Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Polyvalk gasveer constructie...

Polyvalk gasveer constructie... 27 jan 2017 13:21 #803453

  • Fly-Tour
  • Fly-Tour's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5857
In het kader liever lui dan moe (geef toe, hebben we allemaal) wil ik van het voorjaar eens kijken een aantal kleine aanpassingen aan mijn Flytour met gaffeltuig te doen, ten behoeve van het makkelijk en snel optuigen voor 'effe een rondje zeilen'.
O.a. zou ik wel een gasveer ertussen willen bouwen voor nog makkelijker zetten en strijken, maar tegelijkertijd wil ik eigenlijk de mastkoker inkorten omdat de boot niet onder de schuurdeur doorpast op een trailer/kar. Die mastkoker moet er nu steeds uit, wat niet echt handig is, de mast moet dan ook afgekoppeld. Even de schuurdeur aanpassen wordt het niet...

Wel wil ik hem iedere keer weer eruit traileren zodat hij hoog en droog weer in de schuur staat na het varen. Houten dekken zijn erg kwetsbaar heb ik gemerkt na een maand of 8 buiten, ik was er op tijd bij en nu staat hij binnen.

Gezien ik toch niet heel erg vaak zeil ermee, is dat traileren te doen, heb ik voor mijzelf besloten en scheelt het mij een smak geld voor een dure ligplaats en er is toevallig een goede diepe helling gratis beschikbaar..
Een goede kielboottrailer met gedeelde assen etc. moet nog komen, maar dat is geen rocketsience en ook niet erg duur meer.

Zijn er hier misschien eigenaren van Polyvalken met een gasveerconstructie die daar ook goede foto's van hebben. ?

Als ik het goed heb, hebben ook die Polyvalken een korte mastkoker.(?)
Mijn favorieten:
Een verwittigd man is er twéé waard.
Reken niet op geld of goed dat men nog ontvangen moet, want gewis, de rekening is mis.
Gereed geld dingt scherp.
Geen slapende honden wakker maken.
Laatst bewerkt: 27 jan 2017 13:35 door Fly-Tour.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Polyvalk gasveer constructie... 27 jan 2017 14:06 #803464

Hoeveel centimeter is je mastvoet te hoog, en hoe ziet je trailer er uit?
Gasveer zit in een holle alu-mast, ik neem aan dat je een houten hebt?
Hans Fix, Feeling 29DI
Met elektrische hulpmotor.
hansfix.nl/electric/
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Polyvalk gasveer constructie... 27 jan 2017 14:31 #803470

Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Polyvalk gasveer constructie... 27 jan 2017 15:09 #803481

  • Waterman
  • Waterman's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1790
Als je toch nog geen trailer hebt kun je ook overwegen om de trailer te verlagen.

Dit kan al vrij simpel door kleinere wielen te nemen.

Een andere, complexere, manier is het frame aan de as(sen) te hangen ipv er op te leggen.
Daar moet dan wel even goed aan gerekend worden. ;)
Zeilen: alle stress waait uit mijn hoofd 8-)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Polyvalk gasveer constructie... 27 jan 2017 16:05 #803501

  • DavidS
  • DavidS's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3393
Waterman schreef :
Als je toch nog geen trailer hebt kun je ook overwegen om de trailer te verlagen.

Hoe verlaag je iets wat je nog niet hebt?
"Life is too short to own an ugly boat"
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Polyvalk gasveer constructie... 27 jan 2017 16:36 #803511

  • Fly-Tour
  • Fly-Tour's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5857
Nee inderdaad. Tegen die tijd zoek ik gewoon naar een goede kielboottrailer met gedeelde as.
Die dingen worden met de vleed aangeboden...

Op dit moment staat de boot op een verrijdbare bok. Hij staat op de kielondersteuning met de onderkant van de kiel ongeveer net zo hoog als dat hij zou staan op een kieltrailer met gedeelde as.

Ook op het moment dat ik een trailer heb, kort ik de koker pas in op de juiste hoogte, uiteraard.

Het gaat meer om het principe van de gasveerconstructie. Ik heb inderdaad een houten mast erop staan. Wellicht moet het dan volgens de kofferbak constructie, de mast is nl. niet hol van binnen..
Mijn favorieten:
Een verwittigd man is er twéé waard.
Reken niet op geld of goed dat men nog ontvangen moet, want gewis, de rekening is mis.
Gereed geld dingt scherp.
Geen slapende honden wakker maken.
Laatst bewerkt: 27 jan 2017 16:41 door Fly-Tour.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Polyvalk gasveer constructie... 27 jan 2017 17:52 #803529

  • jerry
  • jerry's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7124
Karel, de gasveer van een Valk hoort bij een holle mast van aluminium. Zie verder de link naar de discussie uit 2012 waar Keeszeiler naar verwijst. Ik zou zelf kiezen voor de oplossing met een paar blokjes en een stang, zoals daar is geschetst. Overigens zet ik de houten mast van 7 meter van mijn Ojol in mijn eentje op door hem "omhoog te lopen". Die kan scharnieren doordat de bout in de mastvoet in een groef in het zaathout valt.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Polyvalk gasveer constructie... 27 jan 2017 19:39 #803555

  • FKZ
  • FKZ's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1220
Volgens mij zijn de afmetingen ongeveer gelijk aan die van een valk.

Zie onderstaande link vanaf pagina 4 (bladzijde 62) voor een goedkope oplossing die mogelijk al voldoende extra kracht maakt voor het zetten van de mast.

https://valkenklasse.nl/images/Wijngaarden/Wijngaarden-deel-2.pdf
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Polyvalk gasveer constructie... 27 jan 2017 23:01 #803595

  • Fly-Tour
  • Fly-Tour's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5857
Omhoog lopen kan allemaal wel, maar je hebt een zekere mate van gevaar doordat de mast met zijn volle gewicht ongecontroleerd kan gaan vallen. Deze mast is een meter of 5, maar toch vind ik hem ook niet echt licht.


Ik zet of strijk weleens op druk water en alles wiebelt. Ondertussen moet ik de katrolconstructie onderdeks, om de voorstag te spannen, doorhalen. Het zou fijn zijn als de mast na het zetten dan blijft staan uit zich eigen middels een gasveer. Dan is het wat veiliger.

Mijn 'main reason' is gewoon dat het lekker licht gaat, dat gaat het nu niet.

Ik heb nog wel een aluminium Flytour-torentuig mast liggen die ik zou kunnen inkorten naar gaffeltuigmast, om de Polyvalk constructie toe te passen.
Ik ben niet verplicht aan een houten mast, ondanks dat een houten mast mooier staat op deze boot.
Mijn favorieten:
Een verwittigd man is er twéé waard.
Reken niet op geld of goed dat men nog ontvangen moet, want gewis, de rekening is mis.
Gereed geld dingt scherp.
Geen slapende honden wakker maken.
Laatst bewerkt: 28 jan 2017 01:20 door Fly-Tour.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Polyvalk gasveer constructie... 28 jan 2017 10:28 #803669

  • Ton Mitz
  • Ton Mitz's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6289
ff off topic
had je er geen kleedje overheen liggen?
mijn houten pluis ligt ook buiten met een kleedje
gaat op zich goed
ik heb wel last van condens trouwens..
ton
Feeling 32 Di, bootnaam Mitz
Genoemd naar een Engels stripfiguur
Mitz, the half fairy lady
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Polyvalk gasveer constructie... 28 jan 2017 10:56 #803677

  • Fly-Tour
  • Fly-Tour's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5857
Ik had gewoon het dekzeil erop liggen en nog een extra zeil.
Maar toch, bij de schuurlijst waar vaak het vocht door het dekkleed heen trekt, bleef het steeds erg vochtig en droogde het ook amper op. Het bekende verschijnsel en vaak de ondergang van vele houten dekken. Je hoeft dan maar op een klein plekje een scheurtje te hebben in je lak en het watert in. Dat is dus op een heel klein plekje gebeurd. Ik schrok best, dus heb ik m als de sodem..... binnen gezet. Daarvoor moest ik wel de noodgreep doen door de mastvoet eruit te demonteren, anders kon het niet eronderdoor.

Zo'n boot als deze moet je eigenlijk of in een schiphuis hebben liggen of op een trailer in een loods/schuur na het varen. Dan hoeft er geen dekzeil over, alles staat open en blijft droog.
Mijn favorieten:
Een verwittigd man is er twéé waard.
Reken niet op geld of goed dat men nog ontvangen moet, want gewis, de rekening is mis.
Gereed geld dingt scherp.
Geen slapende honden wakker maken.
Laatst bewerkt: 28 jan 2017 10:59 door Fly-Tour.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Polyvalk gasveer constructie... 28 jan 2017 15:43 #803731

  • Ton Mitz
  • Ton Mitz's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6289
precies op die plekken is het dek en gangboord bij mijn pluis ook steeds nat
gaat vroeg of laat een keer fout natuurlijk
er zit een laser dekzeil overheen en daarover nog een gammazeil tot de grond
voor komende winter ga ik wat anders verzinnen
Ton
Feeling 32 Di, bootnaam Mitz
Genoemd naar een Engels stripfiguur
Mitz, the half fairy lady
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Polyvalk gasveer constructie... 28 jan 2017 19:12 #803793

  • Fly-Tour
  • Fly-Tour's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5857
Het zeil gaat ook vaak 'plakken' tegen het gangboord bij nat weer, vooral op het voordek, waar je dekzeil wat horizontaler loopt.
Een plekje waar het vocht binnendringen kan, kan funest zijn. Wees gewaarschuwd.
Het ontstane inwateringsplekje op het voordek is nog wel herstelbaar, het hout is niet verrot.



Dit heeft mij wel doen besluiten van het een op het andere moment, dat de boot voortaan binnen gestald moet worden......
Mijn favorieten:
Een verwittigd man is er twéé waard.
Reken niet op geld of goed dat men nog ontvangen moet, want gewis, de rekening is mis.
Gereed geld dingt scherp.
Geen slapende honden wakker maken.
Laatst bewerkt: 29 jan 2017 00:32 door Fly-Tour.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Polyvalk gasveer constructie... 29 jan 2017 00:48 #803874

  • Fly-Tour
  • Fly-Tour's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5857
Even een zijweggetje...
Reeds aanwezig is een onderdekse fokroltrommel.
Deze installatie werkt goed. Ik weet alleen niet of dat het rolprofiel gebruikt mag worden als stag, op spanning. Werkt dit bij de Hoora valk ook zo, waardoor de rolfok dus niet los hoeft voorop om te strijken?





Zodat een extra voorstag achterwege kan blijven, nu wel aanwezig. Dit rolprofiel draait niet om een stag heen, maar is massief. Het gaat van de afgebeelde dekbevestiging naar een draaiwartel bovenin de mast. Ik veronderstel dat er bij een Hoora valk bovenin vanaf het rolprofiel een lijn of staaldraad via een schijf bovenin de mast naar beneden gaat waar je hem vieren kan of strak kan zetten om spanning op de rolfok/voorstag te zetten. ?

Zit dit bij een Hoora valk ook zo.?


Bij de clever ziet men dat de rolfok onderaan bevestigd blijft en hij bovenin ogenschijnlijk steeds verder van het bevestigingspunt op de mast af gaat. Maw, daar loopt de voorstag over een schijf weer naar beneden toe , waar je hem los kan vieren voor het snelstrijken. ?
Mijn favorieten:
Een verwittigd man is er twéé waard.
Reken niet op geld of goed dat men nog ontvangen moet, want gewis, de rekening is mis.
Gereed geld dingt scherp.
Geen slapende honden wakker maken.
Laatst bewerkt: 29 jan 2017 01:00 door Fly-Tour.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Polyvalk gasveer constructie... 29 jan 2017 08:24 #803899

  • Ton Mitz
  • Ton Mitz's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6289
ik heb zelf een clever
het is mij totaal onduidelijk hoe dit systeem werkt
de bovenwartel schuift idd naar beneden
hij gebruikt geen bokkepoot, maar toch duwt hij de mast van horizontaal soepeltjes naar vertikaal
ik zie hem ook geen lijn aanhalen
er lijkt een evenwicht in te zitten
???
ton
Feeling 32 Di, bootnaam Mitz
Genoemd naar een Engels stripfiguur
Mitz, the half fairy lady
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Polyvalk gasveer constructie... 29 jan 2017 09:40 #803936

  • Arent
  • Arent's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2199
Hi,

Je zou voor de aardigheid eens een dagje zo'n valk moeten huren, kan je alles kopiëren ;)

Maar om vast wat weg te geven: De Hoora-valk heeft een rolfok met een epoxy-buis waar de fok omheen gerold wordt; een star profiel dus. In de buis zit het voorstag.
De bovenwartel zit aan een dyneema-lijn, die door de mast gaat en onderaan aan een spanner gezet wordt. Aan de lijn zit een elastiek, zodat hij vanzelf weer beneden opduikt, als je de mast zet.
Je wilt niet weten hoeveel jaar, hoeveel geknutsel en hoeveel masten het heeft gekost voordat dit werkte.

Problemen met je dek zijn herkenbaar trouwens; toen mijn splinternieuwe dekje al na één winter buiten onder een zeiltje op plekken moest worden gelakt was ik er klaar mee: Winterstalling is tegenwoordig binnen ;)

Gr, Arent
I'm no bloody tourist.... Ik wenje Hjir!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Polyvalk gasveer constructie... 29 jan 2017 11:58 #803999

  • Fly-Tour
  • Fly-Tour's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5857
Je bevestigt mijn vermoedens. Ik denk dat ik het ook zo aanleg, het wiel hoef ik niet meer uit te vinden, dat heeft Hoora al gedaan.
Volgens mij heb ik feitelijk zo'nzelfde rolprofiel met stag erdoor. Alleen heeft de oude eigenaar het wellicht niet doorontwikkeld, omdat hij zijn plek had aan zeilwater. (Feit)


Alleen kun je het bij een houten mast niet binnendoor doen, maar dat maakt niet uit, buitenlangs kan ook, met ook een elastiek.

Nou moet ik nog bedenken 'hoe met de gasveer'. Gasveren kan ik zo aan komen, die wegen ken ik. De aluminium mast van een valk laat het toe om binnenin zo'n veer te verwerken, hier gaat dat niet.

Tonmitz, de Clever heeft een gasveer staat in de beschrijving op Ytb.
Mijn favorieten:
Een verwittigd man is er twéé waard.
Reken niet op geld of goed dat men nog ontvangen moet, want gewis, de rekening is mis.
Gereed geld dingt scherp.
Geen slapende honden wakker maken.
Laatst bewerkt: 29 jan 2017 12:02 door Fly-Tour.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Polyvalk gasveer constructie... 29 jan 2017 13:17 #804028

  • Fly-Tour
  • Fly-Tour's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5857
Nog een paar foto's van de rolfok, maar dan bovenin bij de wartel. Volgens mij heb ik dus ook een epoxy buis met staaldraad. Iemand die dit herkent van een Hooravalk?






En lijkt het mij dus heel goed mogelijk om voortaan deze op spanning te zetten middels een dyneemalijn over een blok van bovenin de mast vandaan naar beneden toe, aan een of ander haakje vast. Met een pelikaanhaak. Hoora heeft daar zo'n mooie beugel voor zag ik op youtube, maar dat is wel een berg werk, helaas is het filmpje te vaag om goed te kunnen zien hoe het verder allemaal werkt....
Mijn favorieten:
Een verwittigd man is er twéé waard.
Reken niet op geld of goed dat men nog ontvangen moet, want gewis, de rekening is mis.
Gereed geld dingt scherp.
Geen slapende honden wakker maken.
Laatst bewerkt: 29 jan 2017 13:29 door Fly-Tour.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Polyvalk gasveer constructie... 29 jan 2017 16:52 #804092

  • Arent
  • Arent's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2199
Hi,

Die spanner in een Hoora-mast was ooit gewoon een soort kistsluiting met een nokje waar het voorstag omheen ging. Mijn referentie is intussen wel bijna 15 jaar oud, maar volgens mij is de kern van het systeem nog steeds gelijk.

wbt je rolfok, dat lijkt een beetje, maar zit anders in elkaar. Bij Hoora zit de bovenwartel aan de buis gelijmd, met een oogbout door het voorstag, waaraan je de fok kunt opspannen.
De slurf aan het voorlijk past zó strak om de buis, dat de fok niet kan gaan draaien om de buis en je dus gereefd kunt varen, net als bij een profiel met een pees.
Bij jouw rolfok-constructie mis ik die snuggere details ;)

Gr, Arent
I'm no bloody tourist.... Ik wenje Hjir!
Laatst bewerkt: 29 jan 2017 16:55 door Arent.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Polyvalk gasveer constructie... 29 jan 2017 18:24 #804127

  • Fly-Tour
  • Fly-Tour's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5857
Ik heb een aantal keren gereefd gevaren, geen problemen gehad..... wellicht geluk.

edit:
Bij mijn rolfok zit dus de slurf, waar normaal een pees zit, om de buis heen. Zoals jij omschrijft.

Boven en beneden zet je de fok met touwtjes vast aan de oogjes op de rvs uiteinden. Alleen zit hij in dit geval niet strak om de buis.

Eigenlijk is dit verder niet echt belangrijk, het gaat meer om de constructie hoe je de roller met zeil en al vast kan laten zitten aan dek en toch de mast strijkt.. Ook dat is mij duidelijk. Dan maar verder wat betreft de gasveer en mast...

Duidelijkere foto bovenin bij de tophoek:


Aan de onderkant:
Mijn favorieten:
Een verwittigd man is er twéé waard.
Reken niet op geld of goed dat men nog ontvangen moet, want gewis, de rekening is mis.
Gereed geld dingt scherp.
Geen slapende honden wakker maken.
Laatst bewerkt: 29 jan 2017 19:35 door Fly-Tour.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.173 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl