Als ik nog een keer jong was zou een hand naaimachine zeker aan boord komen. Ik werd me pas bewust hoeveel canvas herstel werk er aan boord van een bootje is toen we reeds in Turkije waren.
Ben toen altijd aan het uitkijken geweest naar zo´n machine, die waren echter toen in Turkije ook zeer gewild. Bij ons wel meer canvas en zeilreparatie als op een ander bootje, we gebruiken vijf zeilen, meestal vier tezelfdertijd. En dan nog het zeilende bijbootje.
Je moet echter ook met de machine kunnen werken. Heus niet zo voor de hand liggend.
Indertijd had ik achter op de boot, achter de yawl mast een extra zonnewering genaaid die ik omdat ik geen ritsen kon vinden met knopen aan de bimini zette. Had metalen knopen gekocht ( plastic is binnen de maand stuk in de zon hier ) en moest nu dus knoopsgaten naaien.
Mijn zeiler buurman had een industriële machine aan boord en ooit had hij voor die firma gewerkt dus hij wist alles over zijn Franse machine. Hij was zeer enthousiast toen hij hoorde dat ik knoopsgaten wilde naaien, dat zou hij wel even doen op zijn machine. Tzak tzak zei hij.
Ja mijn oore, de machine uit de berging halen, aansluiten, de speciale gadgets voor knoopsgaten, de goede naald en draad, enfin, voor hij klaar was had hij er ruim een dag opzitten. Let wel, we hadden geen haast, zo is dat als je zeilend woont.
Toch had ik het waarschijnlijk sneller gedaan met de hand. En dan wist die kerel nog hoe die machine werkte.
Bovendien, zoals je op de foto ziet, een ronde opening in een buisvormig genaaid bovenzeil omzomen gaat enkel met de hand. Dat kan een machine niet.
In ons geval, de boot en ik, we worden te oud, het loont niet meer een naaimachine te kopen.