Ik ga me er ook even in mengen
Zeker weten hebben jullie geheel gelijk dat je met meer panelen preciezer vorm kan maken, maar de zeilmakers hier zijn natuurlijk niet dom
Je kunt crosscut, met wat kleine concessies, redelijk in vorm krijgen. De duurste membraam zeilen worden ook crosscut opgebouwd!
Over het opvangen van krachten moet ik toch even een ander geluid laten horen. Bij high-aspect zeilen als een grootzeil en een fok kán je met crosscut redelijk uit de voeten. Dat komt omdat de tophoek redelijk smal is. De zeilmaker kiest er doorgaans voor om de banen haaks op het achterlijk te snijden, zodat in het achterlijk (het hoogst belaste deel) de vezels goed in de lengte van de krachten liggen. Aan het voorlijk liggen ze dan wat scheef, maar de hoek is relatef gering.
Ga je een genua crosscut bouwen, dan gaan er wel degelijk vrij grote delen van het zeil diagonaal belast worden. Dat is de krachtrichting waarin je afhankelijk bent van hoe dicht het doek geweven is en de coating. Beide zijn zaken die snel verouderen.
Je kunt in een membraam mooi de krachtrichting zien in een zeil:
Je ziet dat de krachten radiaal uit de hoeken komen (daarom is een radiale hoekversteviging een hele goede investering!
Je ziet een aantal plekken waar een crosscut doek dan zwaar diagonaal belast word. Met name onderin het achterlijk, net boven de hoekversteviging en grote delen van het voorlijk (iets minder erg)
Als mede "grote lappen" schipper kan ik uit ervaring meegeven aan Geeke dat een triradiale genua #1 wel degelijk stijver is dan een crosscut.