koko schreef :
Dus op zoek naar een mantel-lijn die over de dynema kern kan. Voor een behoorlijk arsenaal aan kleurtjes kom je uit op cruiser xts, of de oude lijnen strippen en die mantels gebruiken.
Iemand ervaring of gefundeerde mening over dit idee? De gewenste te bereiken dikte is 6 of 8mm. De verkrijgbare dynema (8strengs, sk75, alletouw.nl) is 4 en 6mm.
Heb hier nog zo'n projectje liggen. Was testje met kern van 10mm waar ik van een oude SK75 val na een paar keer keren en draaien en verschuiven de mantel van was versleten was nog een
tweede derde leven te geven als reserve. Met ook XTS er een stuk overheen gezet voor waar de stopper of de lier komt. Het werkte op zich wel.
Waarom het in de loods ligt en niet aan boord is dat oudere SK75 binnenmantel heel veel pluiziger is (of geworden) en moet je om het goed te doen eigenlijk de hele val doen. Met de kern van nieuwe lijnen of alleen kale dyneema zal je dat probleem in het begin niet hebben.
losse D of TN mantel zet ik wel over uiteinde grootzeilval bij de top over het blok. Daarvoor lijkt me de XTS mantel niet geschikt.
Wat ook nog kan is om de kern die je over hebt uit de XTS in de kern van hele dunne kale dyneema te doen (die qua sterkte prima kan zijn) om hem lokaal op het stuk van de stopper beter kan houden of om het vast te houden bij het hijsen wat gemakkelijker te maken.
Alternatief om dyneema lijn te besparen is dat je de val met mantel over de lengte van je voorlijk gaat verjongen door de mantel over die afstand te verschuiven. Dan hijs je het eerste deel van de val met de mantel. Die is sterk genoeg. Als je mantel te dun aanvoelt kun je de kern van de XTS er in stoppen. Kun je anders toch niet vele mee.
Als je veel riffen hebt en daar rekening mee wil houden dan is het voordeel beperkt en wellicht niet de moeite waard