ArjanvanOmmen schreef :
Mijn vraag is redelijk algemeen. Ik zeil al een jaar of 40 en weet af en toe wedstrijden te winnen. Het zeil is een laminaatzeeil, triradiaal gesneden. Ik weet vrij aardig hoe ik een voorzeil moet trimmen. De boot is een Dehler (geen idee waarom dat relevant is) en met andere voorzeilen (behalve erg oude) heb ik die krul in het achterlijk niet.
Het is een HA-fok (107%) met een redelijk recht gesneden achterlijk. In overleg met de zeilmaker is besloten om geen zeillatten in het achterlijk te zetten. Hij dacht niet dat het nodig was. (Mijn oude HA had ze wel).
Uiteraard heb ik met de zeilmaker overlegd, maar zoals al aangegeven: Volgens hem kan het geen kwaad. Ik heb ook andere zeilmakers gevraagd, maar die zijn (en dat is te waarderen) terughoudend in het geven van commentaar op een collega. Vandaar dat ik eens bij de collega-zeilers vraag of zij hier ervaring mee hebben. En dan dus met name het aanbrengen van zeillatten in een bestaand zeil om het klapperen van het achterlijk te beperken. (waardoor je dat reguleerlijntje wat minder aan het werk hoeft te zetten en dus ook de 'komma' voorkomt.
Dit gezegd hebbende, en voor wat kader misschien over wie wat zegt:
- Sneaker is zelf zeilmaker. Ik weet niet precies welke, maar dat doet er niet toe. Zijn adviezen zijn vaak voorzichtig zoals dat gaat met mensen die echt ergens verstand van hebben.
- 3Noreen, en Baasklusje (soms BK genoemd) zijn kritische gebruikers en actieve fanatieke wedstrijdzeilers.
Mijn eigen ervaringen, varende op een Optima92 uit 1978.
De laatste keer heb ik inderdaad ook een 3 radiale laminaat "HA" laten maken, met wat kanttekeningen voor (rol-)reven ed.
Mijn ervaring met dit zeil: Van meet af aan moest ik inderdaad een kleine comma in het achterlijk trekken. Dit is geen belemmering kwa snelheid en hoogte. Tot ik het voorzeil moet verkleinen, kan ik grofweg 25graden schijnbare wind varen. Dat resulteert in een overstaghoek van ongeveer 80 graden grondkoers. Veel hoger mag ik niet verwachten.
Nu schreef ik hiervoor "HA" tussen aanhalingstekens. Dat is bewust. Een ECHTE HA heeft inderdaad zeillatten, want een licht uitgebouwd achterlijk. Dan ontkom je daar niet meer aan. Om voldoende schootspanning hoger in je zeil te krijgen, moet de schoothoek heel steil zijn.
Een Genua heeft per definitie een hol gesneden achterlijk, en heeft dus veel minder "last" van sabelen. De reguleerlijn hoeft niks te doen tot het zeil versleten is. Het doek wat zou kunnen gaan sabelen zit er gewoonweg niet. Dat kost m2's, en dus vermogen.
Welke keuzes jouw zeilmaker hier en in nog een stuk of 20 andere parameters precies gekozen heeft, verteld het verhaal niet. Want, ja, als hij zijn vak serieus neemt, stemt je zeilmaker elk zeil af op de wensen van zijn klant. Elk ontwerp is anders.
Dat is ook meteen de reden dat Sneaker er, zonder veel extra info, weinig over kan zeggen.
Als ik alles zo hoor, vind je het gewoon "niet mooi", zonder je af te vragen of t wel echt afbreuk doet aan de werking van het zeil. Terwijl, als je gaat zoeken op termen als "gurney flap"je er achter komt, dat je mèt comma hoger kan varen.
Als je vind dat "mooi" snelheid mag kosten, kun je je zeilmaker vragen het achterlijk hol te maken. Dan is t weg. Maar je zeil is niet beter geworden.