TuuLeVi schreef :
Nachtvlinder schreef :
De doorhang (in cm) en voorspanning (in N) die deze boot fijn vindt, verandert niet bij een dikker stag!
okay, dan heb ik het mis? Dan kAn, maar volgens mij niet; een dikkere stag staat slapper bij dezelfde kracht. En dan krijg je het voorlijk dus niet meer recht.
Je maakt een denkfout.
Zie plaatje. De krachten die een kabel onder dwarsbelasting veroorzaakt op zijn ondersteuning is in eerste instantie onafhankelijk van de dikte of stijfheid of gewicht van die kabel.
Het mechanisme werkt zo:
Er is een voorspan kracht.
Er is ook gewicht van de kabel, dus ook (minimale) doorhang.
Er komt een dwarskracht bij.
Die vergroot de krachten op de uiteinden enorm: immers alle hoeken zijn klein.
Daardoor wordt de kabel langer, en wordt de rest van de constructie ook meer belast en buigt wat naar elkaar toe.
Die elastische vervormingen geven dus extra doorhang. Hoe stijver alles is, hoe minder. Dit is een krachtenverhaal. Newtons, of voor het gevoel in Godsnaam kgf dan maar. Geen spanning (N/mm2 of MPa).
Een dikkere stag is stijver en zal dus minder doorhangen. Hoeveel minder hangt nog flink af van de stijfheid van de rest van de boot.
In het krachtenspel is de voorstaglengte niet iets wat bepalend is voor de krachten in je boot. Wel de zij wanten, die stel je, en de achterstag. De voorstag moet vooral niet breken.
Een dikkere stag zal iets slapper aanvoelen. Stijfheid beoordelen we intuitief via eigenfrequentie. De massa is hoger, bij gelijke voorspankracht is de eigenfrequentie dus lager. Maar fysiek is dat dus onjuist.