Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za mei 18 @12:00AM
ZF Pinkstertrip 2024
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Derde rif, kleine fok, of allebei?

Derde rif, kleine fok, of allebei? 08 sept 2020 09:31 #1204147

We hebben nu 2 heerlijke zeilvakanties met de Azuree achter de rug, die erg goed bevalt.
We hebben zo'n 500 mijl gevaren, voornamelijk in licht weer, met één uitzondering, toen we van de Zwarte Zee kwamen met ruim 30 knoop wind, op een ruim windse koers. Verder hebben we één keer opgekruist met 20-22 knoop wind, met de standaard fok (North, 27,5m2) en dubbel rif in het grootzeil (North, 32m2). Dat ging prima. De vraag is wat je nodig zou hebben als het nog harder gaat waaien op een hoog-aan-de-windse koers. Inrollen van de fok zie ik niet zo zitten.
Opties:

-3e rif in grootzeil
-Kleinere fok erbij (wisselen is bij mij goed te doen)
-Allebei

Ter achtergrond hierbij nog even het zeilplan en de maten. Ben benieuwd naar jullie gedachtes. Om gedoe te voorkomen: ik heb er geen moeite mee als commerciele zeilmakers ook reageren, het is een open discussie. ;)




Laatst bewerkt: 08 sept 2020 09:33 door AndreAzuree.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Derde rif, kleine fok, of allebei? 08 sept 2020 09:56 #1204154

  • element
  • element's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 339
Interessante discussie. Onze vorige boot was een 34 voeter met, al was ontwerp wat anders een beetje vergelijkbare ratio's qua zeiloppervlak/gewicht.

Ik denk dat met dubbel gereefd grootzeil en nog ongereefde fok qua balans je eerst het voorzeil oppervlak wil verminderen voordat je 3e rif zet. Ik zou dan ook eerst voor een zwaarweer fok gaan met een oppervlakte van ongeveer van 15m2/80%
Daarmee zou 30 knopen aan de wind prima moeten kunnen en als je niet hoog aan de wind vaart, zeker 35 knopen (eind 7) aan moet kunnen.

Wil je langere tochten op zee maken met kans op structureel wind boven de 30-35 knopen zou ik ook voor een derde rif gaan. Ik heb deze bij mijn vorige boot maar zelden gebruikt maar is toch wel erg lekker als je toch langere tijd in veel wind komt te zitten / een veilig gevoel dat als het nog harder gaat waaien dat je grootzeil nog verder kan verminderen.

Overigens ben ik persoonlijk geen voorstander van wisselen van voorzeilen als deze wel op een roller zitten.
Ik had een 130 procent rolreefgenua die het niet eens zo slecht deed als je hem tot circa 90-100% van de J maat inrolde. Als het nog harder ging waaien/ik wist dat ik langere tijd met meer dan 20 knopen aan de wind moest varen/kon ik een werkfok zetten op een 2e wegneembare voorstag. Maar een 2e wegneembare voorstag is kostbaar en niet eenvoudig te maken als krachten van voorstag niet goed onderdeks afgeleid kunnen worden. Als jij zeil wisselen geen probleem vind zou ik daarvoor gaan. Zit jouw fok op een roller of heb je leuvers?

Tot zover my 2 cents als ervaringsdeskundige. Ik ben benieuwd naar andere (professionele) reacties.
Laatst bewerkt: 08 sept 2020 11:26 door element.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Derde rif, kleine fok, of allebei? 08 sept 2020 10:08 #1204160

Twee reven en 100% HA gaat hier goed tot aan de 7B hoog aan de wind.
Voor nog meer (27 kts+) is er een derde rif i.c.m. een 80% fok (hoge schoothoek, korter onderlijk, iets korter voorlijk). Slechts zeer zelden gebruikt, de combinatie van die wind en opkruisen vermijden we kennelijk ;-).
Alleen een 3e rif en een hele HA is niet lekker bij 7B.
"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Derde rif, kleine fok, of allebei? 08 sept 2020 10:12 #1204163

Een extra rif in je grootzeil en een 80% blade aka werkfok lijken mij goede aanvullingen op je bestaande inventaris.
Only fools rush in
syonlyfoolsrushin.blogspot.nl/
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Derde rif, kleine fok, of allebei? 08 sept 2020 10:33 #1204172

  • Sailabout
  • Sailabout's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1364
De keren dat ik het 3e rif heb gebruikt, moest ook de HA worden verkleind. Dus de adviezen werkfok lijken daarmee in overeenstemming.

op de laatste twee schepen kom ik een heel eind met 2e (diep) rif en kotterstag-fok. Maar in het nieuwe zeil komt wel weer een 3e rif :).
V1122 Silmaril - www.sailabout.nl/Blog/
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Derde rif, kleine fok, of allebei? 08 sept 2020 10:43 #1204176

Een rif in je high-aspect? Werkt echt goed hoor.
Gereefd wegrollen is uiteraard niet slim maar zeilend
werkt dit uitstekend.

H
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Derde rif, kleine fok, of allebei? 08 sept 2020 11:25 #1204182

  • nardus
  • nardus's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6101
" Inrollen van de fok zie ik niet zo zitten"

Ligt aan de situatie, ben je reeds onderweg met 2 riffen en vol HA, en het gaat nog harder waaien zou ik het 3e rif in het GZ zetten en de HA inrollen tot formaat zakdoek. Zo hadden we het vorige week ook bij de kanaaleilanden met 27kts (schijnbare) wind op een Dufour36c . Met dit weer wil je niet een zeilwissel doen op het voordek van een 33 voeter. Moet je nog onderweg gaan (ik zou lekker blijven liggen) dan een kleiner voorzeil zetten.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Derde rif, kleine fok, of allebei? 08 sept 2020 11:35 #1204189

element schreef :
Interessante discussie. Onze vorige boot was een 34 voeter met, al was ontwerp wat anders een beetje vergelijkbare ratio's qua zeiloppervlak/gewicht.

Ik denk dat met dubbel gereefd grootzeil en nog ongereefde fok qua balans je eerst het voorzeil oppervlak wil verminderen voordat je 3e rif zet. Ik zou dan ook eerst voor een zwaarweer fok gaan met een oppervlakte van ongeveer van 15m2/80%
Daarmee zou 30 knopen aan de wind prima moeten kunnen en als je niet hoog aan de wind vaart, zeker 35 knopen (eind 7) aan moet kunnen.

Wil je langere tochten op zee maken met kans op structureel wind boven de 30-35 knopen zou ik ook voor een derde rif gaan. Ik heb deze bij mijn vorige boot maar zelden gebruikt maar is toch wel erg lekker als je toch langere tijd in veel wind komt te zitten / een veilig gevoel dat als het nog harder gaat waaien dat je grootzeil nog verder kan verminderen.

Overigens ben ik persoonlijk geen voorstander van wisselen van voorzeilen als deze wel op een roller zitten.
Ik had een 130 procent rolreefgenua die het niet eens zo slecht deed als je hem tot circa 90-100% van de J maat inrolde. Als het nog harder ging waaien/ik wist dat ik langere tijd met meer dan 20 knopen aan de wind moest varen/kon ik een werkfok zetten op een 2e wegneembare voorstag. Maar een 2e wegneembare voorstag is kostbaar en niet eenvoudig te maken als krachten van voorstag niet goed onderdeks afgeleid kunnen worden. Als jij zeil wisselen geen probleem vind zou ik daarvoor gaan. Zit jouw fok op een roller of heb je leuvers?

Tot zover my 2 cents als ervaringsdeskundige. Ik ben benieuwd naar andere (professionele) reacties.

dank je voor je goede advies! ik heb een fok op een roller.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Derde rif, kleine fok, of allebei? 08 sept 2020 11:36 #1204191

Baasklusje schreef :
Twee reven en 100% HA gaat hier goed tot aan de 7B hoog aan de wind.
Voor nog meer (27 kts+) is er een derde rif i.c.m. een 80% fok (hoge schoothoek, korter onderlijk, iets korter voorlijk). Slechts zeer zelden gebruikt, de combinatie van die wind en opkruisen vermijden we kennelijk ;-).
Alleen een 3e rif en een hele HA is niet lekker bij 7B.


die laatste combinatie lijkt me inderdaad niet ideaal. Ik moet zeggen dat ik dit soort omstandigheden niet op zoek, maar je zult ze wel eens tegen komen natuurlijk. Een flinke Meltemi in Turkije dan makkelijk 7bft zijn en komt snel op zetten...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Derde rif, kleine fok, of allebei? 08 sept 2020 11:38 #1204192

nardus schreef :
" Inrollen van de fok zie ik niet zo zitten"

Ligt aan de situatie, ben je reeds onderweg met 2 riffen en vol HA, en het gaat nog harder waaien zou ik het 3e rif in het GZ zetten en de HA inrollen tot formaat zakdoek. Zo hadden we het vorige week ook bij de kanaaleilanden met 27kts (schijnbare) wind op een Dufour36c . Met dit weer wil je niet een zeilwissel doen op het voordek van een 33 voeter. Moet je nog onderweg gaan (ik zou lekker blijven liggen) dan een kleiner voorzeil zetten.

ja, dat is een goede overweging, een derde rif zou dan toch (ook) handig zijn. Zeilwissel op een roller bij 6bft zie ik inderdaad niet zitten op zee...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Derde rif, kleine fok, of allebei? 08 sept 2020 12:43 #1204211

toen ik mijn nieuwe tuig liet maken wilde ik graag een 3e rif, omdat mijn vorige zeil dat ook had.
mijn zeilmaker had toen gezegd, neej joh, dat heb je helemaal niet nodig, rif 1 en 2 maken we wel wat groter, daar heb je veel meer aan. de meeste mensen gebruiken dat toch nooit en is alleen maar extra gewicht in je zeil. mocht toch blijken dat je het alsnog wil kunnen we het er later zo in maken.

nou zo gezegd, ik een nieuw grootzeil met 2 grote reven. dit ging tot dusver prima en miste het 3e rif niet. totdat we een keer geheel onverwacht een buitje zagen ontwikkelen op zee, konden geen kant op en kwam behalve heel veel water ook ruim 50kn wind uit zetten (was max 25 knoop voorspeld) boot was in deze omstandigheden niet te houden en dus ook veel te veel zeil op.

na deze vakantie direct het zeil naar de zeilmaker gebracht om er toch een 3e rif in te laten zetten en een forse ook. (formaat trisail) tot op de dag van vandaag geen spijt van! de SF is een lichte, zeer actieve boot. dat is leuk met weinig wind, maar met veel wind is het een hele kluif om controle te houden. met een kleine werkfok en het derde rif kunnen we erg veel hebben tegenwoordig, door voldoende zeil weg te nemen kan ook de stuurautomaat lekker blijven sturen.

alleen al het idee dat er nog wat meer zeil weg kan als je bij rif 2 bent geeft erg veel rust.

een fokwissel met rolsysteem is een ramp inderdaad, maar een werkfok staat zo veel lekkerder dan een ingerolde zak. ook is het beter voor je materiaal. ook betekent de werkfok bij ons ''kloteweer'' en is knaloranje, zijn we lekker zichtbaar met slecht weer.

meestal proberen we tijdig te wisselen, verwacht je een bui of veel wind kun je maar beter alvast actie ondernemen, dat geeft ook weer een geruster gevoel. heb je de verkeerde keuze gemaakt en valt het mee met de wind moet je maar zo denken, wisselen van klein naar groot is veel makkelijker dan van groot naar klein.

als je de keuze niet in de haven hebt gemaakt én je vaart geen wedstrijd op ruim water kun je ook ervoor kiezen om tijdens de fokwissel ruime wind te sturen, boot ligt rustiger in de golven en je hebt zomaar 10 knoop minder wind over dek tijdens het wisselen wat de hele actie een stuk gemakkelijker maakt.

al met al blijft ook de bemanning nu met 30+ ook lachen tegenwoordig :P
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Derde rif, kleine fok, of allebei? 08 sept 2020 12:49 #1204216

  • holtere
  • holtere's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 16255
Veel toerders op zee zetten bij iets meer wind/verwachting een werkfok. Die is vlakker, en die kun je ook maken dat je hem een stuk kunt inrollen mocht er echt stront rondwaaien en de hoge schoothoek wil je ook bij golfslag.
Een stevige werkfok kost de kop niet en je zult hem graag gaan gebruiken!
Wij hebben er vakanties lang mee rondgevaren!
Laatst bewerkt: 08 sept 2020 17:19 door holtere.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Derde rif, kleine fok, of allebei? 08 sept 2020 17:12 #1204293

  • OOTG
  • OOTG's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 588
wij hebben ook een derde rif ( voor 't geval dat ) en een reefbaar J2 ( wel een soort bindrif , maar prima verder )
Ned 9000
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Derde rif, kleine fok, of allebei? 08 sept 2020 17:52 #1204300

heb ook 3 reven ik mijn nieuwe zeil, en via MP een nagenoeg nieuwe kotterfok.
moet het nog eens uitproberen met 7Bf. 2 x rif en HA gaat prima bij 6Bf.
je hebt nooit te veel reven!
geen sponsor alhier
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Derde rif, kleine fok, of allebei? 08 sept 2020 18:16 #1204308

Accelerate schreef :
toen ik mijn nieuwe tuig liet maken wilde ik graag een 3e rif, omdat mijn vorige zeil dat ook had.
mijn zeilmaker had toen gezegd, neej joh, dat heb je helemaal niet nodig, rif 1 en 2 maken we wel wat groter, daar heb je veel meer aan. de meeste mensen gebruiken dat toch nooit en is alleen maar extra gewicht in je zeil. mocht toch blijken dat je het alsnog wil kunnen we het er later zo in maken.

nou zo gezegd, ik een nieuw grootzeil met 2 grote reven. dit ging tot dusver prima en miste het 3e rif niet. totdat we een keer geheel onverwacht een buitje zagen ontwikkelen op zee, konden geen kant op en kwam behalve heel veel water ook ruim 50kn wind uit zetten (was max 25 knoop voorspeld) boot was in deze omstandigheden niet te houden en dus ook veel te veel zeil op.

na deze vakantie direct het zeil naar de zeilmaker gebracht om er toch een 3e rif in te laten zetten en een forse ook. (formaat trisail) tot op de dag van vandaag geen spijt van! de SF is een lichte, zeer actieve boot. dat is leuk met weinig wind, maar met veel wind is het een hele kluif om controle te houden. met een kleine werkfok en het derde rif kunnen we erg veel hebben tegenwoordig, door voldoende zeil weg te nemen kan ook de stuurautomaat lekker blijven sturen.

alleen al het idee dat er nog wat meer zeil weg kan als je bij rif 2 bent geeft erg veel rust.

een fokwissel met rolsysteem is een ramp inderdaad, maar een werkfok staat zo veel lekkerder dan een ingerolde zak. ook is het beter voor je materiaal. ook betekent de werkfok bij ons ''kloteweer'' en is knaloranje, zijn we lekker zichtbaar met slecht weer.

meestal proberen we tijdig te wisselen, verwacht je een bui of veel wind kun je maar beter alvast actie ondernemen, dat geeft ook weer een geruster gevoel. heb je de verkeerde keuze gemaakt en valt het mee met de wind moet je maar zo denken, wisselen van klein naar groot is veel makkelijker dan van groot naar klein.

als je de keuze niet in de haven hebt gemaakt én je vaart geen wedstrijd op ruim water kun je ook ervoor kiezen om tijdens de fokwissel ruime wind te sturen, boot ligt rustiger in de golven en je hebt zomaar 10 knoop minder wind over dek tijdens het wisselen wat de hele actie een stuk gemakkelijker maakt.

al met al blijft ook de bemanning nu met 30+ ook lachen tegenwoordig :P


dank je voor het delen van je ervaringen! gaaf fokje, valt lekker op!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Derde rif, kleine fok, of allebei? 08 sept 2020 18:29 #1204315

holtere schreef :
Veel toerders op zee zetten bij iets meer wind/verwachting een werkfok. Die is vlakker, en die kun je ook maken dat je hem een stuk kunt inrollen mocht er echt stront rondwaaien en de hoge schoothoek wil je ook bij golfslag.
Een stevige werkfok kost de kop niet en je zult hem graag gaan gebruiken!
Wij hebben er vakanties lang mee rondgevaren!

ok, ik vind zo'n oranje ook wel cool eigenlijk. Is dat duurder? ;)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Derde rif, kleine fok, of allebei? 08 sept 2020 18:31 #1204316

  • holtere
  • holtere's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 16255
Een pot verf bij de gamma kost de kop niet.. ;)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Derde rif, kleine fok, of allebei? 08 sept 2020 20:05 #1204351

Reefbare fok is idd fijn, zeker als je weinig tijd hebt om te wisselen (zoals in geval Accelerate, met aankomend front dat heftiger blijkt dan verwacht) , maar als het even an zet ik dan tch liever een kleine werkfok. Zo'n lekker dikke/stevige doek (en lekker vlak gesneden) werkfokje kun je heel lang laten staan en voor de ruimere koersen kun je evt het onderlijk iets verlengen (had daar zelf een op mat gesplitst dyneema lijntje voor, zodat ie net over de zeereling heen gaat. Icm 3e rif heb je dan een boot die super beheersbaar blijft, en zeker met snellere boten zoals ook die van van jouw zit er dan nog prima snelheid in. (de FCE liep met 3e rif + werkfok bij 7bft gewoon over de 17 knopen downwind, waarbij de helmstok nog mooi licht te bedienen was :) )
Laatst bewerkt: 08 sept 2020 20:06 door AccountVerwijderd15.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Derde rif, kleine fok, of allebei? 08 sept 2020 20:15 #1204355

EarlyMorningSunrise schreef :
Reefbare fok is idd fijn, zeker als je weinig tijd hebt om te wisselen (zoals in geval Accelerate, met aankomend front dat heftiger blijkt dan verwacht) , maar als het even an zet ik dan tch liever een kleine werkfok. Zo'n lekker dikke/stevige doek (en lekker vlak gesneden) werkfokje kun je heel lang laten staan en voor de ruimere koersen kun je evt het onderlijk iets verlengen (had daar zelf een op mat gesplitst dyneema lijntje voor, zodat ie net over de zeereling heen gaat. Icm 3e rif heb je dan een boot die super beheersbaar blijft, en zeker met snellere boten zoals ook die van van jouw zit er dan nog prima snelheid in. (de FCE liep met 3e rif + werkfok bij 7bft gewoon over de 17 knopen downwind, waarbij de helmstok nog mooi licht te bedienen was :) )


Leuk om te horen! dus ook nog goede performance. Wat is de FCE voor boot?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Derde rif, kleine fok, of allebei? 08 sept 2020 20:20 #1204359

  • Menno
  • Menno's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3382
AndreAzuree schreef :
Wat is de FCE voor boot?

Beneteau First Class Europe
“If debugging is the process of removing software bugs, then programming must be the process of putting them in.” — Edsger W. Dijkstra
Laatst bewerkt: 08 sept 2020 20:20 door Menno.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Derde rif, kleine fok, of allebei? 08 sept 2020 20:25 #1204361

ah dat is een rap apparaat!

Dat soort snelheden haal ik niet hoor :) Al is de 9 knoop wel een paar keer aangetikt alleen op de working jib ruime wind. De 10-11 knoop moet makkelijk haalbaar zijn met wat meer zeil erop...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Derde rif, kleine fok, of allebei? 19 okt 2020 13:47 #1219429

Zou dit een goede kandidaat zijn als werkfok voor mij?

www.marktplaats.nl/a/waterspor...8f31&previousPage=lr
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Derde rif, kleine fok, of allebei? 19 okt 2020 13:52 #1219433

  • holtere
  • holtere's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 16255
Kun je zo niet/moeilijk zeggen....
De geometrie is belangrijk en de snit.
M.a.w. je schoothoek moet hoger opgesneden zijn en het zeil vlakker.
Werkfokken hebben meestal ook geen latten nodig bij mijn weten.

Daarbij opgemerkt:
Werkfokken zijn bij een zeilmaker stukken goedkoper dan bijv. een HA fok.
Voordeel is wel dat alles meteen goed op zijn plek zit en de maat ook klopt.
Je gaat hem dan zeker veel gebruiken!
Laatst bewerkt: 19 okt 2020 14:10 door holtere.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Derde rif, kleine fok, of allebei? 19 okt 2020 15:53 #1219483

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 26249
holtere schreef :
Kun je zo niet/moeilijk zeggen....
De geometrie is belangrijk en de snit.
M.a.w. je schoothoek moet hoger opgesneden zijn en het zeil vlakker.
Werkfokken hebben meestal ook geen latten nodig bij mijn weten.

Daarbij opgemerkt:
Werkfokken zijn bij een zeilmaker stukken goedkoper dan bijv. een HA fok.
Voordeel is wel dat alles meteen goed op zijn plek zit en de maat ook klopt.
Je gaat hem dan zeker veel gebruiken!

Jaja.. de herwaardering van de werkfok begint aardig vorm te krijgen!

Niet dat ik er meewarig over wil doen, hoor. Ik ben het er helemaal mee eens!
Laatst bewerkt: 19 okt 2020 17:31 door Wadloper.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Derde rif, kleine fok, of allebei? 10 feb 2021 20:52 #1252424

Even een update van een oud draadje: ik heb inmiddels een derde rif besteld in het grootzeil, dat kostte de wereld niet in Turkije. Dan gaan we eens kijken of rif no 3 voldoende is, en goed werkt in combinatie met een ingerolde genua. Omdat ik er vanuit ga dat je soms overvallen wordt door veel wind (zeker op de MED, Turkije niet ondenkbeeldig), lijkt het mij niet te doen om met 6bft op het voordek een werkfok in het roller-profiel te schuiven. Dat zou je echt moeten voorbereiden in de haven of op je ankerplaats. Daarom gekozen voor een oplossing die in zwaar weer ook werkt: extra rif en inrollen genua. Als het inrollen van de genua niet bevalt, kan ik altijd nog een werkfok aanschaffen. Maar misschien doe ik dat pas later, als de boot in NL is en als ik weer wedstrijdjes wil gaan zeilen, dan zou het een mooie laminaatfok worden voor wedstrijden met veel wind.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.333 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl