Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za mei 18 @12:00AM
ZF Pinkstertrip 2024
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2

Onderwerp: Hoera, een baby! (-stag)

Hoera, een baby! (-stag) 28 sept 2023 09:48 #1513108

Niets mis met de Seldén methode hoor, kan prima resultaten geven, maar neem die voorspanningen niet te letterlijk, dat is mijn boodschap. Het zijn slechts vuistregels. Je boot geeft uiteindelijk aan wat nodig is voor die boot, mast en zeilen
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hoera, een baby! (-stag) 28 sept 2023 11:21 #1513139

  • Doejong
  • Doejong's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2184
Maar een beetje loos in de verstaging aan lij onder helling mag dus wel? Zolang de mastvorm onder belasting behouden blijft?
Ik stel me voor dat de dynamische belasting van de mast minder wordt in zeegang naarmate de statische belasting wordt verhoogd, maar er is ergens een grens aan hoe hard je de verstaging op spanning zet.

Waarom adviseren sommigen om de masttrim te testen met een bepaalde windsnelheid? De kracht op het tuig correleert beter met helling (aan de wind) dan met windkracht, lijkt me.

De spanning op het achterstag (en dus het voorstag) neem ik wel vrij religieus, om niet teveel doorhang van het voorstag te hebben onder zeil. Masstoptuigage, de spanning wordt tijdens de vaart niet aangepast.
Jan
Hallberg-Rassy 312
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hoera, een baby! (-stag) 28 sept 2023 11:51 #1513142

Ik zorg altijd wel dat het topwant niet los komt aan lei. Hoofdwant onder 20 ofzo graden helling mág enigszins, zolang inderdaad de mastvorm naar wens blijft wanneer je langs de zeilgroef omhoog kijkt.

Doejong schreef :
Ik stel me voor dat de dynamische belasting van de mast minder wordt in zeegang naarmate de statische belasting wordt verhoogd

Goede vraag. In principe wel heb ik altijd aangenmomen en volgens mij ook gezien, maar volgens mij kan dat alleen zo zijn als de boot zich niet lineair (dus niet volgens de wet van Hook) gedraagt. Oude uitgezeilde rompjes zul je dan wellicht wel héél krom moeten trekken. Denk ik.

Stel dat boot, mast en verstaging in lengterichting oneindig stijf is (is niet zo maar stel je dat voor...) Als je je wanten dan met 500 kgf voorspanning spant geeft dit bv 5 mm vervorming van die romp (1 mm per 100 kgf). Gooit een flinke vlaag met golf je boot opzij met 40 gr helling, dan neemt de kracht aan loef toe naar bv 1000 kgf. Dat heeft (wanneer lineair-elestisch...) een extra vervorming van 5 mm.
En dan zou het niet uitmaken of de voorspanning nu 500 kgf of 1500 kgf is geweest: in beide gevallen neemt de belasting met die genoemde 500 kgf tóe door die vlaag en golf.

Wie weet hoe dit dan wél werkt? Als je een soort constructie-speling in je romp hebt, kan ik mij wél voorstellen dat een hoger voorgespannen systeem een hogere stijfheid geeft, maar zolang het zich volgens de wet van Hooke grdraagt, eigenlijk niet. Wie kan dit uitleggen?
Laatst bewerkt: 28 sept 2023 12:08 door Nachtvlinder.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hoera, een baby! (-stag) 28 sept 2023 18:07 #1513237

Nachtvlinder schreef :
Niets mis met de Seldén methode hoor, kan prima resultaten geven, maar neem die voorspanningen niet te letterlijk, dat is mijn boodschap. Het zijn slechts vuistregels. Je boot geeft uiteindelijk aan wat nodig is voor die boot, mast en zeilen

Ja dat zal zo zijn, maar voor de mensen die er geen beroep van hebben gemaakt (zoals ik) is deze methode zeer aan te bevelen. De methode van Selden zorgt er bijv ook voor dat bij de actieve masttrim onder zeil (dmv achterstag) er zeker niet teveel spanning op de stagen komt te staan. Ook markeringen zetten op de achterstag zodat je niet per ongeluk te ver zal (ont-) spannen tijdens masttrimmen onder zeil. Je zou de spanning lager kunnen zetten, maar ik zou zeker niet hoger zetten dan wat Selden zegt.
Maxi 33s - Hide-Away - Stevensweert
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hoera, een baby! (-stag) 28 sept 2023 19:33 #1513243

  • Doejong
  • Doejong's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2184
Nachtvlinder schreef :
Doejong schreef :
Ik stel me voor dat de dynamische belasting van de mast minder wordt in zeegang naarmate de statische belasting wordt verhoogd

Goede vraag. In principe wel heb ik altijd aangenmomen en volgens mij ook gezien, maar volgens mij kan dat alleen zo zijn als de boot zich niet lineair (dus niet volgens de wet van Hook) gedraagt. Oude uitgezeilde rompjes zul je dan wellicht wel héél krom moeten trekken. Denk ik.
Een HR romp raakt natuurlijk niet uitgezeild :)
Ik bedoel eigenlijk dat als er beweging in de mast mogelijk is doordat er loos in de verstaging komt, dat dan de dynamische belasting mogelijk groter is.
Zal vast lastig te kwantificeren zijn. En lastig te begrijpen met mijn wat weggezakte middelbare school kennis.
Trouwens niet gekeken zondag of met meer helling en een rif in het grootzeil de mast er nog netjes uitzag. Te druk met van alles. Volgende keer.
Jan
Hallberg-Rassy 312
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hoera, een baby! (-stag) 28 sept 2023 22:55 #1513256

Ja dat is zeker!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
Tijd voor maken pagina: 0.253 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl