Ik zorg altijd wel dat het topwant niet los komt aan lei. Hoofdwant onder 20 ofzo graden helling mág enigszins, zolang inderdaad de mastvorm naar wens blijft wanneer je langs de zeilgroef omhoog kijkt.
Doejong schreef :
Ik stel me voor dat de dynamische belasting van de mast minder wordt in zeegang naarmate de statische belasting wordt verhoogd
Goede vraag. In principe wel heb ik altijd aangenmomen en volgens mij ook gezien, maar volgens mij kan dat alleen zo zijn als de boot zich niet lineair (dus niet volgens de wet van Hook) gedraagt. Oude uitgezeilde rompjes zul je dan wellicht wel héél krom moeten trekken. Denk ik.
Stel dat boot, mast en verstaging in lengterichting oneindig stijf is (is niet zo maar stel je dat voor...) Als je je wanten dan met 500 kgf voorspanning spant geeft dit bv 5 mm vervorming van die romp (1 mm per 100 kgf). Gooit een flinke vlaag met golf je boot opzij met 40 gr helling, dan neemt de kracht aan loef toe naar bv 1000 kgf. Dat heeft (wanneer lineair-elestisch...) een extra vervorming van 5 mm.
En dan zou het niet uitmaken of de voorspanning nu 500 kgf of 1500 kgf is geweest: in beide gevallen neemt de belasting met die genoemde 500 kgf tóe door die vlaag en golf.
Wie weet hoe dit dan wél werkt? Als je een soort constructie-speling in je romp hebt, kan ik mij wél voorstellen dat een hoger voorgespannen systeem een hogere stijfheid geeft, maar zolang het zich volgens de wet van Hooke grdraagt, eigenlijk niet. Wie kan dit uitleggen?