Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3

Onderwerp: Sluiting met een zwaar leven

Re:RE: Sluiting met een zwaar leven 18 okt 2023 17:36 #1517093

Calidris schreef :
Ja ja. Heel ZF heeft de mond vol van te grote onveilige risico's van schepen met houten rondhouten en in dit draadje vliegen de klinknagels om de oren en trekken harpen spontaan krom.... :whistle:


Ja inderdaad! :D
Laatst bewerkt: 18 okt 2023 17:37 door Jollenbaas.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Sluiting met een zwaar leven 18 okt 2023 17:47 #1517101

  • Ilex
  • Ilex's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8391
Baasklusje schreef :
alegria schreef :
Is een Dynema soft sluiting passend.

Nee. Te scherpe rand aan lummel van de ophouder. Daar zit de neerhouder vast.

Heb je geen foto van de situatie?
Op zich is geregeld een andere sluiting plaatsen geen probleem, maar als het constructief anders kan...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Sluiting met een zwaar leven 18 okt 2023 18:14 #1517110

Ilex schreef :
Heb je geen foto van de situatie?
Op zich is geregeld een andere sluiting plaatsen geen probleem, maar als het constructief anders kan...

Het is ook niet echt een probleem, alleen iets om regelmatig op te letten.
Als de sluiting zou breken gaat de neerhouder los staan en de giek omhoog. Geen ramp.

Foto's:

op de mast zit een (donkergrijs) beslag voor de giekophouder met gasveer.
Die ophouder heeft vooraan een RVS bus die kan scharnieren (up/down) en draaien (SB/BB) . Het is net een lummel van een giek.
Door het mastbeslag en de RVS bus gaat van onder af een RVS pen om de ophouder aan het beslag aan de mast te bevestigen.
De neerhouder zit boven de ophouder. Een 4-loper, met aan het lopende eind een DynaOne draad.
Die draad loopt over een schijf aan boveneind van de ophouder en dan onder de ophouder, vast aan de ophouder (aan de scharnierende bevestiging).
Samen is dat een 1 op 8 vertraging.

De onderkant van de neerhouder zit, aan de bovenkant van de lummelpen, met de bekende D-sluiting.
Daarvan zit het mannetje dan door een gat in de lummelpen. Dat beperkt meteen de maat van het sluitinkje. Dat is nu 4 mm RVS (goede kwaliteit, geen Chinees).
Lijntje door dat gat in de RVS pen past niet en zal doorslijten.

De lijn van de neerhouder loopt van het onderblok (1 van de 2) eerst naar boven, naar een schijf aan de lummel van de giek.
En dan pas naar een voetblok bij de mastvoet en door naar organiser en stopper bij de kuip.
Dat heb ik gedaan omdat je wilt dat de spanning in de neerhouder niet varieert met het inhalen en uitvieren van de giek. Dat gebeurt dan ook niet. De spanning is onafhankelijk van de positie van de giek SB/BB.

De neerhouder gaat naar een 40-lier. Samen met de 1 op 8 en de nodige wrijving onderweg kan dat toch een kracht van 10.000 N of meer leveren op de D-sluiting. Die lijn staat halve wind met veel wind snaarstrak; de giek mag niet omhoog. Dat kost snelheid ;-)

Bij de rode pijl de sluiting.



"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Laatst bewerkt: 18 okt 2023 18:20 door Baasklusje.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Sluiting met een zwaar leven 18 okt 2023 18:56 #1517119

  • zeekraal
  • zeekraal's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3440
Volgens mij hebben bij jou aan boord niet alleen de sluitingen een zwaar leven. Je camera heeft er ook behoorlijk moeite mee. :laugh:
je kunt alles zelf en daar heb je maar 2 dingen voor nodig n.l. kennis en gereedschap
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3
Tijd voor maken pagina: 0.114 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl