Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2

Onderwerp: Vliegende fok vs kotterstag

Vliegende fok vs kotterstag 06 nov 2024 06:38 #1595114

Hoi allemaal,

Ik ben inmiddels wat meer ervaren in het zeilen en wil volgend jaar wat langere tochten over zee gaan maken. Trip naar Engeland en tzt Noorwegen. Ik ben daarom bezig om mijn boot (prospect 900 uit 1981) aan het voor te bereiden.

Een van de zaken waar ik ‘iets’ mee wil is het fok. Ik heb een rolgenua die ik bij sterke wind deels inrol. Dat is echter niet de meest ‘mooie’ oplossing en ik begreep ook niet het beste voor het zeil. Ik heb aan boord ook nog een fok. Dit is een zeil met een pees. Ik wil graag de mogelijkheid om tijdens het zeilen van zeil te verwisselen zonder dat de genua eruit moet.

Ik heb 2 vragen.

Kun je zomaar een fok hijsen zonder stag (vliegend?), is ieder zeil hier geschikt voor en werkt dit? Ik heb het een keer geprobeerd met stevige wind en tegen de wind in hijsen ging best goed. Ik haalde 4 knp met alleen het fok maar het inhalen was een dingetje…

Mocht dit niet de voorkeur hebben, kun je zomaar op elke boot een kotterstag installeren of hangt dit af van constructie van de boot, zeil eigenschappen etc. Ik snap dat er een aardige stevigheid in het dek en mast moet aangebracht worden voor de bevestiging.

Dank vast voor de inzichten.

Groet!
Rogier
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Vliegende fok vs kotterstag 06 nov 2024 07:09 #1595117

Het vliegend hijsen van een fok kan alleen als de fok voor het vliegens hijsen een dyneemalijn of ‘rvs’ stag ingenaaid is. Anders trek je de fok aan barrels en uit vorm.
Only fools rush in
syonlyfoolsrushin.blogspot.nl/
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Vliegende fok vs kotterstag 06 nov 2024 07:58 #1595119

…en of en waar je een kotter- of binnenvoorstag aan kunt brengen hangt af van de constructie van je boot en tuig. Met wat aanpassingen lukt het meestal wel overigens.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Vliegende fok vs kotterstag 06 nov 2024 10:49 #1595141

Aha, dus een fok met ‘ingebouwde’ stag zou voor mij de makkelijkste optie zijn.

Dank!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Vliegende fok vs kotterstag 06 nov 2024 10:51 #1595142

  • XanderB
  • XanderB's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2321
Houd er ook rekening mee dat als je een kotterstag plaatst, je meestal ook bakstagen zult moeten gaan gebruiken. Dat levert weer behoorlijk wat extra handelingen op bij overstag gaan en gijpen.
Een alternatief kan dan zijn om een solentstag te gebruiken, die grijpt hoger aan in de mast en zit ook dichter bij de bestaande voorstag. Nadeel is dan wel weer dat je je genua helemaal in moet rollen als je overstag gaat. Ik ben nu voor mijn boot aan het overwegen om een solentstag te plaatsen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Vliegende fok vs kotterstag 06 nov 2024 10:55 #1595143

  • holrobert
  • holrobert's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2981
Ik heb een wegneembare solentstag: verwacht ik veel overstag te moeten met de genua dan neem ik deze stag weg .
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Vliegende fok vs kotterstag 06 nov 2024 12:17 #1595155

Zo had ik het op mijn vorige boot ook: DM20 Dyneema met wielspanner in ankerbak. Zo'n 30 cm onder voorstag bevestigd; wanneer niet in gebruik rond zalingen geslagen en verder geen last van. Mijn mast had geen extra bakstagen nodig.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Vliegende fok vs kotterstag 06 nov 2024 13:19 #1595167

rutger1973 schreef :
Aha, dus een fok met ‘ingebouwde’ stag zou voor mij de makkelijkste optie zijn.

Dank!

En opgerold op een furler.
Henny (Team Zeilersforum.nl)

It is when you are riding out your first gale in a boat you have built yourself that you wonder about some of the doubtful workmanship that went into her - John Guzzwell

www.fram.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Vliegende fok vs kotterstag 07 nov 2024 06:34 #1595279

  • Sjoerd02
  • Sjoerd02's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 206
Bedenk hoe je een vliegend voorzeil hijst of strijkt bij 20 knopen of meer...
Zodra je geen spanning meer op het voorlijk hebt zal het klapperen oncontroleerbaar worden.
4 m2 van een BM lukt nog wel. Wat wat met een veelvoud hiervan?
Hijsen langs een wegneembare stag met leuvers lijkt me veel veiliger.



Gepost met de officiële Zeilersforum-app
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Vliegende fok vs kotterstag 07 nov 2024 07:54 #1595288

  • Ton Mitz
  • Ton Mitz's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6238
Op mijn vd stadt 34 had ik een wegneembare solentstag laten zetten
7/8 getuigd met bakstagen
De solentstag zat boven 20 cm onder de voorstag
De onderzijde net achter de ankerbak, op een 40 cm van het boegbeslag
Staal, ik deed niet moeilijk
Gat geboord, contraplaat en klaar
De genua op de roller, de solent fok met leuvers
In de praktijk werkte het voor mij niet
Teveel werk om stag en fok te zetten op het voordek met die rottige ijsselmeergolven
En heel vervelend, met spanning op de solentstag ging de voorstag met opgerolde worst heen en weer slaan

Egenwoordig ben ik minder druisig, en zit standaard de ha fok erop
Sjoerd heeft een punt, zonder voorstag krijg je die fok haast niet omhoog
Feeling 32 Di, bootnaam Mitz
Genoemd naar een Engels stripfiguur
Mitz, the half fairy lady
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Vliegende fok vs kotterstag 07 nov 2024 08:11 #1595295

Ton Mitz schreef :
Sjoerd heeft een punt, zonder voorstag krijg je die fok haast niet omhoog

Wel met een furler. Geen stag nodig.
Henny (Team Zeilersforum.nl)

It is when you are riding out your first gale in a boat you have built yourself that you wonder about some of the doubtful workmanship that went into her - John Guzzwell

www.fram.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Vliegende fok vs kotterstag 07 nov 2024 08:59 #1595305

  • Jurrien
  • Jurrien's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 600
Rutger1973,

Je vindt een zeilwissel teveel gedoe (wat ik kan begrijpen). Dan lijkt mij een alternatieve optie met een Solentstag of een vliegend gevaren voorzeil me geen goede oplossing; dat is namelijk ook nogal veel werk.
Je moet een zeil naar het (natte en dansende) voordek brengen, aanslaan, hijsen en het voorlijk serieus op spanning brengen. Als je een permanente Solentstag wil zal je merken dat het overstag gaan met de genua niet meer zo soepel verloopt.

Waarom niet in de haven voor een tocht die wat steviger kan worden het kleinere voorzeil op de roller zetten? Dan kan je, mocht je hier echt niet mee vooruit komen omdat er te weinig wind staat, altijd nog in rustige omstandigheden de grote genua er op zetten.

Overigens rol ik mijn genua gewoon een stukje in als dat nodig is. Wellicht helpen de schuimstrepen in het voorlijk een beetje, ik vind het acceptabel zeilen. Natuurlijk niet zo goed als een apart kleiner voorzeil, maar bij stevige wind loop ik toch wel een acceptabele snelheid.

Succes, Jurriën
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Vliegende fok vs kotterstag 07 nov 2024 08:59 #1595306

  • XanderB
  • XanderB's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2321
Wat Ton zegt sterkt mij in m’n keuze om een vaste solentstag met een zeil op een furler te monteren, zodat je hem ook echt makkelijk in alle wisselende weersomstandigheden kunt gebruiken.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Vliegende fok vs kotterstag 07 nov 2024 10:00 #1595327

  • Ton Mitz
  • Ton Mitz's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6238
En zorgen voor dubbele fokkeschoten en lijogen
Feeling 32 Di, bootnaam Mitz
Genoemd naar een Engels stripfiguur
Mitz, the half fairy lady
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Vliegende fok vs kotterstag 07 nov 2024 10:38 #1595334

Een dubbele furler is natuurlijk het mooiste. Maar ook de duurste optie.

Daarom bouw ik momenteel een verwijderbare soletnstag op mijn Contest 34. Ik heb een zo goed als nieuwe wichardspanner gekocht via marktplaats en een (als het goed is) zo goed als nieuwe werkfok bij zeilenenzo.nl. Zo heb ik tegen relatief beperkte kosten een mooie optie voor wat meer wind en blijft mijn nieuwe genua hopelijk nog even in vorm.

Eén van de zeilen redacteuren is overigens wel super blij met zijn verwijderebare solentstag op zijn victoire 933.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Vliegende fok vs kotterstag 07 nov 2024 11:10 #1595340

  • Philip
  • Philip's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8008
Hier ook een wegneembare fok op een wegneembare kotterstag met zo'n wichard wieltje voor iets meer flexibiliteit zonder zeilen hoeven te wisselen. Eigenlijk staatbij >5frt altijd alleen de werkfok aan de kotterstag.

Wel met bakstagen die ik nog wat moet versimpelen. Op zich valt het werk mt zo'n bakstag mee en na een eerste rif in het grootzeil kan ik zowel loef als lij laten staan. Met meer wind heb ik er juist minder werk mee.

Met een solide houten boot, viel het werk wel mee. Twee puttingen in het 20mm multiplex dek met een contaplaat, vlak naast een schot was wel voldoende.

Hier wel nog ouderwetse leuvers voor zowel kluiver/genua als de werkfok. Die liggen dan ook gewoon opgebonden op dek als ze niet (meer) nodig zijn. De kluiver kan ook tegelijk met de fok aan de kotterstag gevoerd hebben. Een beetje oduerwetse zeilvoering maar wel flexibel (en betaalbaar). Mogelijk ga ik op termijn wel voor een roller voor de genua op de voorstag maar dan ga ik de kluiver waarschijnlijk niet meer gebruiken.
Laatst bewerkt: 07 nov 2024 11:19 door Philip.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Vliegende fok vs kotterstag 07 nov 2024 13:18 #1595359

  • Menno
  • Menno's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3670
Philip schreef :
Hier wel nog ouderwetse leuvers voor zowel kluiver/genua als de werkfok. Die liggen dan ook gewoon opgebonden op dek als ze niet (meer) nodig zijn. De kluiver kan ook tegelijk met de fok aan de kotterstag gevoerd hebben. Een beetje oduerwetse zeilvoering maar wel flexibel (en betaalbaar).

Ouderwets, en tegelijk heel modern:

Laatst bewerkt: 07 nov 2024 13:18 door Menno.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Vliegende fok vs kotterstag 07 nov 2024 13:28 #1595363

  • Doejong
  • Doejong's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2291
Een solentfok (op een wegneembaar stag) staat ook op mijn verlanglijstje. Voorlopig hou ik het op een fok met leuvers. Ik gok dat ik als 60-plusser nog in staat zal zijn het benodigde dekwerk te doen. Voordeel is dat ik de fok een rif kan geven.

Kan dat met een solentfok op een roller? Kan je die reven?
Jan
Hallberg-Rassy 312
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Vliegende fok vs kotterstag 07 nov 2024 18:10 #1595399

Of denk om en zet een knappe HA op de boot en koop een code zero. Er staat er nu een op marktplaats die wel eens zou kunnen passen (11.90 voorstag)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Vliegende fok vs kotterstag 07 nov 2024 18:16 #1595402

boarderbas schreef :
Of denk om en zet een knappe HA op de boot en koop een code zero. Er staat er nu een op marktplaats die wel eens zou kunnen passen (11.90 voorstag)

Dat was precies het advies van de zeilmaker aan ons (voor in de toekomst).
Rob
Albin 82 MS te Benedensas (wsv Volkerak)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Vliegende fok vs kotterstag 08 nov 2024 05:41 #1595432

  • Hans V
  • Hans V's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4501
Wij hebben af werf een wegneembare kotterstag (Solent stay) en voeren daar met veel wind een werkfok aan (leuvers, geen roller).

Zeilt een stuk beter bij veel wind dan onze gedeeltelijk ingerolde genua met foamstrip, is kleiner weg te bergen dan een tweede rolprofiel maar is best wel even werk om gebruiksklaar te maken. Dat is niet een karweitje dat je op zee op een stampend voordek bij 25 knopen wind wilt doen.
We zetten de stag zodra er meer wind op komst is - vaak al vóór vertrek - en hoeven het al aangeslagen zeil dan alleen nog te hijsen als de wind toeneemt.

Om zowel ruim als scherp te kunnen varen hebben we buiten- èn binnenschoten. De stag zelf wil je goed strak hebben staan, het bevestigingspunt aan dek hebben we zelf nog onderdeks ondersteund met een RVS profiel op het schot achter de ankerbak. Op spanning zetten gaat perfect met een Wichard binnenstagspanner.

Preparation is key, korte ritjes met plotseling veel wind zingen we daarom ook wel uit met gedeeltelijk ingerolde genua. Niet ideaal, maar beter dan een werkfok (met ingenaaid staaldraad of Dyneema) die je bij veel wind en zeegang vliegend probeert te hijsen.

Een high aspect fok lijkt me persoonlijk voor echt veel wind nog steeds te groot, als het goed gaat doorwaaien heb je in mijn ervaring meer aan een kleiner voorzeil dat je wat dichter bij de mast voert. Hangt natuurlijk ook van je vaargedrag en schuilmogelijkheden af.
Dufour 405 GL

www.sailasailing.nl
Laatst bewerkt: 08 nov 2024 05:55 door Hans V.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Vliegende fok vs kotterstag 08 nov 2024 06:28 #1595441

Op mijn vorige boot had ik een reefbare HA fok op wegneembare binnen-voorstag. Gereefd ging dat tot heel veel wind goed; stormfok is nooit uit de zak geweest.




Vóór het binnen-voorstag zie je hier de slap bungelende rolreef met genua.
Laatst bewerkt: 08 nov 2024 06:34 door Nachtvlinder.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Vliegende fok vs kotterstag 08 nov 2024 11:59 #1595486

  • Hans V
  • Hans V's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4501
Een reefbare HA fok scheelt inderdaad. Zet je het rif al voor vertrek? Bij 6-7BFT een rifje knopen op het voordek lijkt me op zee geen pretje.

Voordeel van een (hoog opgesneden) werkfok is dat het buiswater dat bij veel wind en zeegang over komt niet in het zeil klapt.

Het hangt een beetje af van vaarwater en de windsterkte waarbij je nog op pad gaat welke optie het beste voldoet. Als TS z'n tweede voorzeil geschikt is zou hij daar leuvers aan kunnen laten zetten en die op een wegneembare binnenstag voeren bij wat meer wind.

Een permanente tweede furler is voor (grote) jachten die alleen lange rakken op zee varen het handigst, maar bij overstag (genua inrollen en weer uitrollen) is zo'n tweede voorstag op binnenwater - met veel meer koerswisselingen - zomaar een flink nadeel.
Dufour 405 GL

www.sailasailing.nl
Laatst bewerkt: 08 nov 2024 12:06 door Hans V.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Vliegende fok vs kotterstag 13 nov 2024 14:40 #1596306

  • padawan
  • padawan's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 987
Zoals eerder gezegd is de wegneembare stag de beste optie maar veel werk en toch wat impact op je tuig, mast en dek
Voor korte tochten blijft de genua erop, als het lange tochten zijn met toch wat wind en vooral niet bezeilde koersen gaat de genua eraf en wordt die ingewisseld ( in de havenà voor de HA. Dat loopt met voldoende wind veel harder, hoger en minder helling. Ook de overstagjes slorpen veel minder energie op. De HA gaat in dezelfde pees als de genua. We eens geprobeerd om de HA in de vrije pees te hijsen ( zoals we dat op een andere boot doen in wedstrijd en met veel extra handen) maar dat ging niet geheel zoals ik gewenst had :silly:
Ideaal zouden we nog innerfuckers moeten plaatsen voor die HA want staat eigenlijk beetje te breed ( ogen op genua rail) maar de HA ( tweedehands buitenkansje) komt net voorbij het hoofdwant
Albin Vega - First 35 - first 405 -
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Vliegende fok vs kotterstag 13 nov 2024 14:46 #1596308

Hans V schreef :
Een reefbare HA fok scheelt inderdaad. Zet je het rif al voor vertrek? Bij 6-7BFT een rifje knopen op het voordek lijkt me op zee geen pretje.

In deze foto al voor vertrek gezet inderdaad. Tijdens de vaart ongebruikte loefschoot in bovenste schoothoek knopen, overstag, zeil gedeeltelijk laten zakken en losse flap vastbinden. Of het hele zaakje laten zakken en dán rif erin. Is wel werk uiteraard, maar nog steeds sneller dan naar een andere leuverfok wisselen, en scheelt gesleep met zeilen aan dek, kosten en ruimte beneden.
Laatst bewerkt: 13 nov 2024 14:47 door Nachtvlinder.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
Tijd voor maken pagina: 0.190 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl