Ilex schreef :
Heb je geen foto van de situatie?
Op zich is geregeld een andere sluiting plaatsen geen probleem, maar als het constructief anders kan...
Het is ook niet echt een probleem, alleen iets om regelmatig op te letten.
Als de sluiting zou breken gaat de neerhouder los staan en de giek omhoog. Geen ramp.
Foto's:
op de mast zit een (donkergrijs) beslag voor de giekophouder met gasveer.
Die ophouder heeft vooraan een RVS bus die kan scharnieren (up/down) en draaien (SB/BB) . Het is net een lummel van een giek.
Door het mastbeslag en de RVS bus gaat van onder af een RVS pen om de ophouder aan het beslag aan de mast te bevestigen.
De neerhouder zit boven de ophouder. Een 4-loper, met aan het lopende eind een DynaOne draad.
Die draad loopt over een schijf aan boveneind van de ophouder en dan onder de ophouder, vast aan de ophouder (aan de scharnierende bevestiging).
Samen is dat een 1 op 8 vertraging.
De onderkant van de neerhouder zit, aan de bovenkant van de lummelpen, met de bekende D-sluiting.
Daarvan zit het mannetje dan door een gat in de lummelpen. Dat beperkt meteen de maat van het sluitinkje. Dat is nu 4 mm RVS (goede kwaliteit, geen Chinees).
Lijntje door dat gat in de RVS pen past niet en zal doorslijten.
De lijn van de neerhouder loopt van het onderblok (1 van de 2) eerst naar boven, naar een schijf aan de lummel van de giek.
En dan pas naar een voetblok bij de mastvoet en door naar organiser en stopper bij de kuip.
Dat heb ik gedaan omdat je wilt dat de spanning in de neerhouder niet varieert met het inhalen en uitvieren van de giek. Dat gebeurt dan ook niet. De spanning is onafhankelijk van de positie van de giek SB/BB.
De neerhouder gaat naar een 40-lier. Samen met de 1 op 8 en de nodige wrijving onderweg kan dat toch een kracht van 10.000 N of meer leveren op de D-sluiting. Die lijn staat halve wind met veel wind snaarstrak; de giek mag niet omhoog. Dat kost snelheid
Bij de rode pijl de sluiting.