Voor mij alleen volledig doorgelatte grootzeilen. Ben als Hobie zeiler op een 14 begonnen,daarna 16 en 18 gezeild in wedstrijden. Daar trimde wij de zeilen op de windsterkte voor een race. Hobie op z'n kant op 't strand rolmaat erbij en trimmen maar.
Voor een jacht gelden de zelfde principes, al kan je die niet op z'n leggen om te trimmen, maar zolang het zeil nog gestreken is kan de spanning op de latten aanpassen.
Voordelen naar mijn ervaring zijn
- beter vormfit gedurende de levensduur van het zeil
- langere levensduur van zeil
- meer controle over de vorm
- minder slijtage in het algemeen en specifiek door geklapper (want het klappert niet normaalgesproken).
Nadelen zijn er ook, zoals
- hijsen is zwaarder door de spanning op de leuvers/wagens in de glee
- je hebt eigenlijk (dure) wagentjes nodig en dat geeft meer hoogte bij opgedoekt zeil en dus een grote huik en lazy-bag nodig. Je moet bijna perfect met de kop in de wind voor hijsen en strijken van de zeilen en dat is weinig vergevingsgezind. De lijnen van de lazybag dragen daar ook aan bij overigens.
- Het opdoeken is een elke keer weer een verrassing; de ene keer valt het perfect de andere keer totaal niet.
- De hoge kosten voor de karren, zowel op de latten als de intermediates. Leuvers kunnen natuurlijk zeker bij kleinere afmetingen, maar bij grote zeilen kan je eigenlijk niet zonder. De D31 had ze niet, de D37 op alle latten en intermediates en dat geeft een behoorlijke toename in de dikte op de giek bij opgedoekte zeilen (5 battencars en 6 intermediates)
De stugheid van het zeil wordt mn bepaald door de coating van en type zeildoek.
Voordelen van de lazy-bag zijn het snel weg hebben van je zeil zonder dt het over dek waait, door 1 man (singlehanded) te strijken uit de kuip (bij mij op een D37 (maar ook D31) )
EDIT: , vergeten te noemen maar wel onderdeel van mijn ervaring is het vermelden dat ik met Fibercon Hybrid-pro radial van Contender in zware uitvoering zeil. Dat is geen voordeel voor het hijssen