Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: vraag over reeflijnen

vraag over reeflijnen 29 mrt 2020 14:05 #1140203

Beste,

Heb voor het eerst het grootzeil in de mast gehesen van mijn Dehler 36 cws.
er zit een enkel lijns reef systeem op
met aan de voorkant van de giek twee lijnen en aan de achterkant twee dubbele lijnen met een blokje
deze lijnen zitten elk aan 1 kant van de giek ( stuurboord en bakboord van het midden )
nu vraag ik mij af:

- moet ik de lijnen van het eerste rif nou bijvoorbeeld aan stuurboord houden?
en de lijnen van het tweede rif aan de bakboord zijde van het zeil?
- of moeten alle lijnen van zowel het eerste rif als het tweede aan bakboord lopen ?

er zit namelijk in de broek van het zeil een opening waardoor ik de reeflijn die aan stuurboordzijde uit de giek komt, naar de andere kant kan laten lopen

wie weet hoe het zit?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

vraag over reeflijnen 29 mrt 2020 14:29 #1140217

  • Sneaker
  • Sneaker's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3061
Roodkapje schreef :
Beste,

Heb voor het eerst het grootzeil in de mast gehesen van mijn Dehler 36 cws.
er zit een enkel lijns reef systeem op
met aan de voorkant van de giek twee lijnen en aan de achterkant twee dubbele lijnen met een blokje
deze lijnen zitten elk aan 1 kant van de giek ( stuurboord en bakboord van het midden )
nu vraag ik mij af:

- moet ik de lijnen van het eerste rif nou bijvoorbeeld aan stuurboord houden?
en de lijnen van het tweede rif aan de bakboord zijde van het zeil?
- of moeten alle lijnen van zowel het eerste rif als het tweede aan bakboord lopen ?

er zit namelijk in de broek van het zeil een opening waardoor ik de reeflijn die aan stuurboordzijde uit de giek komt, naar de andere kant kan laten lopen

wie weet hoe het zit?

Is afhankelijk van merk en setup. Foto?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

vraag over reeflijnen 29 mrt 2020 14:32 #1140218

  • SanderH
  • SanderH's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3539
Bij Selden zit 1ste rif aan SB en 2de rif aan BB.

Ik zou het zo logisch mogelijk laten lopen en vooral kijken hoe het uit de mast/giek komt lopen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

vraag over reeflijnen 29 mrt 2020 14:46 #1140224

Hoe ze door de giek lopen maakt niet uit. Wat wel uitmaakt is aan welke kant van het grootzeil het uiteinde van de smeerreep zit. Die zou ik allemaal aan stuurboord doen. Dan kun je over bakboord reven en waait de flap vanzelf uit de weg.

Je ziet meestal dat ze niet aan de zelfde kant zitten maar dat lijkt me niet handig.
A.L.S.Z.V. 'De Blauwe Schuit' (Leiden, Kagerplassen)
D.S.W.Z. 'Broach' (Delft, Braassemermeer)
FF65 'FireFly' NED 4926
RS500
secretaris FF65 Klasseorganisatie
Laatst bewerkt: 29 mrt 2020 14:48 door Frederik65.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

vraag over reeflijnen 29 mrt 2020 15:15 #1140235

aan het grootzeil zitten lussen waar ik een harpje aan kan doen,
maar dit kan aan twee kanten; bb en sb.

zelf denk ik dat ik allebei de reeflijnen aan 1 kant doe : bb

want dan hangen de flappen zeil die ik wegreef ook allebei aan 1 kant.
anders heb je bij het eerste rif de flappen aan 1 kant en trek je daarna het 2e rif er in dan komen de flappen van het 1e rif klem te zitten tussen de tweede reeflijn

of zie ik dit verkeerd?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

vraag over reeflijnen 29 mrt 2020 15:37 #1140246

Klopt inderdaad, daarom is het makkelijker om ze aan dezelfde kant te hebben. Ik heb eerlijk gezegd geen idee waarom dat niet de standaard is.
A.L.S.Z.V. 'De Blauwe Schuit' (Leiden, Kagerplassen)
D.S.W.Z. 'Broach' (Delft, Braassemermeer)
FF65 'FireFly' NED 4926
RS500
secretaris FF65 Klasseorganisatie
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

vraag over reeflijnen 29 mrt 2020 17:55 #1140292

  • Joop66
  • Joop66's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4296
Roodkapje schreef :
Beste,

Heb voor het eerst het grootzeil in de mast gehesen van mijn Dehler 36 cws.
er zit een enkel lijns reef systeem op
met aan de voorkant van de giek twee lijnen en aan de achterkant twee dubbele lijnen met een blokje
deze lijnen zitten elk aan 1 kant van de giek ( stuurboord en bakboord van het midden )
nu vraag ik mij af:

- moet ik de lijnen van het eerste rif nou bijvoorbeeld aan stuurboord houden?
en de lijnen van het tweede rif aan de bakboord zijde van het zeil?
- of moeten alle lijnen van zowel het eerste rif als het tweede aan bakboord lopen ?

er zit namelijk in de broek van het zeil een opening waardoor ik de reeflijn die aan stuurboordzijde uit de giek komt, naar de andere kant kan laten lopen

wie weet hoe het zit?

In eerste instantie afhankelijk van de setup.

Maar.

Het werkt t beste als ze allebei aan dezelfde kant zitten. Al je het eerste rif er in getrokken hebt, zit er een hele prop zeil aan de andere kant. Het is lastig om die plat te moeten duwen bij t zetten van t tweede rif.

Als ze aan dezelfde kant zitten, komt de prop zeil van t tweede rif ook aan de andere kant, en liggen de twee reven over elkaar heen. Dat levert ook wel wat gedoe op, maar veel minder.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

vraag over reeflijnen 29 mrt 2020 18:02 #1140296

  • Yazz
  • Yazz's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 312
Als ervaren Dehler zeiler; werkt het alleen als ze aan beide zijden zitten. Vanuit een gestreken zeil zou het nog kunnen werken als ze beiden aan dezelfde kant zouden zitten. Met een gehesen zeil kan je het tweede rif niet trekken omdat de reeflijn het achterlijk zal kruisen.
In de giek zal je ook zien dat het katrol in de giek meer naar voren zit dan die an het eerste rif (aan bakboord zijde).
Vanaf de mastvoet kan je beide lijnen naar een zijde brengen of naar beide zijden, hoewel dat op de CWS denk ik nog bepaalt wordt hoeveel lijnen er bb en SB naar achteren kunnen worden gevoerd. Bij op een 37 CR kan ik vrij kiezen vanaf de mastvoet, hoewel ik ze allebei naar BB naar achter voer.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

vraag over reeflijnen 29 mrt 2020 18:17 #1140304

Ik heb 1e rif aan SB en 2e aan BB.
De lijn met groen erin is 1e rif. Aan BB op de giek vast, door het zeil en aan SB over een schijf achterin de giek.
De lijn met rood erin is 2e rif. SB op de giek, door zeil en aan BB achter de giek in.

Als het 2e rif erin gaat houdt het eerste stukje van de lijn de flap van het 1e rif keurig bij de giek.
Dat stukje smeerreep beweegt niet, dus het schuurt niet langs het zeil.

"en wat is jouw mening over de zwaartekracht? "
Laatst bewerkt: 29 mrt 2020 18:17 door Baasklusje.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

vraag over reeflijnen 29 mrt 2020 18:27 #1140308

Beste Baasklusje,

Maar bij mijn giek komen de reeflijnen uit de giek precies onder het reefoog in het zeil,
dus ze gaan gewoon recht omhoog.

ik zal proberen een plaatje op te zoeken
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

vraag over reeflijnen 29 mrt 2020 18:36 #1140311




ik heb situatie B

aan de voorzijde 1 reeflijn vanuit de voorzijde van de giek naar het reefoog in het zeil
en de achterste reeflijn komt vanuit de giek ook recht omhoog naar het achterste reefoog
alleen is dit een dubbele lijn met een blokje die je aan het reefoog vastmaakt
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

vraag over reeflijnen 29 mrt 2020 20:36 #1140342

de lijnen horen niet verticaal te lopen.
De plaats waar de lijn aan de giek vast zit dient een klein stukje ACHTER het oog in ´t zeil te zitten, het part wat beweegt hoort veel verder achter het zeiloog te zitten. het onderlijk moet immers OOK gestrekt worden bij reven.
Zoals het bij BK zit zijn het de juiste posities voor de reeflijn.

Ook aan de mast zijde behoren ze VOOR het voorlijk van het zeil te lopen, de halshoek heb je ook graag bij de mast en niet een stuk naar achter op de giek.

Ik heb op die manier 3 reven en dat werkt al sinds begin jaren 70 heel goed.

Schetsje A is het meest juiste, wanneer de alle punten op de giek BUITEN het betreffende rif vallen.

B en C geeft soms kinkende lijnen in de giek.

Het reven gaat sneller dan dit stukje schrijven.
Laatst bewerkt: 29 mrt 2020 20:47 door Saeftinghe.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

vraag over reeflijnen 29 mrt 2020 20:37 #1140343

  • La Mavare
  • La Mavare's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 7039
En zelfs A zou ik niet willen, maar die discussie is al eerder gevoerd.
instructeur zeezeilen en kielboot
les op eigen schip, deliveries
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

vraag over reeflijnen 29 mrt 2020 20:40 #1140345

La Mavare,

De reden waarom je dat niet wilt?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

vraag over reeflijnen 29 mrt 2020 21:47 #1140357

  • Yazz
  • Yazz's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 312
Op een Dehler zit her normaliter zo...

Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

vraag over reeflijnen 29 mrt 2020 22:22 #1140367

  • La Mavare
  • La Mavare's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 7039
Saeftinghe schreef :
La Mavare,

De reden waarom je dat niet wilt?

Op een knobbelige zee is een 1-lijns-systeem niet idiot-proof. Vaak lastig achter strak te krijgen.

Als het begint door te waaien heb ik liever een 2-lijns-systeem of de klassieke oplossing met haak/oog en 1 lijn.
instructeur zeezeilen en kielboot
les op eigen schip, deliveries
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

vraag over reeflijnen 30 mrt 2020 06:56 #1140390

  • holtere
  • holtere's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8427
Als het begint door te waaien
de klassieke oplossing met haak/oog

Ieder zijn sport :)
Juist dan baart dat eventueel minder optimaal strak zitten me minder dan dat je met je oude en stramme botten naar voren moet om met die haken te vechten.
"Doe hem een trekschuit
en als bonus de open zee"
J. Ceres jr.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

vraag over reeflijnen 30 mrt 2020 07:55 #1140410

Yazz schreef :
Op een Dehler zit her normaliter zo...


Beste Yazz

Precies, zo zit het.

ik zie hier inderdaad dat de reeflijnen sb en bb zitten.
maar als je nou het eerste rif er in trekt, dan heb je de flappen ongebruikt zeil aan sb hangen
trek je daarna het 2e rif er in dan komen die flappen van het 1e rif klem te zitten tussen de reeflijn van het 2e rif en de giek.
en dat is irritant.

dus lijkt mij dat het praktischer is om beide reeflijnen aan 1 zijde te hebben.
daarom zit er denk ik in mijn onderlijk (broek) een opening om de lijn van het 2e rif naar de bb zijde te voeren.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

vraag over reeflijnen 30 mrt 2020 08:07 #1140415

Roodkapje schreef :
bij mijn giek komen de reeflijnen uit de giek precies onder het reefoog in het zeil, dus ze gaan gewoon recht omhoog.

Ik vrees dat je daarmee nooit genoeg spanning op het onderlijk kan zetten.....
"en wat is jouw mening over de zwaartekracht? "
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

vraag over reeflijnen 30 mrt 2020 08:26 #1140421

Baasklusje schreef :
Roodkapje schreef :
bij mijn giek komen de reeflijnen uit de giek precies onder het reefoog in het zeil, dus ze gaan gewoon recht omhoog.

Ik vrees dat je daarmee nooit genoeg spanning op het onderlijk kan zetten.....

niet helemaal recht omhoog natuurlijk ;)
maar niet zo als bij jou dat 1 lijn naar de achterkant van de giek loopt
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

vraag over reeflijnen 30 mrt 2020 08:30 #1140422

Aan beide kanten 45 graden is wel het minimum.
Ik heb 10 aan de ene kant en 90 aan de andere. Gemiddeld 50 graden. Dat levert een strak achterlijk én strak onderlijk.
"en wat is jouw mening over de zwaartekracht? "
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

vraag over reeflijnen 30 mrt 2020 09:02 #1140429

La Mavare,

Duidelijk wat je bedoelt.

Maar voor haak/oog moet je wel de kuip uit, dat is solo varend heel onplezierig, vooral op knobbelig water.

Ik vaar al 50 jaar met dat eenlijns (A afbeelding) systeem en nog nooit het geringste probleem gehad. En ik heb héél vaak gereefd moeten varen. Soms ook het derde rif.
Heel plezierig is de snelheid en gemak waarmee en rif gezet kan worden en het niet uit de kuip hoeven te gaan.

Een merkje op de val, voelbaar in ´t donker, Val in de nieuwe positie, de betreffende reflijn inhalen, ´t laatste stukje op de lier, ook tot een voelbaar merkje en het rif zit erin, sneller dan ik dit schrijven kan.

Met de reven aan één kant van de giek komt er wel veel torsie op de lummel, het lijkt me beter de reven overbeide zijden van de giek te verdelen.

In de afbeelding B en C heeft de mastenmaker een overbrenging in de giek gemaakt, waarschijnlijk omdat het achterlijk meer spanning moet hebben dan het voorlijk bij vol zeil.
Wanneer gereefd moet worden is dat spannings verschil van minder belang en ook met de val in te stellen indien gewenst.

Die overbrenging in de giek gaf soms problemen met de lijnen in de giek.
Etap heeft dat later weer naar A teruggebracht.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.268 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl