Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za mei 18 @12:00AM
ZF Pinkstertrip 2024
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: storm zeilen - grootschoot bevestiging giek

storm zeilen - grootschoot bevestiging giek 01 nov 2022 16:41 #1434368

  • Erik55
  • Erik55's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 43
Wat is de beste methode om de grootschoot aan de giek te bevestigen?
Veelal zit de grootschoot vast via een blok aan een oog welke gepopnageld is aan de giek. Ik kan me zo voorstellen dat met zwaar weer deze constructie ooit stuk gaat.

Is het beter om verschillende blokken te gebruiken om de krachten te verdelen en is het dan beter on straps om de giek te gebruiken of om verschillende ogen aan de giek te bevestigen?

Hoor graag jullie gedachten
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

storm zeilen - grootschoot bevestiging giek 01 nov 2022 16:49 #1434369

Met zwaar weer mindert men doorgaans zeil en veranderen de krachten niet erg veel.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

storm zeilen - grootschoot bevestiging giek 01 nov 2022 17:11 #1434378

  • Waterblok
  • Waterblok's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 5010
Mijn grootschoot zat origineel voor de buiskap, de krachten erg groot....
De ogen waren gepopnageld en kwamen er gewoon af.
Heb een rvs strip met daarop moeren gelast in de giek geschoven.
Van buiten forse ogen in de moeren gedraaid, is echt stevig!

Weer een jaartje verder was ik de grote krachten zat en heb ik twee takeltjes aan eind van de giek gehangen die aangrijpen op de voetrail. Neerhouder weg, grootschoot weg. Dat is voor mij de fijnste oplossing.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

storm zeilen - grootschoot bevestiging giek 01 nov 2022 18:30 #1434392

Vóór de buiskap?? Dat is een heel verkeerde plaats, hoort zo ver als mogelijk van de mast af te zijn geplaats.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

storm zeilen - grootschoot bevestiging giek 01 nov 2022 18:55 #1434395

  • Reed
  • Reed's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1383
Bij mij zijn beide opties, (voor en na de buiskap) mogelijk.
Voer `m nu voor de buiskap maar wel met drie aangrijppunten op de giek.
Blijft de kuip schoon en de overloop is demontabel.
Verbaas me er overigens wel over welke krachten er nodig zijn om het grootzeil een beetje vlak te trekken, daar heb ik echt de lier voor nodig aan de wind. Ciao Jeroen
Reed van Batavia (oud Nederlands) voor de Rede van Jakarta.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

storm zeilen - grootschoot bevestiging giek 01 nov 2022 18:57 #1434397

Henny (Team Zeilersforum.nl)

It is when you are riding out your first gale in a boat you have built yourself that you wonder about some of the doubtful workmanship that went into her - John Guzzwell

www.fram.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

storm zeilen - grootschoot bevestiging giek 03 nov 2022 18:57 #1434792

  • Waterblok
  • Waterblok's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 5010
Saeftinghe schreef :
Vóór de buiskap?? Dat is een heel verkeerde plaats, hoort zo ver als mogelijk van de mast af te zijn geplaats.

Jaja, comforttainer snap je, dat is het idee.
Maar omdat je steeds de lier (of gewoon een arm om de giek) nodig hebt heb ik het verbouwd naar de twee takels.
De krachten waren bizar en de giek stond gewoon krom....
Laatst bewerkt: 03 nov 2022 18:58 door Waterblok.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

storm zeilen - grootschoot bevestiging giek 03 nov 2022 19:00 #1434794

Erik55 schreef :
Wat is de beste methode om de grootschoot aan de giek te bevestigen?
Veelal zit de grootschoot vast via een blok aan een oog welke gepopnageld is aan de giek. Ik kan me zo voorstellen dat met zwaar weer deze constructie ooit stuk gaat.
De belasting op het tuig word voor 100% bepaald door de geometrie en het gewicht van de boot. Die veranderd niet als het harder gaat waaien.
Sterker nog, schoot belastingen worden zelfs minder als het harder gaat waaien.
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

storm zeilen - grootschoot bevestiging giek 03 nov 2022 20:29 #1434815

  • Doejong
  • Doejong's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2180
Erikdejong schreef :
Sterker nog, schoot belastingen worden zelfs minder als het harder gaat waaien.
Probeer dat te begrijpen, maar kom er niet uit. Wegens meer twist bij hogere windsnelheid? Omdat (voor het grootzeil) de schoot verder achter het zeilpunt aangrijpt bij een gereefd zeil?
Jan
Hallberg-Rassy 312
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

storm zeilen - grootschoot bevestiging giek 03 nov 2022 20:39 #1434819

De romp bepaalt hoe hard de mast en rest van het tuig rechtop gehouden probeert te worden!

Bij ~30 gr helling is dit moment maximaal, of je dit nu met dubbelrif of met een zak water aan de giek bereikt, maakt niet uit.


Een langere mast met meer zeil heeft, op dezelfde boot, ook geen zwaardere verstaging nodig. Voelt tegen-natuurlijk ;)
Laatst bewerkt: 03 nov 2022 20:42 door Nachtvlinder.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

storm zeilen - grootschoot bevestiging giek 03 nov 2022 21:02 #1434825

Doejong schreef :
Probeer dat te begrijpen, maar kom er niet uit. Wegens meer twist bij hogere windsnelheid? Omdat (voor het grootzeil) de schoot verder achter het zeilpunt aangrijpt bij een gereefd zeil?
Als je het grootzeil reeft, dan gaat het drukpunt van het grootzeil naar voren, terwijl de bevestiging van de grootschoot blijft waar deze is. De arm waarmee je aan het grootzeil trekt word dus langer, dus je hebt minder kracht nodig.

Stormfokken en zwaarweer zeilen hebben meestal een hogere schoothoek, dat betekend dat je onder een veel gunstigere hoek aan het zeil trekt met de schoot. Ook daardom heb je minder schootspanning nodig om een fok met eenhoge schoothoek binnen te trekken.

Als laatste, maar zeker niet de minste, reven doe je op de meeste boten gebaseerd op energie die het tuig afgeeft, niet op helling. Als je te snel gaat dan doet het roer het erg slecht op de meeste waterverplaatsers en loop je makkelijk uit het roer. In zwaar weer vaar je bijna altijd met minder helling dan met minder zwaar weer. De spanning op je tuig word bepaald door het richtend moment van de boot. Deze is, enkele uitzonderingen daargelaten, bijna lineair tussen de 0 en 25 graden helling. Bij 10 graden helling heb je dus maar half zoveel spanning op schoten en stagen in vergelijking met 20 graden helling.
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

storm zeilen - grootschoot bevestiging giek 03 nov 2022 21:03 #1434826

Nachtvlinder schreef :
Een langere mast met meer zeil heeft, op dezelfde boot, ook geen zwaardere verstaging nodig. Voelt tegen-natuurlijk ;)
Sterker nog, de verstaging kan theoretisch zelfs lichter worden. De mast en de zeilen zijn groter en dus zwaarder dus het gewichtszwaartepunt van de boot komt omhoog en daardoor word het oprichtend vermogen juist minder.
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

storm zeilen - grootschoot bevestiging giek 04 nov 2022 17:50 #1435034

  • Reuver2
  • Reuver2's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 245
Erikdejong schreef :
Stormfokken en zwaarweer zeilen hebben meestal een hogere schoothoek, dat betekend dat je onder een veel gunstigere hoek aan het zeil trekt met de schoot. Ook daardom heb je minder schootspanning nodig om een fok met eenhoge schoothoek binnen te trekken.
Kon je er bij een trysail niet voor kiezen het zeil direct naar de lieren te leiden vanaf het zeil?
Daarmee ben je minder wendbaar, maar kun je wel je giek vastzetten wat onder bepaalde omstandigheden ook fijn kan zijn.

Maar zoals met alle stormzeilen: ik zie niet dat ik dit binnenkort ga gebruiken op de Noordzee. Ik vermoed (hoop) dat de daarvoor benodigde klimaatverandering de komende 10 jaar nog niet voldoende is doorgezet.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

storm zeilen - grootschoot bevestiging giek 04 nov 2022 18:21 #1435045

  • Reed
  • Reed's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1383
Als je het grootzeil reeft, dan gaat het drukpunt van het grootzeil naar voren, terwijl de bevestiging van de grootschoot blijft waar deze is. De arm waarmee je aan het grootzeil trekt word dus langer, dus je hebt minder kracht nodig.

Dat klopt met dezelfde windkracht, echter wanneer de wind verder toeneemt is dat natuurlijk niet meer het geval, dan lopen ook de krachten weer op. Daarnaast gaat de boot meer bewegen tgv de zeegang en zullen de versnellingskrachten ook toenemen. Ik betwijfel of je per definitie kan stellen dat de krachten minder worden wanneer het harder of hard waait.
Reed van Batavia (oud Nederlands) voor de Rede van Jakarta.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

storm zeilen - grootschoot bevestiging giek 04 nov 2022 18:25 #1435047

Mijn trysail word inderdaad als 'fok' gevlogen. Gewoon een schoot aan het zeil geknoopt en rechtsreeks naar een blok achterop. De giek kan ik met behulp van de kraanlijn op het dek leggen en die zwiept dan niet meer in het rond.

Ik heb een stormfok van 12m2 en een van 18m2. En het trysail is meen ik iets van 22 of zo. Met 40 knopen ware wind hoog aan de wind kan ik die schoot bijna op de hand dicht trekken door de geometrie van de zeilen. Ik heb al mijn zeilen zo gesneden dat het leioog niet versteld hoeft te worden als ik wissel.


Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Laatst bewerkt: 04 nov 2022 18:26 door Erikdejong.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

storm zeilen - grootschoot bevestiging giek 04 nov 2022 22:24 #1435088

Erikdejong schreef :
Mijn trysail word inderdaad als 'fok' gevlogen. Gewoon een schoot aan het zeil geknoopt en rechtsreeks naar een blok achterop. De giek kan ik met behulp van de kraanlijn op het dek leggen en die zwiept dan niet meer in het rond.

Ik heb een stormfok van 12m2 en een van 18m2. En het trysail is meen ik iets van 22 of zo. Met 40 knopen ware wind hoog aan de wind kan ik die schoot bijna op de hand dicht trekken door de geometrie van de zeilen. Ik heb al mijn zeilen zo gesneden dat het leioog niet versteld hoeft te worden als ik wissel.



Ik blijf jou verhaal facinerend vinden :) en de (op toen jonge leeftijd) ontwerpen al zo doordacht
Bavaria 46 Cruiser "Sparky²"
Watersporter pur sang, zowel professioneel als privé
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.328 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl