Aswin schreef :
@Accelerate. Wat bedoel je met flaken? En leg je de flappen van eerste en tweede rif naar dezelfde kant?
Flaken, ja sorry... Vouwen.
ik vouw het zeil altijd 1 kant op. ik moet een ring om een reefhaak leggen bij de mast en dat is alleen maar lastiger als er zeil tussen gepropt zit. daarnaast wil ik geen prop zeil wat klem komt te zitten tussen de reeflijn bij het achterlijk.
alle reefogen en reeflijnen zitten (bij mij) dus aan 1 kant van het zeil.
1-lijns reefsystemen ben ik geen fan van (ook niet bij grotere boten) i.m.o. is het een utopie om volledig vanuit de kuip een net rif te kunnen zetten. om echt een goed rif te zetten en je zeil niet te slopen is het altijd verstandig om het overtollige zeildoek netjes weg te stoppen of even te begeleiden. daarnaast is het belangrijk om éérst voorlijkspanning te trekken vóórdat je je achterlijk strak zet. dit voorkomt dat leuvers breken of het zeil daar uitscheurt.
in 9 van de 10 keer zitten reven om en om. dus bijvoorbeeld rif 1 aan BB, rif 2 aan SB en rif 3 weer aan BB. ik vind dit persoonlijk garantie voor een rommelig geheel en heb heel bewust bij mijn nieuwe zeil alles aan 1 kant laten maken.
evenals gaatjes voor ''reefknuttels'' die heb ik ook niet meer. als je reeflijn losschiet, rekt of ''breekt'' en je hebt het zeil opgebonden met reefknuttels is de kans groot dat je enkele verticale scheuren in het zeil maakt. daarnaast is het gebruik van reefknuttels een extra reden om van dek te spoelen als je die aan het vastknopen bent.
reven moet zo snel en simpel mogelijk gaan, als je reven nodig hebt (zeker bij 2e en 3e rif) moet het soepeltjes verlopen en heb je geen zin in ''gedoe''.
dit is btw mijn persoonlijke mening. zoveel mensen zoveel wensen (en ervaringen)