Ongeveer 30m was Marlow 10mm SK75 spi val.
Nog even wat foto's van de refurbish test van sk75 Wat ik van dit soort 'vingeroefeningen' weer opstak is dat niet voor niets touwslager al heel lang een vak is.
Je maakt niet zo maar iets wat beter is wat echt voldoet.Beetje pielen en prutsen is behalve ter lering en vermaak handig om onderweg iets te kunnen fixen of een betere keuze te kunnen maken.
Paar zaken:
Oudere dyneema zoals deze heeft een zeer los geweven kern, te los om zonder mantel in de kuip praktisch te zijn. Daar MOET een mantel omheen. Alles wat vert. kan op zich kaal. Zo is het ook gebruikt. Kijk maar naar het kleurverschil hierboven. Zou bovenste 50cm om meerdere redenen ook mantel geven.
Waarom kaal niet voldoet:
Het blijft aan je nagels en vingers haken en achter iedere ringetje. Zie foto 1 Bovendien link aan boord.
Handling is zwaar onvoldoende.Je waant je een onbeholpen gochelaar als je het moet opschieten of binnenhalen. Als.je het alleen al laat vallen op de kuipvloer zitten er zo tig ongewenste knopen in. Als die zichzelf klem trekken voor de stopper trekt het zo enorm vast en rest alleen het mes nog. Best link dus ook.
Is dit een werkbare lijn? MIJN refurbished versie is best stug. Zie foto (ZF zet hem ongewild landscape...op zn kant...grr) met mantel hoe het omghoog blijft staan vs de kale versie. Is prima als val.
Voelt wel sterk (en is het ook. Ziet er ook echt wel goed uit. praktijk test op de lier werkte ook.
Hoe lang deze mantel het zou uithouden. Geen idee.
Om het goed af te werken moeten vezels losse mantel over langer deel losgemaakt en in de kern worden ingevlochten en verjongd. Zou er ook een takeling op zetten. Anders gaat het niet houden of kan het zonder belasting los gaan.. Er ontstaat wel een verdikking die je eerst door je blokken onder en boven en stopper moet testen!
Dus niet eerst tig meter lijn verbouwen om er dan achter te komen dat je hem niet kunt doorvoeren.
En zo heb ik er nog wel een paar
Foto 1 : haakt nog sneller dan dames kousen
Foto 2a en b lekker stijf