Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za mei 18 @12:00AM
ZF Pinkstertrip 2024
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Afwijkende tuigage Polyvalk

Afwijkende tuigage Polyvalk 27 apr 2019 18:02 #1040939

Ik heb vorig jaar een Polyvalk aangeschaft, volgens de vorige eigenaar zou deze van Hoora afkomstig zijn. Naar mijn inzien is dit geen Polyvalk die door Hoora gebouwd is. Ik ben zelf wel erg benieuwd wie deze Polyvalk wel gebouwd heeft.

Wat uiteindelijk ging mijn vraag over de tuigage van deze Polyvalk, want deze wijkt af van mijn vorige Hoora Polyvalk. Ik heb namelijk een dubbele zijverstaging, elke Polyvalk die ik bekeken heb op internet heeft een enkele zijverstaging. Daarbij wijkt ook de mastkoker af, normaliter loopt de mast door tot aan het dek, deze stopt een centimeter of 10 onder het draaipunt van de mast. Waarom is voor deze oplossing gekozen? Ik kan de dubbele verstaging terug redeneren omdat ik een afwijkende mastkoker heb, maar ik kan dat voor de rest niet onderbouwen. Tevens komen we er ook niet echt uit met de gaffel en de giek, wij denken dat dit niet helemaal goed zit. Tijdens het hijsen gaat dit erg stroef, maar ook tijdens het zeilen blijft de gaffel hangen na het overstag gaan. Het lijkt er op dat er sommige onderdelen ontbreken, dit na vergelijk met foto's van onze vorige Polyvlak. Helaas ligt er geen Polyvalk in de buurt waar ik bij kan gaan kijken.

Vorig jaar kwam ik op internet foto's tegen van precies dezelfde Polyvalk, ook met de dubbele zijverstaging. Ik heb toen het bedrijf opgebeld en de man wist precies hoe het zat met dit type Polyvalk, echter was hij net les aan het geven en had hij geen tijd om het verder uit te leggen. Helaas ben ik de gegevens van deze man kwijt geraakt.

Wie kan ons verder helpen met de tuigage van onze Polyvalk?

Foto 1 - is een foto van onze Polyvalk, hier kun je de dubbele verstaging op zien,
Foto 2 - is een foto van de mastkoker,
Foto 3 - is een foto van de gaffel.
Bijlagen:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Afwijkende tuigage Polyvalk 27 apr 2019 20:57 #1040993

  • La Mavare
  • La Mavare's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8634
Foto 1:
het zou een behoorlijke oude Hoora-valk kunnen zijn, maar ...
- nog nooit gezien dubbele verstaging
- ik zie geen stuurboordverstaging
- de schootklemmen nog nooit gezien
- de lieren zijn Hoora-achtig
Foto 2:
- er moet ruimte zijn om te kunnen strijken
Foto 3:
- lummelbeslag is Hoora-achtig, maar tegewoordig van zwart alu, geen RVS
- ik mis haken om te reven

Maar dit alles heeft niets te maken met hijsen of een hangende gaffel bij overstag gaan.
Op foto 3, zie ik 2 vallen aan stuurboord, klauwval en piekeval verwisseld?
Idem een dubbele lijn aan bakboord, Gezien je een rolfok hebt, zou ik daar alleen een kraanlijn verwachten. Wat is die 2e lijn?
instructeur zeezeilen en kielboot
les op eigen schip, deliveries
"De beste manier om iets te leren is er les in te geven." - Seneca, Romeins filosoof, staatsman en toneelschrijver - 5 v.C. 65 n.C.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Afwijkende tuigage Polyvalk 28 apr 2019 07:55 #1041047

Volgens de vorige eigenaar zou de Valk van bouwjaar 1998 zijn en de motor die er bij zit is ook van 1998. Nou zegt het bouwjaar van de motor natuurlijk niet veel, maar meestal worden deze als setje verkocht. Van de Hoora Valk die ik hier voor had wist ik zeker dat het bouwjaar 1995 was en mijn huidige Valk is naar mijn inzien wat moderner gebouwd. De afscheiding van het voor en achtercompartiment bij mijn vorige Valk was met losse platen en bij mijn huidige is deze geïntegreerd in de boot zelf.

Er zit natuurlijk wel stuurboordverstaging op. In totaal hebben we 3 lijnen, te weten de kraanlijn, piekeval en klauwval.

Ik heb de zeilschool weer weten te vinden op internet, hier staat een flimpje van deze zeilschool met exact dezelfde Valk als ik heb: www.allemansend.nl/zeilinstructie/jongeren/kielboot/
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Afwijkende tuigage Polyvalk 28 apr 2019 07:59 #1041048

Dat met die dubbele zijverstaging ( wanten bedoel je neem ik aan?) snap ik ook niet. Wat kan daar het nut van zijn , dat is er alleen als je zalingen hebt en die heeft een Valk niet.
Is een van beide niet de draad waaraan een trapeze vasthaakt? Dan zou daar een sluiting aan moeten zitten die je bij gebruik makkelijk los kunt haken om er je trapeze aan vast te haken.

Hoora was trouwens niet de enige bouwer van Polyvalken. Je hebt ook nog de Geuzenvalk van Geuzenboats in Heeg , Breehorn in Woudsend en Ottenhome in Heeg .
Ad
Laatst bewerkt: 28 apr 2019 10:53 door Yellow Boat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Afwijkende tuigage Polyvalk 28 apr 2019 08:08 #1041051

  • Ton Mitz
  • Ton Mitz's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5886
ik denk dat yellow het bij het echte eind heeft. er zit een lus aan 1 van die 2 wanten
het ziet er allemaal mooi robuust uit trouwens
Feeling 32 Di, bootnaam Mitz
Genoemd naar een Engels stripfiguur
Mitz, the half fairy lady
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Afwijkende tuigage Polyvalk 28 apr 2019 08:36 #1041064

Ik heb een email gestuurd naar de school en ik had binnen een kwartier al antwoord, echt netjes vind ik.

Maar de dubbele verstaging had geen functie, de vorige eigenaar van de zeilschool vond dit mooier staan. De afwijkende mastkoker heeft te maken met verschillende type masten die toegepast zijn, dit had te maken met het makkelijker strijken van de mast.

Betreffende de gaffel gaf deze meneer aan dat het manchet niet meer helemaal rond kan zijn en dat geeft problemen met varen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Afwijkende tuigage Polyvalk 28 apr 2019 09:54 #1041095

  • La Mavare
  • La Mavare's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8634
Yellow Boat schreef :
...Hoora is trouwens niet de enige bouwer van Polyvalken. Je hebt ook nog de Geuzenvalk van Geuzenboats in Heeg , Breehorn in Woudsend en Ottenhome in Heeg .
Ad

Geuzenboot zat in Sneek, is niet meer. Breehorn maakt de rompen, Ottenhome tuigt en verkoopt ze.
instructeur zeezeilen en kielboot
les op eigen schip, deliveries
"De beste manier om iets te leren is er les in te geven." - Seneca, Romeins filosoof, staatsman en toneelschrijver - 5 v.C. 65 n.C.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Afwijkende tuigage Polyvalk 28 apr 2019 10:54 #1041119

La Mavare schreef :
Yellow Boat schreef :
...Hoora is trouwens niet de enige bouwer van Polyvalken. Je hebt ook nog de Geuzenvalk van Geuzenboats in Heeg , Breehorn in Woudsend en Ottenhome in Heeg .
Ad

Geuzenboot zat in Sneek, is niet meer. Breehorn maakt de rompen, Ottenhome tuigt en verkoopt ze.

Zo beter dan?
Het gaat ook om een oudere boot , niet om een nieuwe .
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Afwijkende tuigage Polyvalk 28 apr 2019 12:26 #1041142

Die "dubbele" verstaging zie je wel vaker bij verhuur-Polyvalken, maakt de boot net wat robuster.

Dat die manchet voor de gaffel niet meer rond is lijkt mij sterk. Dan moet er wel iemand met een heftruck overheen gereden zijn.

Tip: schuif het manchet van de mast, moet je wel de mast strijken en demonteren, en kijk of de kunststof bus in het manchet nog heel is en of er geen vuil in zit. Verder zou je op de mast en in het manchet wat droge teflon kunnen spuiten

iets als :


Laatst bewerkt: 28 apr 2019 12:27 door keeszeiler.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Afwijkende tuigage Polyvalk 28 apr 2019 13:44 #1041161

  • Petervdw
  • Petervdw's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1540
Whalertje40,
Precies dezelfde constructie voor de gaffel/mast verbinding op mijn Valk. Toe ik hem kocht zat het zeileval op een beugel met 2 oortjes vast op de scharnierbout van de gaffel. Beetje vreemd dacht ik. Oogje gelast op de mastbus op de mast zoals het bij jou zit op foto 3. Gevolg: precies dezelfde ellende die jij beschrijft: klemmen bovenin bij gehesen zeil. Dat komt omdat het bevestigingspunt van het zeileval niet meer in lijn staat met het bevestigingspunt van het grootzeil onder de gaffel. Aangezien het scharnierpunt van de gaffel tamelijk ver van de mast staat ontstaat een moment op de bus dat de klemming veroorzaakt.

Toen heb ik maar gauw dat rare beugeltje weer teruggezet op de scharnierbout van de gaffel en het werkte weer perfect. Valbevestiging en de halshoek van het grootzeil kwamen nu weer perfect onder elkaar in 1 lijn. Ik zal proberen om een schetsje te maken. Fotootje ervan in een volgend item.

Vr.groet, peter
Laatst bewerkt: 28 apr 2019 13:44 door Petervdw.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Afwijkende tuigage Polyvalk 28 apr 2019 14:06 #1041168

  • Petervdw
  • Petervdw's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1540
Whalertje40,
Hierbij het beloofde schetsje. Beugeltje 6 mm rond met 2 oortjes van 3 mm RVS. Mocht je ermee zitten, ik maak het zo voor je. Als ik me goed herinner zit er een M8 bout doorheen, dus gaten 8 mm. Vooral de kunststof (nylon) ringen niet vergeten.



Vr.groet, peter

NB. Nog eens goed naar foto 3 gekeken, maar als het zeil gehesen is, loopt de gaffel dan tegen het oogje op de mastbus? Gezien de put in de gaffel op die plek. Reden temeer om dat oogje er direct af te zagen en een beugeltje te monteren. Succes!
Laatst bewerkt: 28 apr 2019 14:19 door Petervdw. Reden: correctie/aanvulling
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Afwijkende tuigage Polyvalk 28 apr 2019 14:26 #1041172

Goed idee van Peter. Het "beugeltje" ontbreekt inderdaad. Dit lijkt oplossing.
In deze video zie je het beugeltje "in actie"

Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Afwijkende tuigage Polyvalk 28 apr 2019 15:37 #1041194

Yellow Boat schreef :
Dat met die dubbele zijverstaging ( wanten bedoel je neem ik aan?) snap ik ook niet. Wat kan daar het nut van zijn , dat is er alleen als je zalingen hebt en die heeft een Valk niet.
Is een van beide niet de draad waaraan een trapeze vasthaakt? Dan zou daar een sluiting aan moeten zitten die je bij gebruik makkelijk los kunt haken om er je trapeze aan vast te haken.

Hoora was trouwens niet de enige bouwer van Polyvalken. Je hebt ook nog de Geuzenvalk van Geuzenboats in Heeg , Breehorn in Woudsend en Ottenhome in Heeg .
Ad
De romp is afkomstig van Breehorn en het beslag (mast, giek, gaffel etc) van een firma die niet meer bestaat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Afwijkende tuigage Polyvalk 28 apr 2019 15:43 #1041195

Petervdw schreef :
Whalertje40,
Hierbij het beloofde schetsje. Beugeltje 6 mm rond met 2 oortjes van 3 mm RVS. Mocht je ermee zitten, ik maak het zo voor je. Als ik me goed herinner zit er een M8 bout doorheen, dus gaten 8 mm. Vooral de kunststof (nylon) ringen niet vergeten.



Vr.groet, peter

NB. Nog eens goed naar foto 3 gekeken, maar als het zeil gehesen is, loopt de gaffel dan tegen het oogje op de mastbus? Gezien de put in de gaffel op die plek. Reden temeer om dat oogje er direct af te zagen en een beugeltje te monteren. Succes!
Hartstikke bedankt voor de oplossing!! Want ik weet nu wat er ontbreekt, dit had mijn vorige Polyvalk ook. Ik heb het terug gevonden op de foto's. Zie de bijgevoegde foto.

Valt dit niet gewoon te kopen?
Bijlagen:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Afwijkende tuigage Polyvalk 28 apr 2019 17:14 #1041228

my 2 cts:
geen dubbele verstaging maar een trapeze lijn met een haak er zelfs aan... broekje aan voor de fokkenist en hopla.. op het gangboord :-)

Hoora valken waren legendarisch omdat zij de valk met geprofileerd voor en kiel hadden uit gevoerd en deze als vacuum epoxy gebouwde rom extra stijfheid mee gegeven hebben.
Verder konden ze bekend als de eerste met een gasveer onder dek om de mast te strijken... Dat zou deze moeten hebben wanneer deze van 1998 is...
Verder denk ik dat je die deuk er wel in krijgt wanneer je de mast strijkt met de giek op de verkeerde haak op de mik...
"Wie het altijd voor de wind gaat, komt vanzelf aan lager wal"
De topper ISO “Sapho” voor de funracing en nu de dehler 31 “Wende” voor het avontuur...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Afwijkende tuigage Polyvalk 28 apr 2019 17:25 #1041234

  • swblom
  • swblom's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 850
Mocht je overwegen naar enkele zijstagen te gaan (trapeze?), hou er dan wel rekening mee dat de zijstagen de voorwaardse druk van de mast moeten opvangen.
Die aluminium mastvoet kan die druk niet hebben. Het heeft mij eens een aantal afgescheurde mastvoeten gekost voordat ik doorhad dat we een instructeur hadden die graag de zijstagen trimde......
Ik vermoed dat het tweede setje stagen weleens voor de originele positie gezet kan zijn. Als je dan de achterste weghaalt kan dat wellicht problemen geven.
Laatst bewerkt: 28 apr 2019 17:28 door swblom.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Afwijkende tuigage Polyvalk 28 apr 2019 17:45 #1041238

  • Petervdw
  • Petervdw's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1540
Whalertje40,
Het beugeltje zal wel ergens te koop zijn, maar meestal vragen ze prijzen voor zulk soort eenvoudige zaken dat ik ze maar zelf maak. Voor weinig.
Vr.groet, peter
Laatst bewerkt: 28 apr 2019 17:45 door Petervdw.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Afwijkende tuigage Polyvalk 28 apr 2019 18:00 #1041255

Petervdw schreef :
Whalertje40,
Het beugeltje zal wel ergens te koop zijn, maar meestal vragen ze prijzen voor zulk soort eenvoudige zaken dat ik ze maar zelf maak. Voor weinig.
Vr.groet, peter
Met een touwtje kan je hetzelfde effect bereiken.
Er zullen vast wel ZF-ers zijn die gaan zeggen dat hier een dyneema soft-shackle voor moet maken. En dat is geen slecht idee maar je kan eerst een touwtje proberen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Afwijkende tuigage Polyvalk 28 apr 2019 18:27 #1041268

  • Arent
  • Arent's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2086
Hi,

Er is alweer een hoop flauwekul voorbij gekomen :S ………

De boot op de foto is een Breehorn Casco. In 1998 werden die af en toe nog door Hoora afgemonteerd, maar volgens mij deed Allemansend dit zelf destijds.
Vandaar ook de ongebruikelijke dubbele verstaging; gewoon extra stevigheid en extra zekerheid dat de mast overeind blijft. De Fluessen en het Heegermeer hebben al heel wat valken naar de kelder geholpen...
De lus aan de achterste verstaging is gewoon voor een vaarboom; Allemansend moet meestal met tegenwind een haven uit en dat doe je als zeilschool niet op de motor ;)

De gaffelmanchet is niet origineel, ik ben het eens met de analyse dat het bevestigingspunt voor het klauwval er waarschijnlijk voor zorgt dat de manchet kantelt en gaat klemmen, maar dat is al duidelijk geworden volgens mij.
De mastkoker is wel een bijzonder geval; die kende ik niet. In principe kwam destijds alle aluminium van Hoora; zij waren eigenaar van de matrijzen. Alle andere bouwers (Ottenhome, Geuzenboats, Baarsma) kochten in bij Hoora. Ik werkte daar in de tijd dat deze boot gebouwd zou moeten zijn, maar ik herken de mastkoker niet (meer ;) ) Overigens werden de mastkokers en al het andere laswerk door Ottenhome gedaan, een bijzonder samenwerking tussen twee grote concurrenten.... Misschien leverden zij deze afwijkende mastkoker, dat zou nog kunnen, maar nogmaals, Allemansend deed de afbouw volgens mij in eigen beheer als winterwerk.

Wat betreft het bouwjaar: in 1998 stond er al een HIN-code in de rompen. Aan stuurboord op de spiegel moet iets staan als: NL-BRW.... waarbij de laatste cijfers een model/bouwjaar aangeven.

Gr, Arent
I'm no bloody tourist.... Ik wenje Hjir!
Laatst bewerkt: 28 apr 2019 18:34 door Arent.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Afwijkende tuigage Polyvalk 28 apr 2019 19:49 #1041295

Arent schreef :
Hi,

Er is alweer een hoop flauwekul voorbij gekomen :S ………

De boot op de foto is een Breehorn Casco. In 1998 werden die af en toe nog door Hoora afgemonteerd, maar volgens mij deed Allemansend dit zelf destijds.
Vandaar ook de ongebruikelijke dubbele verstaging; gewoon extra stevigheid en extra zekerheid dat de mast overeind blijft. De Fluessen en het Heegermeer hebben al heel wat valken naar de kelder geholpen...
De lus aan de achterste verstaging is gewoon voor een vaarboom; Allemansend moet meestal met tegenwind een haven uit en dat doe je als zeilschool niet op de motor ;)

De gaffelmanchet is niet origineel, ik ben het eens met de analyse dat het bevestigingspunt voor het klauwval er waarschijnlijk voor zorgt dat de manchet kantelt en gaat klemmen, maar dat is al duidelijk geworden volgens mij.
De mastkoker is wel een bijzonder geval; die kende ik niet. In principe kwam destijds alle aluminium van Hoora; zij waren eigenaar van de matrijzen. Alle andere bouwers (Ottenhome, Geuzenboats, Baarsma) kochten in bij Hoora. Ik werkte daar in de tijd dat deze boot gebouwd zou moeten zijn, maar ik herken de mastkoker niet (meer ;) ) Overigens werden de mastkokers en al het andere laswerk door Ottenhome gedaan, een bijzonder samenwerking tussen twee grote concurrenten.... Misschien leverden zij deze afwijkende mastkoker, dat zou nog kunnen, maar nogmaals, Allemansend deed de afbouw volgens mij in eigen beheer als winterwerk.

Wat betreft het bouwjaar: in 1998 stond er al een HIN-code in de rompen. Aan stuurboord op de spiegel moet iets staan als: NL-BRW.... waarbij de laatste cijfers een model/bouwjaar aangeven.

Gr, Arent

Dank u wel voor de informatie, u verteld precies hetzelfde als de huidige eigenaar van Allemansend. Dat u de mastkoker niet herkend kan kloppen, deze werden door Allemansend bij een klein bedrijfje besteld dat niet meer bestaat en wat ik begreep werden deze boten door Allemansend zelf afgemonteerd.

En inderdaad is de lus aan de verstaging voor de vaarboom maar die ligt nog in de schuur.

Wel fijn om te weten wat de historie van de boot is, morgen ga ik nog even bellen met de huidige eigenaar van Allemansend.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Afwijkende tuigage Polyvalk 28 apr 2019 20:42 #1041311

geen hoora valk dus... dus qua profiel roer en kiel geen profijt..
qua romp en gasveer had je dus ook niet de hoora romp...
ik zat nog dubbele verstaging te bekijken.. dit werkt echt niet als een dubbele verstaging met gebrek aan spanning en de lussen er in... zoals het nu zit helaas ook niet als trapeze (zoals bij de wedstrijd valken)...

maar wellicht evengoed een leuke valk :-)
"Wie het altijd voor de wind gaat, komt vanzelf aan lager wal"
De topper ISO “Sapho” voor de funracing en nu de dehler 31 “Wende” voor het avontuur...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Afwijkende tuigage Polyvalk 29 apr 2019 08:08 #1041356

ISO788 Hans schreef :
geen hoora valk dus... dus qua profiel roer en kiel geen profijt..
qua romp en gasveer had je dus ook niet de hoora romp...
ik zat nog dubbele verstaging te bekijken.. dit werkt echt niet als een dubbele verstaging met gebrek aan spanning en de lussen er in... zoals het nu zit helaas ook niet als trapeze (zoals bij de wedstrijd valken)...

maar wellicht evengoed een leuke valk :-)
Ik heb ook vanaf mijn eerste post in deze topic gemeld dat het geen Hoora Valk is. Volgens mij zijn de nieuwere type's van Hoora pas vanaf bouwjaar 2000, zo ook de mast met gasveer. En dit was geen standaard maar een optie.

En ik heb er niet zo'n verstand van als Arent, maar volgens mij wijkt mijn romp, kiel en zwaard echt niet af van de Hoora valk van voor 2000. Ik heb de foto's bekeken van beide valken en ik zie geen verschillen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.339 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl