Ik ben op zoek naar de puntjes op de i qua performance. Eigenlijk nog wel de punten op de i
Nu SPD wat beter is ingeregeld zien we dat we eigenlijk niet goed boven de 85% uit komen. Bij de 24uurs zagen we dat cijfer terug komen uit de rekensommen van Rak. Ook onder veel minder extreme omstandigheden op het Eemmeer (vlak water) zien we dat cijfer terug.
Bij het plaatsen van de rolfokinstallatie ben ik uitgegaan van de oude lengte van de voorstag en door een foutje van mijn kant ging daar nog eens 5 cm van af. Of de mast in de oude situatie wel goed stond is helemaal niet zeker.
Hoewel de boot best hoogte kan lopen heb ik ook daar het idee dat het beter kan. Datzelfde heb ik met de vorige boot ook gehad. Toen de mast een tikkie meer achterover laten hangen en dat hielp flink. Maar die boot was veel en goed gebruikt in wedstrijden en de huidige boot niet. Daar moet het dus al aardig goed gezeten hebben.
Met de nieuwe mast nu ook weer mogelijkheden om de voorstaglengte aan te passen, want de huidige is met de nieuwe mast te kort. Nieuwe ronde, nieuwe kansen dus.
Wat maakt 5cm (of 10, of 15) extra voorstaglengte uit voor de zeileigenschappen? Hoe zou ik dat kunnen inschatten? De boot ligt nog in het water dus experimenteren is mogelijk.