Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za mei 18 @12:00AM
ZF Pinkstertrip 2024
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: dubbel achterstag verstelbaar maken

dubbel achterstag verstelbaar maken 07 okt 2016 12:10 #773776

  • iGrf
  • iGrf's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1262
Ik heb een dubbel achter stag dat vanaf de masttop tot aan de hoeken van de spiegel loopt.
De boot is 33 voet, top getuigd, verstaging is 8mm staaldraad rondom behalve de achterstagen die zijn 6mm.

Volgens mij moet er met meer wind (flink) wat meer spanning op het voorstag want dat wiebelt en bolt dan alle kanten uit.

In theorie is het simpel genoeg om het achterstag verstelbaar te maken, gewoon de 2 kanten naar mekaar toetrekken en klaar.

Maar hoe doe ik dat praktisch ?

Hoe bevestig ik een paar blokken aan de stagen ?
Hoe hoog / laag moet dit systeem zitten om voldoende effect te hebben ?
Hoeveel kracht zal ik moeten kunnen zetten om het effectief te maken ?

Ik ben al wat aan het zoeken geweest maar kom tekens dingen tegen voor een enkel achterstag dat pas de laatste meters een driehoek vormt.

PS: niet de bedoeling om wedstrijden te varen maar wel dmv wat simpele trim mogelijkheden de boot wat hoger/rechter te laten varen.
Langzaam onderweg om de wereld te verkennen met onze zeilboot.
sailingelburro.com
Laatst bewerkt: 07 okt 2016 12:10 door iGrf.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

dubbel achterstag verstelbaar maken 07 okt 2016 12:17 #773780

  • HPV
  • HPV's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6045
je kunt met een dyneema lijntje, twee dyneema lusjes in een prusik knoop (google) en een oud blokje om te proberen gewoon een verbinding maken tussen de twee stagen op een meter of twee boven dek.

Lusjes naar elkaar toe halen met het lijntje ertussen, (via een blokje eventueel) en een slipsteek erop. lijntje zo lang maken dat je m op het beslag onderaan de stag kunt beleggen zodat t spulletje niet naar boven werkt
heb je in ieder geval een uitgangspunt en kan je zien wat het doet
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

dubbel achterstag verstelbaar maken 07 okt 2016 12:40 #773788

  • FKZ
  • FKZ's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1157
Vaak word dit gedaan met drie blokjes.

Monteer twee blokjes op de losse stagen. Het schijfje loopt over de stagen. bevestig de blokjes aan elkaar met een harp of stuk dynema. Tussen deze blokjes maakje het derde blokje vast. Nu is het zaak om naar het midden van de spiegel deze blokjes naar beneden te trekken. hierdoor komt er meer of minder spanning op je achterstag.
Dat zier er dan ongeveer zo uit.



of lees : http://www.zeilersforum.nl/index.php/forum-125/zeilen-stagen-en-aanverwanten/447311-stagspanner-achterstag
Laatst bewerkt: 07 okt 2016 12:41 door FKZ.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

dubbel achterstag verstelbaar maken 07 okt 2016 12:40 #773789

Je kunt 2 zware tufnol (al of niet staaldraad) blokken nemen waarmee je beide stagen naar elkaar toe "wurgt". Blokken met een harp aan elkaar bevestigen en een derde blokje daaronder, waarmee je met een (1:3 is voldoende) vertraging de strop naar beneden trekt. Dit werkte bij mijn ouder tuig prima, al moest ik, om het spul volledig te lossen, soms wat mee helpen (of het spul in 1 keer losgooien, dan schoot de strop meestal wat verder omhoog). Hoe hoger de achterstagen bij elkaar komen, hoe groter de netto vertraging. Ik zou niet perse een spruit willen simuleren met het genoemde dyneema lijntje; hoek waarmee de stagen door de blokken gaan zal dan ook groter worden (meer weerstand).

Beter zal zijn om met soepel 7x19 staaldraad te werken, maar dat rekt ook weer meer dan 1x19...

PS: zie hierboven :)
Laatst bewerkt: 07 okt 2016 12:43 door Nachtvlinder.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

dubbel achterstag verstelbaar maken 07 okt 2016 13:18 #773793

  • hscharft
  • hscharft's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2299
Hoe bevestig ik een paar blokken aan de stagen ?

Even zoeken naar blokken waarvan je de 'pen' er uit kunt halen dan is de achterkant open en kun je de 'wangen' om de stag schuiven en de 'pen' weer terug in het blok steken.
groeten Harm Scharft
Schipper Ex Multiplex

members.home.nl/hrscharft
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

dubbel achterstag verstelbaar maken 07 okt 2016 13:22 #773794

  • ilCigno
  • ilCigno's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 17703
FKZ schreef :
Vaak word dit gedaan met drie blokjes.
Dat wordt lastig, het blokje zou bovenin de mast komen te zitten.

Zou het te overwegen zijn om het dubbele achterstag te vervangen door een enkel stag met een verstelbare spruit? Dit in overleg met een tuiger uiteraard. Het is bijna niet mogelijk om een dubbel achterstag fatsoenlijk verstelbaar te maken omdat je bij het minste verschil in spanning de top opzij gaat trekken en er (dus) verschil in spanning tussen het SB en BB zijwant gaat ontstaan.
Timo
Compromis 888 'il Cigno'
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

dubbel achterstag verstelbaar maken 07 okt 2016 14:24 #773801

  • La Mavare
  • La Mavare's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8634
ilCigno schreef :
... Het is bijna niet mogelijk om een dubbel achterstag fatsoenlijk verstelbaar te maken omdat je bij het minste verschil in spanning de top opzij gaat trekken en er (dus) verschil in spanning tussen het SB en BB zijwant gaat ontstaan.

Dat spanningsverschil is er altijd toch?

Lijkt me de meest simpele oplossing om er 2 running backstays van te maken.
Aan loef aanspannen, aan lij los.
Misschien moet je dan wel van 6 mm naar wat dikker. Overleg met je tuiger.
instructeur zeezeilen en kielboot
les op eigen schip, deliveries
"De beste manier om iets te leren is er les in te geven." - Seneca, Romeins filosoof, staatsman en toneelschrijver - 5 v.C. 65 n.C.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

dubbel achterstag verstelbaar maken 07 okt 2016 14:25 #773802

  • iGrf
  • iGrf's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1262
ilCigno schreef :
FKZ schreef :
Vaak word dit gedaan met drie blokjes.
Dat wordt lastig, het blokje zou bovenin de mast komen te zitten.

Als daar een lijn aan hangt die de blokjes naar beneden houdt zal dat wel meevallen.
Maar inderdaad doordat de stagen pas bovenin samenkomen zijn 2 blokjes met een harp tussen niet direct een oplossing.
Dus dan moet ik daar al een stuk dyneema tussen maken ofzo.
ilCigno schreef :
Zou het te overwegen zijn om het dubbele achterstag te vervangen door een enkel stag met een verstelbare spruit? Dit in overleg met een tuiger uiteraard. Het is bijna niet mogelijk om een dubbel achterstag fatsoenlijk verstelbaar te maken omdat je bij het minste verschil in spanning de top opzij gaat trekken en er (dus) verschil in spanning tussen het SB en BB zijwant gaat ontstaan.

Lijkt me zeker te overwegen, ik wil toch eens bekijken of de verstaging niet vervangen moet worden (zit er sinds 1989 op ...).

Zou het schuin trekken van de masttop zo'n probleem zijn ?
Gaat er niet automatisch het meeste kracht komen op het stag aan de loef kant ?

Ik moet toegeven dat ik mijn verstaging nu ook maar met de hand/op gevoel heb aangespannen dus er kan best wat verschil zitten tussen de SB en BB kant :blush:
Langzaam onderweg om de wereld te verkennen met onze zeilboot.
sailingelburro.com
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

dubbel achterstag verstelbaar maken 07 okt 2016 14:33 #773804

  • Hans V
  • Hans V's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4214
ilCigno schreef :
Zou het te overwegen zijn om het dubbele achterstag te vervangen door een enkel stag met een verstelbare spruit? Dit in overleg met een tuiger uiteraard.

Als de spruit tot bijna bovenin doorloopt en uit één stuk draad bestaat (blok boven aan mast of aan stukje enkelvoudige stag) kun je die één kant onderaan verstelbaar maken (met cascade vertraging of stagspanner). De spanning is in beide delen van de spruit dan altijd even groot.

De mast wordt in dit geval niet scheef getrokken, maar je bent de zijdelingse ondersteuning die een vaste dubbele achterstag biedt wel kwijt. Een goede tuiger zal je ongetwijfeld kunnen vertellen of dit voor jouw mast een probleem vormt.

Als je een uitgebouwd grootzeil hebt kan dit - bij een spruit die niet helemaal tot bovenin doorloopt - wel langs het enkelvoudige deel van de achterstag schuren bij een overstag.
Dufour 405 GL

www.sailasailing.nl
Laatst bewerkt: 07 okt 2016 17:07 door Hans V.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

dubbel achterstag verstelbaar maken 07 okt 2016 14:34 #773805

  • iGrf
  • iGrf's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1262
La Mavare schreef :
Dat spanningsverschil is er altijd toch?

Lijkt me de meest simpele oplossing om er 2 running backstays van te maken.
Aan loef aanspannen, aan lij los.
Misschien moet je dan wel van 6 mm naar wat dikker. Overleg met je tuiger.

We hebben van die running backstays op de wedstrijdboot en voor onze boot lijkt me dat wat overkill.
Je hebt ze gezien, 't is een cruiser pur sang dus extra handelingen bij elke tack lijken met niet ideaal.
Eigenlijk heb je dan een extra paar handen nodig om een overstag vlot te laten verlopen en vermits we meestal maar met 2 varen is dat niet zo handig.

PS : aan lij lossen zal niet persé moeten omdat de giek niet ver genoeg naar achter komt, maar toch weer iets extra's dat stuk kan gaan.
Langzaam onderweg om de wereld te verkennen met onze zeilboot.
sailingelburro.com
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

dubbel achterstag verstelbaar maken 07 okt 2016 14:38 #773806

ilCigno schreef :
Het is bijna niet mogelijk om een dubbel achterstag fatsoenlijk verstelbaar te maken omdat je bij het minste verschil in spanning de top opzij gaat trekken en er (dus) verschil in spanning tussen het SB en BB zijwant gaat ontstaan.

Huh? Trekken bakstagen je mast ook opzij dan? Zelfs op mijn huidige 7/8 tuig zie ik de masttop niet zichtbaar opzij buigen als ik één van de toprunners flink door zet. Bovendien begrijp ik niet waardoor je met een katrollen-systeem überhaupt verschillen in spanning zou krijgen.

Katrollen zitten natuurlijk 20 cm ofzo uit elkaar, waardoor het geheel nooit naar de masttop zou willen schuiven; de kracht die de wurg omhoog probeert te schuiven verdwijnt wanneer het blokje twee meter ofzo boven kuiphoogte zit; bij mij althans. Ook kun je spelen met de voorspanning die je met je (ik neem al bestaande) wantspanners aan de achterstagen geeft; ook dit bepaalt de voorspanning "in rust".

Zie hieronder hoe het bij mij goed bevallen is (al zou het soepeler werken door de stagen in 7x19 te kiezen ipv 1x19)



PS: ik heb mijn blokken dusdanig groot gekozen dat de walsterminals er doorheen passen.
Laatst bewerkt: 07 okt 2016 14:51 door Nachtvlinder.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

dubbel achterstag verstelbaar maken 07 okt 2016 15:00 #773811

  • La Mavare
  • La Mavare's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8634
Dan zou ik overstappen op een enkele achterstag met verstelbare spruit. Kun je bestaande bevestigingspunten gebruiken. Die blokjes van Harken kan ook, maar als je toch moet vernieuwen na 28 jaar ...
instructeur zeezeilen en kielboot
les op eigen schip, deliveries
"De beste manier om iets te leren is er les in te geven." - Seneca, Romeins filosoof, staatsman en toneelschrijver - 5 v.C. 65 n.C.
Laatst bewerkt: 07 okt 2016 15:01 door La Mavare.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

dubbel achterstag verstelbaar maken 07 okt 2016 15:21 #773814

Wanneer precies?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

dubbel achterstag verstelbaar maken 07 okt 2016 20:08 #773900

  • MoonRiver
  • MoonRiver's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1607
Ik heb op mijn 32 voeter ook een dubbele achterstag. Ik heb om de voorstag op spanning te zetten op beide stagen een dubbel miniblokhe gezet met tie rips. Door aan het lijntje te trekken trek je beide stagen naar elkaar toe en voer je de spanning op. Helemaal los tot helemaal vast heb ik een behoorlijk stelbereik en voldoet al jaren prima!
Piraat -> Laerling -> Wibo 740 -> Zeilsloep -> Wibo 835 -> Bakdekkruiser -> Taling 30 -> Taling 32 :)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

dubbel achterstag verstelbaar maken 28 feb 2023 19:29 #1463031

Ik had al eerder een systeem gemaakt met verstelbare achterstag, maar dat draait de stag, en is onpraktisch. En langzaam. Het bestaat uit een V systeem van Dyneema dat met een RVS spanner de rvs stag opspant. Ik had dus de onderste rvs stag in V vorm omgewisseld naar Dyneema.



Nu wil ik dit gaan maken volgens tekening, bij de Gamma wat goedkope materialen ingekocht ;-).
Die blokken hebben een werklast van 250 kg, breek op 1000 kilo, ik heb stevige knuisten, dus denk wel op spanning te kunnen trekken.



Het is dan wel zo dat alle kracht op de zwakste schakel komt, een harpje of noodschalm, de oorspronkelijke stag was een met gewone spanner verstelbare V gesplitst rvs stag, star dus. Alleen te verstellen met sleutels en schroevendraaier, zoals de ander stagen. Maar wel degelijk. Puntje van zorg?
Wát zoek je? Wind?
Laatst bewerkt: 28 feb 2023 19:42 door Zwaardopzee.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

dubbel achterstag verstelbaar maken 21 mrt 2023 19:54 #1467788

En dat ziet er nu zo uit. Gewoon basisverstelling met blokken.
Wát zoek je? Wind?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.263 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl