Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za mei 18 @12:00AM
ZF Pinkstertrip 2024
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Waterstag

Waterstag 03 jan 2021 11:30 #1241811

  • mystudio
  • mystudio's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1518
Voor mijn Hanse ben ik ff op zoek naar de engelse term voor een waterstag (ivm een internationaal forum). Vast te vinden, maar ik zie de vertaling ff niet. Ongetwijfeld weet iemand de Engelse vertaling van een 'waterstag'.
FLOW® - psychologie van de optimale ervaring (Mihaly Csikszentmihalyi) | Hanse 320
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Waterstag 03 jan 2021 11:32 #1241812

  • Hans V
  • Hans V's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4214
Bobstay
Dufour 405 GL

www.sailasailing.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Waterstag 03 jan 2021 11:34 #1241813

Ook op een niet-Hanse heet dat zo in het Engels ;) :whistle:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Waterstag 03 jan 2021 12:04 #1241823

  • mystudio
  • mystudio's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1518
:laugh: :laugh:
thx heren.
FLOW® - psychologie van de optimale ervaring (Mihaly Csikszentmihalyi) | Hanse 320
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Waterstag 03 jan 2021 13:07 #1241838

Misschien heb je hier ook wat aan:

forums.sailinganarchy.com/inde...080-bobstay-fitting/

of

forums.ybw.com/index.php?threa...stay-fitting.456896/
I think you will find the GRP very thick in drilling into the bow. (fore and aft). You may find it thick enough to tap a thread into the GRP so 2 bolts to fit a saddle to shackle the bob stay to. Or if you don't trust a tapped thread then you need bolts long enough to get far enough in to a backing plate. Or perhaps a threaded rod going right through to where it is accessible. All sorts of options to bolt on a saddle, but that hole through the hull looks horrible and would need to be glassed in on the inside anyway.

I'd be inclined to fit a long threaded m10 to m12 u-bolt using 6" drilled ss bar on the inside in place of washers (unless there's a nice flat area inside) and nylock nuts.

I've done one from the outside before as it was impossible to get any access inside.
I ground out the glass about 15mm deep and then re glassed a ss T bracket on and then re-gel coated an area of about 4" around the fitting.
Otherwise a fabricated plate that fitted like a saddle round the bow with a 'U' or 'eye' welded on and extending far enough back along and round the hull to get a couple of bolts through either side.

I understand that access inside might be difficult but surely it's not impossible or non existent?

If it really is incredibly thick layup and impossible to access, then fix the saddle with studs/bolts set into epoxy. The force will be a shearing force and unlikely to pull out.

A surveyor said he'd seen winches mounted in this way when I was dubious about putting studs in cast epoxy for a engine mounts. The studs were very strongly set when completed.
Only fools rush in
syonlyfoolsrushin.blogspot.nl/
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Waterstag 04 jan 2021 20:12 #1242319

  • mystudio
  • mystudio's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1518
Nja, ik heb ook even overwogen om de boeg gewoon te gebruiken, zoals hier beschreven wordt. Een wat langere RVS strip op de voorkant van de boeg met zelftappers zou m.i. kunnen als de boeg daar minimaal 15mm is. En dat zal 'ie wellicht zijn, maar zeker weten doe ik het niet. Vind het ook lasttig om de kracht in te schatten die de waterstag moet kunnen opvangen. Het zullen ook geen inmense krachten zijn, de spriet heeft het meeste te doen en de stag hoeft hem 'slechts' bij de les te houden. Wellicht is het met een paar honderd kg belasting wel gedaan.

Ik ga m'n licht dus eens opsteken bij andere Hanse bezitters, om te kijken of iemand al ervaring heeft.
FLOW® - psychologie van de optimale ervaring (Mihaly Csikszentmihalyi) | Hanse 320
Laatst bewerkt: 04 jan 2021 20:16 door mystudio.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Waterstag 04 jan 2021 20:35 #1242328

Beste (naar mij mening) is een buisje inlamineren in de boeg (en dan mooi afwerken zonder scherpe randen). Dan kun je een dyneema stropje daar doorheen; zo had ik dat samen met GrandWazoo gemaakt op mijn Camper & Nicholson.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Waterstag 05 jan 2021 15:25 #1242506

  • mystudio
  • mystudio's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1518
Dank voor de tip, maar het gaat hier niet om de beste, maar om de haalbare oplossing. Judel en Vrolijk hebben een boot ontworpen waar je niet bij de binnenkant van de punt kunt, that's the problem :-)
FLOW® - psychologie van de optimale ervaring (Mihaly Csikszentmihalyi) | Hanse 320
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Waterstag 05 jan 2021 15:28 #1242510

Niet als in: lastig, of als in: niet niet? Kan het me bijna niet voorstellen dat dat niet kan (misschien beetje extra werk; maar zo'n buisje is echt een top oplossing). Misschien wat foto's van de binnenkant (bij de boeg)?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Waterstag 05 jan 2021 19:16 #1242546

Strip met zelftappers werkt niet omdat je niet in het verlengde van de strip trekt. De 1e schroef ziet dan 100% van de belasting en de rest is voor de sier.

De boegspriet doet in de op-neer richting precies niets en de waterstag ziet -afhankelijk van de hoek- ongeveer 1,5 tot 2 keer de belasting van je voorlijk. Op jouw boot zou ik een SWL van 2.000-2.500 kgf aanhouden. (Op gevoel)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Waterstag 05 jan 2021 19:35 #1242552

  • mystudio
  • mystudio's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1518
@EMS: alles kan, maar niet zonder serieus breekwerk. De ankerbak zit er namelijk voor bij Hanse. En die ankerbak is vast onderdeel van de binnenschaal. De ankerbak loopt tevens zo taps toe dat het niet mogelijk is om daar een mangat in te zagen aan de voorkant. Bijkomend nadeel; elke putting die je in de boeg maakt moet absoluut onderhoudsvrij en lekvrij tot in lengte van dagen zijn, want, lekwater komt dus gelijk de boot zelf binnen ipv een ankerbak, waar het normaliter weer netjes wordt afgevoerd.

@Bas; ik snap wat je zegt. Maar, stel dat de boeg exact haaks is en je plaatst het oog van een strip in het midden. De waterstag loopt dan grofweg met een hoek van 45 graden omhoog en daarmee verdeel je vlgs mij de krachten over de strip en z'n zelftappers. Niet? Ik schrik wel van de belasting die je noemt, da's enorm. Dan valt dat plan sowieso af, want dat ga je met geen mogelijkheid op deze manier heel houden.
FLOW® - psychologie van de optimale ervaring (Mihaly Csikszentmihalyi) | Hanse 320
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Waterstag 06 jan 2021 11:20 #1242638

  • blommie
  • blommie's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 865

Ik heb slechts een korte waterstag toegepast nadat de rvs buis zonder waterstag verboog op onze hanse 370
hanse 370 together
Laatst bewerkt: 06 jan 2021 11:24 door blommie.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Waterstag 06 jan 2021 15:35 #1242718

  • mystudio
  • mystudio's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1518
Voer jij alleen een gennaker op je spriet of ook een code 0, Blommie?
FLOW® - psychologie van de optimale ervaring (Mihaly Csikszentmihalyi) | Hanse 320
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Waterstag 06 jan 2021 17:15 #1242750

  • blommie
  • blommie's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 865

Eerste alleen genaker , inmiddels ook code 0
hanse 370 together
Laatst bewerkt: 06 jan 2021 17:31 door blommie.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Waterstag 06 jan 2021 19:07 #1242792

  • mystudio
  • mystudio's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1518
Ah, good to know, dus met C0 gaat dit ook goed. Top! Enige wat wel zo lijkt is dat jouw RVS strip wat lager doorloopt dan de mijne...mijn waterstag hoek zal dus niet zo mooi 45 graden zijn als de jouwe...

FLOW® - psychologie van de optimale ervaring (Mihaly Csikszentmihalyi) | Hanse 320
Laatst bewerkt: 06 jan 2021 19:09 door mystudio.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Waterstag 07 jan 2021 08:03 #1242861

mystudio schreef :
@EMS: alles kan, maar niet zonder serieus breekwerk. De ankerbak zit er namelijk voor bij Hanse. En die ankerbak is vast onderdeel van de binnenschaal. De ankerbak loopt tevens zo taps toe dat het niet mogelijk is om daar een mangat in te zagen aan de voorkant. Bijkomend nadeel; elke putting die je in de boeg maakt moet absoluut onderhoudsvrij en lekvrij tot in lengte van dagen zijn, want, lekwater komt dus gelijk de boot zelf binnen ipv een ankerbak, waar het normaliter weer netjes wordt afgevoerd.

@Bas; ik snap wat je zegt. Maar, stel dat de boeg exact haaks is en je plaatst het oog van een strip in het midden. De waterstag loopt dan grofweg met een hoek van 45 graden omhoog en daarmee verdeel je vlgs mij de krachten over de strip en z'n zelftappers. Niet? Ik schrik wel van de belasting die je noemt, da's enorm. Dan valt dat plan sowieso af, want dat ga je met geen mogelijkheid op deze manier heel houden.

De strip is veel te slap om afpelkrachten te verdelen. Als de kracht precies in het verlengde van de strip werkt, dan helpen de andere schroefjes ook mee.
Laatst bewerkt: 07 jan 2021 11:10 door boarderbas.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Waterstag 07 jan 2021 08:25 #1242866

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27124
Hoe zit dat nu?
Is zo'n schip zo belabberd ontworpen dat het zeilpunt koste wat het kost naar voren moet?
Of is dat vloeken in de kerk? :unsure:

Of heeft het gewoon met een fysieke frustratie te maken? :whistle:
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Laatst bewerkt: 07 jan 2021 08:26 door Calidris.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Waterstag 07 jan 2021 08:38 #1242867

  • blommie
  • blommie's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 865
Het gaat niet om het zeilpunt maar om een Code-0 en genaker.
Deze schepen zijn ontworpen om hier mee te varen.
Alleen is gebleken dat de RVS boegspriet te slap kan zijn voor een code-0 zodat deze omhoog buigt.
Hierdoor is dan de waterstag nodig die dit tegen gaat.
hanse 370 together
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Waterstag 07 jan 2021 10:23 #1242894

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27124
blommie schreef :
Het gaat niet om het zeilpunt maar om een Code-0 en genaker.
Deze schepen zijn ontworpen om hier mee te varen.
Alleen is gebleken dat de RVS boegspriet te slap kan zijn voor een code-0 zodat deze omhoog buigt.
Hierdoor is dan de waterstag nodig die dit tegen gaat.

Als ik dat RVS profieltje zie houdt ik mijn hart al vast, gezien de mechanisch uiterst knullige montage. Inderdaad is een goede waterstag met ruime hoek een prima oplossing.
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Waterstag 07 jan 2021 11:56 #1242913

Zeker nu het drukker op het water wordt zijn de voordelen van een stevige boegspriet/waterstag evident.


Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Waterstag 10 jan 2021 09:29 #1243563

  • redshift
  • redshift's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3227
Ik vind die optie van Blommie wel de meest logische, maar dat stripje is wel kort inderdaad. Kun je het boegbeslag eenvoudig demonteren? En is het de bedoeling dat ie demonteerbaar blijft? In dat geval misschien een extra stukje strip aan laten lassen met een oogje voor de waterstag. En de onderste bout goed tappen in de boeg, verlijmen me t epoxy bij twijfel.

Maar zelfs als je die verlenging niet doet en de onderste bout vervangt door een oogbout ben je al een heel eind vermoed ik. Als het niet demonteerbaar hoeft is een massieve (staf) waterstag misschien ook geen gek idee met het huidige beslag. Hoe verder je naar onder / voren komt hoe meer ondersteuning.

Als dat allemaal niet wil kun je ook verder naar onder een gat boren dwars door de boeg en daar een carbon buisje in verlijmen. Dat zou ik voor zo'n kort sprietje wel een beetje overkill vinden.
Laatst bewerkt: 10 jan 2021 09:31 door redshift.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.364 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl