Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za mei 18 @12:00AM
ZF Pinkstertrip 2024
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2

Onderwerp: Mast Etap 28i verkorten.

Mast Etap 28i verkorten. 27 apr 2020 16:52 #1152319

De zeileigenschappen worden absoluut pet.

Je moet met écht verstand te werk gaan. Ik zou met een tuiger in overleg of squarehead mogelijk is. Langere extra gepijlde zalingen (En dus verplaatsen van de wantputtingen) kan een tuig opleveren wat pas bij meer wind bakstagen nodig heeft.
Laatst bewerkt: 27 apr 2020 19:07 door boarderbas.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Mast Etap 28i verkorten. 27 apr 2020 16:58 #1152322

  • Avalon
  • Avalon's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 539
Ja de kielen zijn het zelfde.

Ik vaar al jaren de 200 mijl solo, en dat gewoon makkelijker dan een ieder die permanent moet reven.

Afgelopen jaar hadden we de eerste dag winden die van 3 tot 8 bf, en dat binnen minuten, vele hadden het moeilijk, maar ik hoefde slechts de traveller wat ruimte geven
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Mast Etap 28i verkorten. 27 apr 2020 17:13 #1152333

Bedenk eens hoe vaak je licht weer hebt. Dan wil je het liefst een hogere mast. Reven bij meer wind zou een peuleschil moeten zijn.

2,5m van een mast afhalen bij zo’n Etap is dramatisch. Het is al geen zeilwonder en zo’n ingreep maakt de boot waardeloos. Als je dan persé achter die brug wilt liggen zou ik investeren in een goede maststrijk installatie. Zie reactie YB.
Henny (Team Zeilersforum.nl)

It is when you are riding out your first gale in a boat you have built yourself that you wonder about some of the doubtful workmanship that went into her - John Guzzwell

www.fram.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Mast Etap 28i verkorten. 27 apr 2020 18:52 #1152390

  • element
  • element's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 339
Ikzelf heb een 28i gehad zo'n 14 jaar geleden. Al wel ff geleden maar ik ken het bootje vrij aardig. Ik ben er bijvoorbeeld ook naar Engeland mee gevaren.
klikkerdeklik

Er zijn zeker 30 28i's lid van de Etapclub. Daarvan heeft een flink aantal mensen de mast ingekort (was meen is zelfs direct leverbaar bij de importeur Polyacc) zodat deze onder de hollandse brug onderdoor kon. Dit was zoals Cascade al schreef echter maar iets van 70 centimeter. Uiteraard lever je dan in op lichtweer eigenschappen maar tov andere cruisers van die lengte loopt het bootje zo slecht nog niet. Bovendien is de 28i niet 7/8 getuigd maar iets van 5/6e. Dus voorzeil/verstaging hoeft bij deze ingreep niet aangepast te worden.
Degenen die beweren dat de 28i geen zeilwonder is hebben naar mijn mening niet gelijk. Er staat voor een cruiser (want dat is het) relatief veel zeil op. Met genua 1 is dit 43.5 m2 in totaal aan de wind. Veel voor een boot van 2800 kilo. Vergelijk dit bijvoorbeeld met een iets grotere Bavaria 30, hier staat maar 37m2 op terwijl de boot 4100 kilo weegt.
Dus met licht weer loopt de 28i de meeste andere cruisers van deze lengte met gemak voorbij. Nadeel is dat je op tijd moet reven en door relatief brede kont je het schip vrij rechtop moet varen. Dus met meer wind is deze boot wat lastiger hanteerbaar, zeker als je de ondiepe kiel hebt. Bovendien loopt het schip dan mogelijk hoogte.

2.5 meter van de mast afhalen zou ik echter nooit doen. Te veel aanpassingen aan tuig en zeilen nodig (dus erg veel kosten) en belangrijker, je hebt dan echt te weinig zeiloppervlak over. Waarom wil je terug naar 11 meter?

Mijn 28i had overigens een maststrijkinrichting. Deze echter nooit gebruikt dus kan niet oordelen hoeveel werk het is. Ik schat in prima voor incidenteel gebruik (paar keer per seizoen) maar niet om dagelijks te gebruiken.
Laatst bewerkt: 27 apr 2020 18:55 door element.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
Tijd voor maken pagina: 0.271 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl