Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za mei 18 @12:00AM
ZF Pinkstertrip 2024
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Zeereling, vast of (deels) bedraad

Zeereling, vast of (deels) bedraad 24 dec 2020 16:38 #1239310

Op de Noorman heb ik een vaste zeereling van boeg tot hek. Vind ik prettig stevig.
Het leeuwendeel van de zeilboten heeft een bedrade zeereling. Waar je dan niet aan af mag duwen :-)
Los van het gewicht zie ik geen voordeel van een bedrade reling?
Voor een mob situatie kan het makkelijker zijn, scheelt 60a75cm tillen/klimmen.
Met enkel de bovenste 'ligger' massief en de tussen ligger bedraad zou dat al opgelost zijn wellicht en het klimmen juist vergemakkelijken.
Of is een vaste relying te belastend voor scepterpotten?
Kan me ook indenken dat de druk juist verdeeld wordt.
Laatst bewerkt: 24 dec 2020 16:39 door Noorman Txl.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Zeereling, vast of (deels) bedraad 24 dec 2020 17:34 #1239332

Kosten. Massieve railing is stuk duurder. Ik ken maar 2 boten die het standaard hebben; Amel en Moody DS.
Wanneer ik op 1 van die 2 ben, ben ik altijd weer verbaasd hoe veel fijner een vaste railing is.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Zeereling, vast of (deels) bedraad 24 dec 2020 19:00 #1239348

  • Sonador
  • Sonador's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 7040
En op een Amel zit hij ook op een hele fijne hoogte, dat heeft een reden, zoek maar eens in de geschiedenis van Amel ;)

Maar kosten, en het extra gewicht spelen op kleinere boten wel de boventoon als het gaat om zeereling.
Als ik dan kijk hoe het op mijn eigen 26voetertje gemaakt is, laat het veel te wensen over.
Ga ik nog eens aanpakken, maar dan wel weer een draad, en in mijn geval gewoon dyneema met mantel.
Lekker fijn en licht in gewicht.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Zeereling, vast of (deels) bedraad 02 jan 2021 22:59 #1241694

Oke, dis los van gewicht en een verelies aan geld zitten er geen nadelen aan
Waarom zie je ze dan toch noet veel meer...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Zeereling, vast of (deels) bedraad 03 jan 2021 09:04 #1241734

Ik overweeg mijn draden railing te vervangen voor een vaste. Alleen zien d.m.v. een goede constructie zien te voorkomen dat het dek openscheurt bij teveel horizontale krachten op de scepter.

Alleen al de vier bout-gaten per scepter zijn me een doorn in het oog. Telkens weer verbaas ik me hoe makkelijk de waterdichtheid op dergelijke manieren te grabbel wordt gegooid op jachten.
Laatst bewerkt: 03 jan 2021 09:21 door Noorderzon.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Zeereling, vast of (deels) bedraad 03 jan 2021 09:33 #1241745

  • Knoet
  • Knoet's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2115
Het is ook een kwestie van proporties denk ik. Zeerelingen op kleine bootjes zijn grotendeels symbolisch. Als je op een kleine boot een zeereling van buis zou maken die groot genoeg is om je degelijk tegen overboord gaan te beschermen, dan zou dat een buitenporportioneel groot hekwerk worden.
Bert
Spækhugger
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Zeereling, vast of (deels) bedraad 03 jan 2021 09:57 #1241749

  • H700
  • H700's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 1146
Ik heb de skepterpotten vervangen en steviger materiaal genomen.
Hierin staan RVS 316 buizen, deze zijn 60cm hoog en hebben een wand van 0,4mm. De opstaande rand van de pot is 25mm.
Elke pot zit vast met 3 M6 bouten, met butyl tussen pot en dek, nooit kit gebruiken bij dekdoorvoeren.
Tussen de RVS staanders die op circa 80cm afstand staan loopt 2 x 5mm staaldraad, goed op spanning maar niet te.
Feitelijk is dit al een overbemeten constructie.
Vaste reling is er wel, voor en achter, maar een hekwerk van RVS buis om de boot heen zou ook belachelijk lelijk zijn en best heel duur.
De flexibiliteit heeft ook voordelen, stress wordt beter verdeeld en de spanning op het dek wordt door de veerwerking van de staaldraden opgevangen. Een starre constructie is niet altijd beter.
Overboord slaan komt in de meeste gevallen voor in de haven, door niet aangelijnd te zijn bij meer wind / deining en door uitglijden op het dek. Een veiligheidssysteem werkt alleen optimaal als andere systemen gelijkertijd worden gebruikt. Bv: een airbag is nutteloos zonder gebruik van de gordel.
L´union fait la force
Laatst bewerkt: 03 jan 2021 10:00 door H700.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.244 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl