 sept 2016 10:02 #769555

  • tafkaf
  • tafkaf's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 437
Baasklusje schreef :
In Harlingen ligt nog wel ergens een masttop die erop gezet kan worden....
Erover.....
Leader of the universe..!
Semper in faecibus sumus, sole profundum variat
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.133 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl