Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za mei 18 @12:00AM
ZF Pinkstertrip 2024
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Furler en torque rope

Furler en torque rope 17 dec 2016 23:02 #792755

je boegspriet is ook gelukt, heb wel vertrouwen in jou kunstjus
geen sponsor alhier
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Furler en torque rope 19 dec 2016 18:02 #793184

  • Sunday
  • Sunday's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7584
Ik heb de Harken thimbles besteld.
Heb PE krimpkous met lijm besteld. Rood! Omdat het kan!
Heb dyneema SK75 lijn 8mm met breeksterkte van 5500kg in m'n RvS sleeve ingevoerd, 10meter sleeve, 12m dyneema. Weegt ongeveer 100gr per meter. Is zwaarder dan concurrent: die weegt kant en klaar 65gr/m: zie bijvoorbeeld www.upffront.com/main/furling-...pe-9mm-x-10m-p-18326
Moet er dan zoiets uit gaan zien, maar dan mooier:

En moet VÉÉL betere anti torsie geven...
Laatst bewerkt: 19 dec 2016 20:24 door Sunday.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Furler en torque rope 19 dec 2016 18:07 #793188

Sunday schreef :
Vandaag m'n 25m RvS overbraid binnengekregen. Kan ik torsie experimenten mee gaan doen.

Dit is dus een lege mantel?
Hans Fix, Feeling 29DI
Met elektrische hulpmotor.
hansfix.nl/electric/
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Furler en torque rope 19 dec 2016 18:11 #793189

  • Sunday
  • Sunday's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7584
Ja!
Overigens: als er iemand is die wil experimenteren met monofilament PES sleeve: dat moet ook kunnen:
www.alibaba.com/product-detail...dable_212454189.html
Is veel lichter dan RvS. De meeste gewone torque ropes gebruiken dat, maar dan strak door touwslagerij geweven; die kunnen dat PES wel verwerken met een beetje aanpassing van hun machines.
Laatst bewerkt: 19 dec 2016 18:38 door Sunday.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Furler en torque rope 20 dec 2016 00:39 #793261

Kun je die synthetische mantel er omheen krimpen door het te verwarmen?
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Furler en torque rope 20 dec 2016 06:59 #793269

  • Sunday
  • Sunday's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7584
Denk bijna zeker van niet, maar experimenteer!
Laatst bewerkt: 20 dec 2016 06:59 door Sunday.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Furler en torque rope 22 dec 2016 20:58 #793978

  • Sunday
  • Sunday's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7584
Leuk:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Furler en torque rope 22 dec 2016 21:48 #793994

Mooi, het werkt dus. Hoeveel kracht heb je nodig om het andere eind tegen te houden of is dit helemaal niet mogelijk?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Furler en torque rope 22 dec 2016 22:05 #794002

  • Sunday
  • Sunday's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7584
Ah, sorry lezers: leuke filmpje is van smartrigging uit Joure. www.smartrigging.com/news/smartrigging-anti-torsion/
Zij maken prachtige producten, vaak aardig kostbaar.
Daaronder ook... antitorsie lijn.
Met "special high tensile stainless steel torsion body"....
Laatst bewerkt: 22 dec 2016 22:40 door Sunday.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Furler en torque rope 22 dec 2016 22:46 #794020

Vreemde naam overigens dat Anti-Torsie. Anti staat voor 'tegen', dus dat betekend eigenlijk tegenover gestelde torsie. Verminderde torsie lijn zou dus beter zijn....

Sorrie, was zo maar een gedachte sprong na het zien van het filmpje.
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Furler en torque rope 23 dec 2016 10:15 #794085

  • Sunday
  • Sunday's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7584
Verbazend, maar mijn lijn doet het minstens net zo mooi:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Furler en torque rope 23 dec 2016 10:23 #794089

  • Peper
  • Peper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3568
Buurman,
Stel je bindt er een baksteen aan, kun jij die baksteen dan in de keuken ronddraaien?
Zo ja, dan is dit een prima flexibele as voor gebruik bij een sleepgenerator met de dynamo aan het hek!
Groeten, buurman Peper.
Volg mijn adviezen en raadgevingen NOOIT op!
Ik ben een 'misfit', een 'square peg in a round hole' en een 'wereldverbeteraar' van de ergste soort:
Eentje met een zeilboot en een elektrische buitenboordmotor.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Furler en torque rope 23 dec 2016 10:35 #794093

  • Sunday
  • Sunday's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7584
Ik weet bijna zeker dat er niet beter te vinden is dan dit voor een sleepgenerator burman!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Furler en torque rope 23 dec 2016 12:01 #794114

Geweldig!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Furler en torque rope 24 dec 2016 18:31 #794448

  • Sunday
  • Sunday's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7584
Ik heb het proces van vervaardigen en afwerken geoefend en onder de knie.
Lengte dyneema 8mm in slappe toestand impregneren met PU rubber 30 ShoreA en op (grote) spanning brengen. PU laten harden.
Dyneema opvoeren in RvS slang.
Shrink tubes er omheen (verschillende diktes)
Oog splitsen met chavesleeve
Shrink crimpen
Andere oog splitsen
Shrink crimpen.
Dan ziet het er zo uit met één splits..

Kostenraming: ongeveer €14 per meter voor 8mm dyneema.
Totaal voor mijn bootje voor ongeveer 9 meter inclusief de thimbles voor Karver KFS1 €185.
Laatst bewerkt: 24 dec 2016 20:46 door Sunday.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Furler en torque rope 24 dec 2016 20:37 #794463

Fantastisch. Petje af !
Henny (Team Zeilersforum.nl)

It is when you are riding out your first gale in a boat you have built yourself that you wonder about some of the doubtful workmanship that went into her - John Guzzwell

www.fram.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Furler en torque rope 27 dec 2016 18:25 #795007

  • Sunday
  • Sunday's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7584
Vandaag m'n dyneema lijn dik in de PU rubber geïmpregneerd en daarna op grote spanning gezet. Heb in tegenstelling tot m'n test een iets hardere rubber gebruikt: ShoreA60.
Hier foto van de boel op spanning met een 1:8 takel. Let op het blokje!
Laatst bewerkt: 27 dec 2016 18:31 door Sunday.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Furler en torque rope 22 jan 2017 20:12 #802244

  • Sunday
  • Sunday's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7584
Vandaag even over Boot Düsseldorf gerend.
Twintig tot dertig torque ropes in handen gehad.
Wat een verrassing! Alle confectie dingen die ik handen kreeg waren vergeleken met mijn bouwsel echt héél beroerd. Was het 9 of 11mm, in mijn waarneming torderen ze echt verschrikkelijk.
Allen de héél dure custom made torque ropes, die geheel op maat gemaakt worden, hadden torsie eigenschappen die vergelijkbaar of soms, maar niet steeds, beter dan de mijne.

Edit: m'n Karver KFS1 is binnen, nu kan ik ook m'n torque rope klaarmaken
Laatst bewerkt: 22 jan 2017 20:41 door Sunday.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Furler en torque rope 22 jan 2017 20:49 #802253

  • OldBawley
  • OldBawley's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2047
Denk je dat de rvs mantel veel doet of is het de impregnatie met rubber die het meeste effect heeft ?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Furler en torque rope 23 jan 2017 08:30 #802350

  • Sunday
  • Sunday's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7584
De PU rubber onder spanning is om de RvS optimaal te kunnen aanbrengen.
Vervolgens draagt die combinatie bij aan de antitorsie werking, waar de RvS dàn zeker 80% bijdraagt.
Laatst bewerkt: 23 jan 2017 08:53 door Sunday.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Furler en torque rope 23 jan 2017 09:50 #802370

  • ilCigno
  • ilCigno's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 17716
De vraag is wel hoe goed een anti-torsie lijn moet zijn dan.

De anti-torsie lijn die ik gebruik is wellicht niet perfect, als ik begin te trekken aan de haallijn draait de inderdaad top niet meteen mee. Pas nadat de furler pakweg twee of drie slagen gemaakt heeft begint de top goed mee te draaien en de gennaker dus te furlen. In de praktijk heb ik dat tot nu toe niet als een probleem ervaren. Misschien omdat ik niet beter weet wellicht, maar ik zie er ook niet zo veel kwaad in als je een slagje of wat meer moet maken. Als het maar werkt.

Waarmee ik trouwens niets af wil doen aan de hele leuke experimenten van Sunday, wie mij kent weet dat ik dat juist erg kan waarderen.
Timo
Compromis 888 'il Cigno'
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Furler en torque rope 23 jan 2017 09:51 #802371

  • holtere
  • holtere's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 16281
Zelf is altijd beter zeggen ze dan B) Mooi werk, groot compliment!
Dat de lijn beter lijkt te zijn dan het commercieel aanbod is misschien ook niet vreemd. Telkens kiezen voor optimale materialen en oplossingen, daarbij het investeren van tijd en moeite is voor de handel geen optie. Daar moeten ze het hebben van uitstraling, beeld enz. De beste lijn maken is geen doel maar de hoogste winst wèl.
Als je hier een mooie handleiding van maakt zijn er duizenden blij. Ik vraag me bijvoorbeeld af hoe je die oogsplits hebt gemaakt in de geimpregneerde lijn en hoe de verschillende hoezen er dan overheen gaan sluiten?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Furler en torque rope 23 jan 2017 11:57 #802401

Ik kan ook een nadeel bedenken aan een te stijve anti-torsielijn; Op de eindstukken moet je het moment aanbrengen. Als de lijn stijver is dan de torsie die je er met het oog en de daarbij optredende torsie-verzwakking aan kunt brengen kan dat de levensduur verminderen. Die RVS heeft een geringe rek-bij-breuk. Door de splitsen/de wijze van aanmaken, zullen niet alle strengen evenveel belast worden en gaan er mogelijk enkele door de vloeigrens heen en zullen breken.

Bij een stevig windje kunnen er flinke klappen op komen als het furlen even niet soepel verloopt. Een stijve lijn brengt al dat geweld door op de ogen.

Buigen of barsten zeg maar....
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Furler en torque rope 23 jan 2017 12:06 #802404

Erikdejong schreef :
Kun je die synthetische mantel er omheen krimpen door het te verwarmen?

Krimpen kan alleen met verstrekte kunststoffen. Dat zijn kunststoffen die onder het smeltpunt, maar boven de glastemperatuur zijn gerekt. Kunststof "onthoud" de oude staat. Bij het naar de smelttemperatuur brengen zal het kunststof weer naar de "onthouden" staat teruggaan.

Dat ziet iedere zeiler bij het afsmelten van de tampjes van een polyester lijn. Voordat de vezeltjes smelten krimpen ze enorm.

Die PES fillamenten lijken mij niet verstrekt. Bij verstrekken neemt de treksterkte van het kunststof enorm toe. Het weer laten "krimpen" verlaagt de treksterkte weer.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Furler en torque rope 23 jan 2017 13:12 #802424

  • Sunday
  • Sunday's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7584
boarderbas schreef :
Ik kan ook een nadeel bedenken aan een te stijve anti-torsielijn; Op de eindstukken moet je het moment aanbrengen. Als de lijn stijver is dan de torsie die je er met het oog en de daarbij optredende torsie-verzwakking aan kunt brengen kan dat de levensduur verminderen. Die RVS heeft een geringe rek-bij-breuk. Door de splitsen/de wijze van aanmaken, zullen niet alle strengen evenveel belast worden en gaan er mogelijk enkele door de vloeigrens heen en zullen breken.

Bij een stevig windje kunnen er flinke klappen op komen als het furlen even niet soepel verloopt. Een stijve lijn brengt al dat geweld door op de ogen.

Buigen of barsten zeg maar....

Het trof me dat de dure maatwerk torque ropes die ik in Düsseldorf in handen had soms zo stijf zijn als een stang. Het was bijna geen touw meer, maar een massieve "rod". Moeilijk oprolbaar, (ik bedoel daarmee in zeilzak op te ruimen door rollen; "opschieten") en niet vouwbaar.
Mijn ding is dan véél flexibeler, goed oprolbaar (dus in zeilzak te doen) en enigszins vouwbaar.

Mocht onverhoopt het RvS probleem geven en neemt de dyneema kern het nog lang genoeg over om geen breuk te geven.
Ik gebruik nu nog 8mm dyneema, dat is veel sterker dan de confectie torque ropes.
Ik ga in toekomstige versies 6mm of misschien wel 5mm gebruiken. Die 5mm is met rond de 2500kg breeksterkte meer dan genoeg.
De dikte die je nodig hebt in goede torque rope ("hoe dikker hoe beter" -tot op zekere hoogte...) bouw ik dan op door een nylon opvulling door de dyneema op te voeren van 4 of misschien wel 6mm
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.310 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl