Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za mei 18 @12:00AM
ZF Pinkstertrip 2024
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Waarom is een stormfok zo hoog opgesneden?

Waarom is een stormfok zo hoog opgesneden? 13 sept 2019 10:18 #1083149

  • scope
  • scope's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 435
Ik ben met een projectje bezig een grootzeil voor een Stern aan te passen zodat het reefbaar is.


Dan is ook de fok aan de beurt.
Wel prettig om niet altijd 11,5 m2 of helemaal niets als keuze t.e hebben zoals laatst:)




Wat rondkijkend naar zeilen en mogelijkheden viel me op dat het onderlijk van een stormfok altijd heel hoog opgesneden is.
En of het reefbaar maken van de fok dan misschien ook niet een hoog opgesneden onderlijk moet krijgen.

Heeft het te maken met de zeegang die niet in de fok komt? Of misschien dat de stormfok zo geen/minder functie meer heeft van de wind langs het grootzeil sturen. Anderzijds geeft een lager zeiloppervlak lager minder zijwaartse druk.

Waarom is dat eigenlijk zo?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Waarom is een stormfok zo hoog opgesneden? 13 sept 2019 10:37 #1083152

Je wil geen massief water in een zeil. Scheuren de hoeken eraf
"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Waarom is een stormfok zo hoog opgesneden? 13 sept 2019 11:03 #1083157

  • Bant
  • Bant's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 537
Exact, soms begint de halshoek zelfs een eind boven het dek met een stuk lijn er tussen, puur om overkomende golven uit je zeil te houden.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Waarom is een stormfok zo hoog opgesneden? 13 sept 2019 11:12 #1083163

  • Menno
  • Menno's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3380
Kan je het leioog verstellen op dek? Als je het leioog niet kan verstellen wordt met een iets hogere schoothoek bij gereefde fok de hoek van de schoot t.o.v. het zeil ook beter.
“If debugging is the process of removing software bugs, then programming must be the process of putting them in.” — Edsger W. Dijkstra
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Waarom is een stormfok zo hoog opgesneden? 13 sept 2019 12:38 #1083187

Een totaal vlakke HA fok, reefbaar, met de gereefde schoothoek zo hoog dat het zeil dan zelfkerend wordt, is het beste zeil wat ik ooit had.
Reefbaar vanuit de kuip in minder tijd dan dit berichtje schrijven.

Het maakt overstag gaan in zeer krachtige wind zeer snel, erg plezierig wanneer je dan op één golftop wenden kunt zonder de helmstok los te laten om een schootlier te bedienen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Waarom is een stormfok zo hoog opgesneden? 13 sept 2019 14:49 #1083222

Zou je kunnen uitleggen hoe je een fok vanuit de kuip reeft? En waar zit je leioog als die zelfkerende functie 'aan staat'?
A.L.S.Z.V. 'De Blauwe Schuit' (Leiden, Kagerplassen)
D.S.W.Z. 'Broach' (Delft, Braassemermeer)
FF65 'FireFly' NED 4926
RS500
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Waarom is een stormfok zo hoog opgesneden? 13 sept 2019 15:10 #1083226

Je schoothoek bepaal je door een lijn te trekken van het midden van je voorlijk naar je leioog. Ergens op die lijn zit je schoothoek.

Je zou prima een laaggesneden stormfok kunnen maken, maar dan moet je rail nogal ver het voordek oplopen.

Verder zijn de krachten in het doek lager met een hoge schoothoek. Andere voordelen zijn eerder benoemd.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Waarom is een stormfok zo hoog opgesneden? 13 sept 2019 15:21 #1083230

boarderbas schreef :
Je schoothoek bepaal je door een lijn te trekken van het midden van je voorlijk naar je leioog. Ergens op die lijn zit je schoothoek.

Bij mij staat er gewoon "clew" in de schoothoek ;-) Hoef ik er niet naar te zoeken....
"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Laatst bewerkt: 13 sept 2019 15:21 door Baasklusje.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Waarom is een stormfok zo hoog opgesneden? 13 sept 2019 15:24 #1083232

Heb je ook een sticker op je vrouw of grijp je wel eens mis?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Waarom is een stormfok zo hoog opgesneden? 13 sept 2019 16:31 #1083251

niet weer over stickers beginnen tegen BK.
door dit draadje snap ik nu wel waarom er er 80 cm lijn onderaan de kotterfok zit, tegen de grote golven.
en hoog opgesneden.
stormfok idem.

toevallig afgelopen weekend ff gehesen, 8 m2 nieuwigheid.
geen sponsor alhier
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Waarom is een stormfok zo hoog opgesneden? 13 sept 2019 16:49 #1083256

Dit is mijn stormfok: hoog opgesneden en op een lijntje met voorloper.



Diverse redenen:
- Met deze schoothoek plaatsing hoef je het leioog niet te verstellen tov de positie die optimaal is voor de HA fok.
- De golven die over het voordek komen komen er goed onderdoor en de kans op schade aan het zeil is erg veel kleiner.
- Beter zicht in omstandigheden waar het zicht al niet te best is.
- Hoge maar smalle fok heeft minder schootspanning en kan je dus veel sneller mee overstag.

Ik heb mijn kotterfok ook reefbaar gemaakt, omdat ik het leioog op hetzelfde punt wil hebben in gereefde als ongereefde toestant, gaat er slechts 70cm van het voorlijk af in het rif, maar bijna 3m in het achterlijk.
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Waarom is een stormfok zo hoog opgesneden? 13 sept 2019 19:10 #1083288

Frederik,

De boot had al vanaf de fabrikant een keerfok mogelijkheid, een gebogen rail waar een blok over heen en weer kan gaan.
Maar dat is ook simpel zelf aan te brengen.

De fok heeft een extra hals- en schoothoek.

Aan het boegbeslag is een lijn bevestigd, die gaat omhoog langs het voorlijk, door de reefhalshoek, terug aan de andere kant naar een blok, ook aan aan het boegbeslag.
Vandaar langs de voetrail naar een schoot lier.

Reven is: Val ruimen tot een (voelbaar in ´t donker) merkje.
De reefhalshoek lijn strak zetten, ook tot een voelbaar merkje.
De schoot op de andere schootlier aantrekken.

Gereefd in 10 seconden.

De genua heeft hetzelfde maar dan op het andere boord.
De schoothoek is minder hoog en behoudt twee schoten.


Het grootzeil heeft in alle drie reven één lijn, ook met voelbare merkjes.
De val heeft drie merkjes.
Hier duurt het reven iets langer, vooral het eerste rif, omdat er dan drie lijnen binnen gehaald moeten worden.

Alle vallen, ook de spinakerval, hebben een strijklijn zodat het zeil niet meer omhoog kan waaien.

Dit op alle voorgaande schepen vanaf 1970.

Een paar keer ben ik er erg blij mee geweest dat het altijd gebruiks gereed was.

Één keer zag ik een waterhoos ontstaan die vrijwel recht over me heen ging, gelukkig nog voor dat hij helemaal volgroeid was.

Heel licht weer, ik zie walvis blazen dacht ik.
Blazen die dieren zo lang en steeds hoger??????

Het was een wervelwind die aan het ontstaan was op 200 mtr afstand.

Ik was heel blij met de strijklijnen aan de vallen en dat alles slaags was.
Net op tijd de zeilen beneden, en op kale mast dipte de giek bijna in het water.

Het duurde maar een paar heel even.

Na van de eerste schrik hersteld te zijn dacht ik nog even te filmen, maar dat was geen succes.
Laatst bewerkt: 13 sept 2019 19:14 door Saeftinghe.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Waarom is een stormfok zo hoog opgesneden? 13 sept 2019 20:08 #1083306

Reven is: Val ruimen tot een (voelbaar in ´t donker) merkje.
De reefhalshoek lijn strak zetten, ook tot een voelbaar merkje.
De schoot op de andere schootlier aantrekken.

Gereefd in 10 seconden.

Nooit aan gedacht dat dit ook kan! Ik gebruik bindrif in hydranet HA fok, zo ontworpen dat de plaats waar de schoot aan dek komt gelijk blijft met reven. Dat is een voordeel qua tijd, echter rif zetten lukt bij lange na niet in 10 s

Laatst bewerkt: 13 sept 2019 20:16 door Nachtvlinder.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Waarom is een stormfok zo hoog opgesneden? 13 sept 2019 21:16 #1083317

  • WaltB
  • WaltB's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1699
scope schreef :
Ik ben met een projectje bezig een grootzeil voor een Stern aan te passen zodat het reefbaar is.


Dan is ook de fok aan de beurt.
Wel prettig om niet altijd 11,5 m2 of helemaal niets als keuze t.e hebben zoals laatst:)




Wat rondkijkend naar zeilen en mogelijkheden viel me op dat het onderlijk van een stormfok altijd heel hoog opgesneden is.
En of het reefbaar maken van de fok dan misschien ook niet een hoog opgesneden onderlijk moet krijgen.

Heeft het te maken met de zeegang die niet in de fok komt? Of misschien dat de stormfok zo geen/minder functie meer heeft van de wind langs het grootzeil sturen. Anderzijds geeft een lager zeiloppervlak lager minder zijwaartse druk.

Waarom is dat eigenlijk zo?

Wat een geweldige foto’s zeg! Een andere hobby?
The miracle is not to fly in the air, or to walk on the water, but to walk on the earth.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Waarom is een stormfok zo hoog opgesneden? 13 sept 2019 22:17 #1083325

  • scope
  • scope's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 435
hey hoi, bedankt voor jullie antwoorden, en foto's.
Ik snap....bijna alles :lol:

Moet nog even zien hoe ik dit moet vertalen naar het reefbaar maken van mijn fok.
in een of meerdere stappen. En of ik als bij een grootzeil een recht stuk van de onderzijde neem of dit schuin en steeds hoger op laat lopen richting de vorm van een stormfok.
als op het schetsje




@Nachtvlinder mooie foto, en goed te zien hoe het gereefde deel is opgebonden. Kan dat 1 keer of kan je de fok meerdere keren reven? En is het gereefde stuk bij je een recht deel of loopt dit schuin?

@37south, dank je, Ja, is inderdaad een 'met plezier uit de hand gelopen hobby' waarvan ik dan ook mn vak gemaakt heb:) al zijn deze gewoon met de telefoon gemaakt.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Waarom is een stormfok zo hoog opgesneden? 13 sept 2019 22:18 #1083326

Ha.. Nachtvlinder,

Op de foto heb je keurig het gereefde stuk opgebonden, heb ik nooit gedaan. Dat scheelt enorm veel tijd en je moet er de kuip voor uit.
Dat vind ik een beetje eng met zo´n harde wind.

Het het gereefde deel veegt gewoon over ´t dek en rust tegen de railing, komt er een golf over dan spoelt die er makkelijk onder door.

Van belang is het goed doordacht plaatsen van alle onderdelen.
De lijnen moeten vooral niet kunnen kinken, die lopen netjes tussen twee piipen op de hekstoel waar ze net tussen door kunnen en niet elkaar passeren, altijd in dezelfde volgorde.
Omdat het einde bij de hekstoel blijft kunnen ze ook niet in de prop komen bij overboord gaan, het eind blijft altijd bij de hekstoel.

Ooit een keer een depressie verkeerd ingeschat. In Falmout een paar dagen verwwaaid gelegen om op de achterkant ervan naar Vigo te gaan.
Dat ging mis, hij draaide naar het Zuid Oosten en vol over ons heen, 2 dagen 60 knopen wind, Wel hadden we genoeg ruimte om van de Franse kust weg te blijven, we hoefden er niet tegenin.

Meestentijds alleen op die gereefde HA.
Maar het verbaasde me, dat toen de wind wat afzwakte dat er dan al onverwacht snel een 3 keer gereefd grootzeil bij kon om de golven voor te blijven. Dat is vele malen gezet en gestreken.

We kwamen in Santander uit, met prachtig weer, ipv A Corunha of Vigo.

Een andere keer zelfde reis met zulk mooi weer dat het roer 3 dagen vast gestaan heeft.
Geen schoot hoeven te stellen, het roer niet aangeraakt, ongeveer 10º helling, de boot volgde de schijnbare wind alsof er een lijnte aan zat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Waarom is een stormfok zo hoog opgesneden? 13 sept 2019 22:32 #1083327

Scope,

In een voorzeil zou ik geen meerdere reven plaatsen.
De reefschoothoek flink wat hoger dan de halsreefhoek.
Meer dan op de tekening.

Wanneer het gereefd zelfkerend kan zijn is dat heel prettig, vooral wanneer je alleen moet varen.
Met die gedachte zijn bij mij de plaatsen van de reefhoeken gekozen.

Bedenk dat een bij gelijke oppervlakte een smal en hoog zeil veel beter presteert.

De voorste 30% geeft voorstuwing, de laatste 60% geeft helling, dit van de KOORDE, niet van het oppervlak.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Waarom is een stormfok zo hoog opgesneden? 14 sept 2019 00:30 #1083334

scope schreef : Er zit een criciale fout in deze tekening. je hebt de lijn van de schoot doorgestipelt naar de voorstag en deze daar haaks op gezet. De schoot gaat echter niet haaks op de voorstag, maar naar het midden van het voorlijk. Houd er rekening mee dat je voorlijk als geheel naar beneden komt en korter word als je reeft, dus het midden van het voorlijk komt de helft van je rifhoogte (aan de hals) naar beneden.
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Waarom is een stormfok zo hoog opgesneden? 14 sept 2019 04:52 #1083339

@Nachtvlinder mooie foto, en goed te zien hoe het gereefde deel is opgebonden. Kan dat 1 keer of kan je de fok meerdere keren reven? En is het gereefde stuk bij je een recht deel of loopt dit schuin?

Dat kan bij mij 1x en lijkt mij ook wel de max, zowel mechanisch als qua handelbaarheid. HydranetR is hartstikke stug. Oprollen flap hadden we hier al netjes in de box al gedaan, tijdens het varen is dat wat lastiger.

Reefbaar stuk dient schuin te lopen tov normaal onderlijk om de schoot op dezelfde plek aan dek te laten blijven komen. Zie reactie Erik...

Seaftinge reeft door alleen een hogere halshoek aan te slaan en heeft maar 1 schoothoel in het zeil - dan verandert de positie waar de schoot aan dek komt natuurlijk wél. Is ook niet erg zolang de rail lang genoeg is - in de praktijk verstel ik de wagen sowiezo regelmatig.
Laatst bewerkt: 14 sept 2019 05:16 door Nachtvlinder.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Waarom is een stormfok zo hoog opgesneden? 14 sept 2019 08:51 #1083371

Nachtvlinder,

Mijn fok heeft beide; een iets hogere halshoek en een véél hogere schoothoek in gereefde stand.
De plaatsen daarvan zijn zodanig gekozen dat in gereefde stand de fok zelfkerend wordt en in de juiste richting trekt.

De schoot loopt vanaf het reefoog naar het blok op de 'overloop' rail (voor de keerfok), vandaar naar een blok op het boegbeslag en dan naar de schootlier.


Op boeg komt erg veel samen:
2 strijklijnen, licht belast aan de preekstoel.
2 reefhalshoek lijnen, voor HA en genua
1 reefschoot voor de HA
2 ankers, elk op een eigen rol.
1 snubberlijn met kettinghaak
(Wegneembaar) de blokjes voor het op en neer halen van de spinakerslurf.

Het is zaak om dat goed geordend te houden
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Waarom is een stormfok zo hoog opgesneden? 14 sept 2019 09:43 #1083379

Ik snap nog één ding niet mbt het uit de kuip reven van de HA/fok. Hoe krijg je de schoot in de gereefde schoothoek of gebruik je een dubbele schoot.
Henny (Team Zeilersforum.nl)

It is when you are riding out your first gale in a boat you have built yourself that you wonder about some of the doubtful workmanship that went into her - John Guzzwell

www.fram.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Waarom is een stormfok zo hoog opgesneden? 14 sept 2019 19:31 #1083469

Alles bij de HA is altijd aangekoppeld , 2 keer een halshoek, 1 BB en SB scoot in de schoothoek voor een hele HA en één schootlijn in de reef schoothoek.
En de val natuurlijk.


Alle lijnen liggen op hun plek naar de kuip, de einden gaan tussen 2 25mm pijpen door, van de hekstoel en de rolbeugel die eraan zit, zo´n 10mm afstand van elkaar.

Alle lijnen die vanuit de kuip bediend kunnen worden zitten in logische volgorde hier tussen, knoopje in het eind zodat ze er niet ongemerkt tussen uit gaan en ook niet door elkaar kunnen knopen of kinken.

Gaat er per ongeluk een lijn overboord, dan is dit minder dan de halve lengte en kan nooit in de prop komen en blijft op z´n plaats in de rij met de andere lijnen.


Reven:
Valklem open, tot het merkje vieren, klem sluiten.
Reefhals lijn om de (BB schootlier) lier, tot het merkje aantrekken
De reefschoot, één lijn (om de SB schootlier) en stellen.
Klaar. Het is nu een keerfok geworden, dus één schootlijn.

De genoemde 10 seconden kan wat optimisties zijn, ik heb het net even gesimuleerd, zonder haast, en kwam op 12 seconden.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.315 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl