FAL schreef :
Boarderbas schreef:
Dat zegt al genoeg. Als je met een matig windje al aan het eind van je reefmogelijkheid zit...
Wat bedoel je te zeggen Boarderbas? Is er iets mis als je 2x rif in je grootzeil zet bij > 20 kn wind?
Wie zegt trouwens dat ik dan aan eind reefmogelijkheden zit?
Overigens is de boot vrij licht (2600 kg) en steekt niet diep (120), dus 1e rif bij ongeveer 12 knopen, 2e rif bij ongeveer 18 knopen. Heb ook nog derde rif.
Wat hij denk ik probeert te zeggen is, is dat als je je zeilen goed getrimd krijgt, je minder snel hoeft te reven. En datzelfde geld voor zeilen die in goede staat zijn.
Ik zal een verhaaltje vertellen:
Toen ik nog niets van zeilen wist, ongv 3 jaar geleden.
Ging ik met mijn kleine net (zelf) opgeknapte Dehler Varianta het Markermeer op.
Het was voor mij de 2de keer zeilen in mijn volwassen leven.
Het waaide zeker 18 knopen met vlagen van 23 tot 25 knopen.
Wij zeilden een eind weg, we wilden overstag, maar konden maar geen snelheid maken om overstag te komen.
De korte golven en relatief aan lager wal, dreigde we steeds verder af te drijven.
Doordat de varianta zo tuitelig is, bleef de buitenboordmotor ook niet in het water, dus die was ook nutteloos.
Met heel veel kunst en vliegwerk, overstag weten te gaan, grootzeil gestreken en op de fok en de motor weer terug gekomen. De fok hield de boot zodanig onder helling dat de motor nu wel in het water bleef.
Eenmaal terug, helemaal nat uiteraard, ga je eens aan zelfreflectie doen.
Ik had geen idee hoe zeilen getrimd moesten worden, en het bleek dat de lijkentouwtjes gekrompen waren en kon dus onmogelijk de zeilen strak zetten.
Je gaat je verdiepen in trim, het correct trimmen van een zeil kan heel veel winst opleveren, en dan doel ik niet op snelheid, maar op veiligheid.
Het scheelt bijvoorbeeld ook zomaar een rif als je je zeilen er goed op hebt staan.
Overigens 3 jaar later, weet ik nog steeds niet helemaal wat ik aan het doen ben.
Maar het lukt mij steeds beter.
Maar als dracon eenmaal op is, dan komt er steeds meer bolling in hoe harder het waait en dan gaat trimmen niet (heel) veel meer helpen.
Probeer eerst maar eens te spelen met een voorlijkstrekker, kijk of je de bolling op de juiste plek kan houden, kijk of je wat twist in het zeil kan krijgen, al dan niet met een geïmproviseerde overloop.
Dan kan je pas zeggen of je grootzeil echt aan vervanging toe is.
Graag dan weer wat foto's plaatsen!
Heel veel plezier, en we lezen graag over je ervaringen.
Een groet van een medeforummer met vlakke en kleurloze zeilen!!