Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Furlex

Furlex 07 mrt 2024 13:03 #1545229

  • Indeput
  • Indeput's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 25
Beste medezeilers. Onlangs een mooie Friendship 28 gekocht en een vraag over de Furlex rolfok. Waar dient dat korte touwtje voor dat bovenop de Furlex naar binnen gaat. Er zit een veermechanisme achter lijkt het. Wie kan mij dat vertellen?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Furlex 07 mrt 2024 13:05 #1545232

  • ilCigno
  • ilCigno's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 18116
Daar hoort een sail prefeeder (geleider) aan te zitten. Die helpt het voorlijk geleiden als je het zeil hijst.



Deze zit normaal gesproken vast aan een stuk shock-cord wat de feeder na gebruik tegen het profiel trekt. Een waardeloze constructie, want het shock-cord verouderd onder invloed van UV snel en breekt dan. De dure feeder vliegt dan overboord. Dat zal bij TS ook wel gebeurd zijn. Als je in de haven kijkt bij Furlex systemen ontbreekt de feeder vaker dan dat hij er nog zit.

Wat ik gedaan heb nadat die van mij in de plomp verdwenen was: ik heb het shock cord uiteraard vernieuwd (dat moet je sowieso regelmatig doen) en heb daar een simpel harpje op gezet. Als ik de genua wil hijsen zet ik de feeder even op het harpje en haal het er daarna weer af.
Timo
Compromis 888 'il Cigno'
Laatst bewerkt: 07 mrt 2024 13:15 door ilCigno.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Furlex 07 mrt 2024 13:06 #1545233

  • Indeput
  • Indeput's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 25
Aha dank je! Ik merk dat ik wat gedoe emt die Furlex heb omdat soms de fok te ver is afgewikkeld en ik hem handmatig weer moet opdraaien zodat hij helemaal oprolt... Hij mist soms wat slagen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Furlex 07 mrt 2024 13:21 #1545236

  • ilCigno
  • ilCigno's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 18116
Bij helemaal ingerold zeil moet de haallijn nog enkele slagen op de trommel zitten. Wat ook helpt is als je de schoten aanslaat om deze eerst één of twee slagen rond het zeil te slaan voordat je ze vastzet aan de schoothoek. Je leert het vanzelf om dit goed te laten verlopen.
Timo
Compromis 888 'il Cigno'
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Furlex 08 mrt 2024 11:36 #1545469

  • tuur
  • tuur's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 350
ilCigno schreef :
B Wat ook helpt is als je de schoten aanslaat om deze eerst één of twee slagen rond het zeil te slaan voordat je ze vastzet aan de schoothoek. Je leert het vanzelf om dit goed te laten verlopen.

Wat voel ik me dom.. Dat ik dit nooit zelf bedacht heb?! Naja..
Dank voor de tip, gaat inderdaad een hoop 'inrol problemen' oplossen ;)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Furlex 08 mrt 2024 14:10 #1545500

Indeput schreef :
Aha dank je! Ik merk dat ik wat gedoe emt die Furlex heb omdat soms de fok te ver is afgewikkeld en ik hem handmatig weer moet opdraaien zodat hij helemaal oprolt... Hij mist soms wat slagen.

Inderdaad, met de fok volledig opgerold moet de reeflijn nog enkele slagen om de trommel hebben. Zo heb je ook op een dag met sterkere wind altijd genoeg lijn om de fok volledig ingerold te krijgen. Daarnaast de fokkeschoten altijd enkele slagen om de opgerolde fok (ook daarna nog de genoemde marge slagen om de trommel van de reeflijn).

En nog een tip, bij uitrollen nooit de reeflijn helemaal los/vrij laten. Je ziet vaak dat mensen deze losgooien en lekker in één klap "roetsj" de fok uitrollen. Dit kan op zich vrij vaak goed gaan bij rustig weer, maar het gaat gegarandeerd een keer fout; dan rolt de lijn te snel en rommelig om de trommel en komen er lussen. Je komt er vervolgens pas achter als hij blijft haken zodra je de fok weer probeert in te rollen. Dan kun je naar het voordek om de reeflijn om de trommel uit de knoop te halen. M.a.w. altijd wat spanning op de rolreef lijn houden bij uitrollen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Furlex 08 mrt 2024 14:17 #1545503

  • ilCigno
  • ilCigno's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 18116
tuur schreef :
Dank voor de tip, gaat inderdaad een hoop 'inrol problemen' oplossen
Graag gedaan.
Timo
Compromis 888 'il Cigno'
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Furlex 08 mrt 2024 16:34 #1545527

  • zeekraal
  • zeekraal's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3440
Indeput schreef :
En nog een tip, bij uitrollen nooit de reeflijn helemaal los/vrij laten. Je ziet vaak dat mensen deze losgooien en lekker in één klap "roetsj" de fok uitrollen. Dit kan op zich vrij vaak goed gaan bij rustig weer, maar het gaat gegarandeerd een keer fout; dan rolt de lijn te snel en rommelig om de trommel en komen er lussen. Je komt er vervolgens pas achter als hij blijft haken zodra je de fok weer probeert in te rollen. Dan kun je naar het voordek om de reeflijn om de trommel uit de knoop te halen. M.a.w. altijd wat spanning op de rolreef lijn houden bij uitrollen.

Dat haken komt er op neer dat de lijn tussen de trommel en dat slappe, rond de trommel grijpend maar dan inmiddels dubbel gevouwen, stukje plastic zit terwijl dat nu juist bedoeld is om de lijn op de trommel te houden. Verwijderen is mijn advies.

Waarom moet die voorgeleider aan een elastiekje zitten? Ik heb hem simpelweg met een lijntje aan het profiel. Lijkt mij veel makkelijker om het precies op de juiste plaats te houden.
En wat de soort elastiek aangaat: gebruik i.p.v. dat waardeloze watersportelastiek het spul waarmee op vrachtwagens het dekzeil wordt strak getrokken.
je kunt alles zelf en daar heb je maar 2 dingen voor nodig n.l. kennis en gereedschap
Laatst bewerkt: 08 mrt 2024 16:38 door zeekraal.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Furlex 21 mei 2024 14:44 #1561119

  • Indeput
  • Indeput's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 25
Goed advies!!! Dank
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.123 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl