Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2

Onderwerp: barsten buigen of kantelen ... wat is dit?!

barsten buigen of kantelen ... wat is dit?! 09 juli 2025 10:02 #1635915

  • Rikken
  • Rikken's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2815
Als die haakjes oogjes zijn en de mast zwaait tijdens het strijken iets heen en weer dan breken die oogjes direct. De arm van 8 meter mast is zo groot dat dat aluminium daar nooit tegen opgewassen is. Nu het haakjes zijn is er ruimte voor een beetje beweging. Aangezien je de mast bij het zetten en strijken altijd naar voren trekt voegen dichte oogjes ook niets toe. Schijnveiligheid die breken als ze in actie zouden moeten komen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

barsten buigen of kantelen ... wat is dit?! 09 juli 2025 11:01 #1635934

ik heb een Dehler 98AK (grotere versie van de Optima 92, overigens zelfde mast en tuig) en kan deze toppen bij bruggen ed op open water wat ik overigens ook doe.
Mastvoet is een gegoten aluminium inzetstuk in de mast met een randje van 20mm die in de mast geschoven wordt, zit met 3 M6 vast aan de mast. De mastplaat op het dek is een holle gietaluminium voetplaat met aangegoten oren als scharnierdelen. Scharnier pen is een M12 bout. De aangegoten "oren" zijn ca 10mm dik dus ook niet bijster dik en stevig te noemen, zeker niet omdat het gegoten is, en toch.....ik kan op open water mijn mast zelf toppen/ strijken. Vereiste is wel dat de spieboom aan de mast heel goed geschoren moet zijn (spieboom mag dus niet bewegen) en zijstagen (in mijn geval zijn de hulpstagen tevens de slingerwanten) op de juiste lengte zitten en blijven zitten (scharnierpunt slingerwant moet dus in lijn liggen met de scharnierpunt van de mast)

Bovenstaande wil niet zeggen dat het makkelijk of niet spannend is...ik ben altijd blij als de hele exercitie achter de rug is
Laatst bewerkt: 09 juli 2025 11:02 door De Optimaal.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

barsten buigen of kantelen ... wat is dit?! 09 juli 2025 17:59 #1636008

  • zeekraal
  • zeekraal's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3511
Nachtvlinder schreef :
Die haakjes doen gevoelsmatig wat flimsy aan, dus ik snap de reacties. Maar beschrijf dan eens onder welke condities tijdens het strijken de mastvoet van haar draaipunt zou kunnen scchieten? De kommejes worden tijdens het strijken alleen maar onnder grotere druk tegen de scharnierpen gedrukt lijkt mij.
Dat schreef ik dus ook.
Nog één: de opmerking dat men met alleen die oogjes strijken nooit zou doen. Grotere open deur intrappen is er niet. Hoe vaak is er al niet op het gebruik van een goed geconstrueerd strijkwant gewezen.
Als de mast over haar lengte-as zou gaan draaien? Of als de mast zou gaan slingeren? Hoe kun je dat laatste voorkomen denk je?
Gebeurt niet bij een goed strijkwant.
Bij staande mast kan de voet sowiezo geen kant op natuurlijk door het kruis…
Of welke constructie dan ook die verdraaiing van mastvoet t.o.v. dekplaat onmogelijk maakt.
je kunt alles zelf en daar heb je maar 2 dingen voor nodig n.l. kennis en gereedschap
Laatst bewerkt: 09 juli 2025 18:00 door zeekraal.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

barsten buigen of kantelen ... wat is dit?! 09 juli 2025 20:20 #1636040

De Optimaal schreef :
ik heb een Dehler 98AK (grotere versie van de Optima 92, overigens zelfde mast en tuig) en kan deze toppen bij bruggen ed op open water wat ik overigens ook doe.
Mastvoet is een gegoten aluminium inzetstuk in de mast met een randje van 20mm die in de mast geschoven wordt, zit met 3 M6 vast aan de mast. De mastplaat op het dek is een holle gietaluminium voetplaat met aangegoten oren als scharnierdelen. Scharnier pen is een M12 bout. De aangegoten "oren" zijn ca 10mm dik dus ook niet bijster dik en stevig te noemen, zeker niet omdat het gegoten is, en toch.....ik kan op open water mijn mast zelf toppen/ strijken. Vereiste is wel dat de spieboom aan de mast heel goed geschoren moet zijn (spieboom mag dus niet bewegen) en zijstagen (in mijn geval zijn de hulpstagen tevens de slingerwanten) op de juiste lengte zitten en blijven zitten (scharnierpunt slingerwant moet dus in lijn liggen met de scharnierpunt van de mast)

Bovenstaande wil niet zeggen dat het makkelijk of niet spannend is...ik ben altijd blij als de hele exercitie achter de rug is
De speling in het scharnier is zodanig groot dat de beweging van de mast er niet door beperkt wordt behoudens dat de mast bij de voet blijft... Zou je de speling oplossen met platen etc.. dat breekt het zwikkie.
"Wie het altijd voor de wind gaat, komt vanzelf aan lager wal"
De topper ISO “TuTu” voor de funracing en nu de SO 36i Performance “Anilla” voor het avontuur...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

barsten buigen of kantelen ... wat is dit?! 09 juli 2025 20:55 #1636048

Afgezien van de haakjes als draaipunt zal de lier aan de achterzijde van de mast wel in de weg zitten, een Gib'Sea 76 bekijkende. Tenzij je een behoorlijk hoge mik / maststeun hebt om de lier vrij van het dek / kajuitdak te houden.
Laatst bewerkt: 09 juli 2025 20:56 door Waterrimpels.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

barsten buigen of kantelen ... wat is dit?! 09 juli 2025 21:20 #1636050

Dat 1 foto zoveel hulp en inzichten oplevert is toch wel een compliment voor het Forum.

Samenvattend. De haakjes zouden uitgelubberde ogen kunnen zijn (wat ik ook eerst dacht ...) maar de mastvoet wordt ook aangetroffen met de haakjes op Dehlers en anderen en het gaat toch te ver dat al die voeten met opengereten (ekster) ogen zitten.

De haakjes zullen zijn voor geleid laten zakken aan een takel bij het plaatsen van de mast
en voor de meer durfals om met een strijkwant de mast achterover te kantelen met een bok om de krachten op de vangen en een vang V met kussen uit de kajuit op de spiegel, meter hoog).

Zo doe ik het op mn Etap 22 en es kijken hoeveel moed ik heb met de Gibsea 76 mast.

Vorig jaar moest er eea in de top gerepareerd van de 22 en heb zeker de mast 5 keer gestreken in 1 week en het punt daarbij: de eerste keer duurde een middag en een emmer zweet (onprettig gurend) en de vijfde keer was met de radio aan en in 15 minuten ...

Mocht het er van komen de mast ophoog te zetten en de boot te kopen, zal ik wat impressies van het geklungel hier ten prooi laten vallen aan uw wel gewaardeerde gegiegel ;)

DANK VOOR DE TIPS, Marcel
NoRocks & Roll
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
Tijd voor maken pagina: 0.117 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl