dyanemaniac schreef :
Maar als de werf het nou zo voorschrijft, er hier meerdere mensen (incl ikzelf) met succes hun mast gestreken en weer overeind hebben gekregen op deze manier, zou het dan niet gewoon goed genoeg zijn?! Ik denk van wel.
Even voor de goede orde: is dat strijkwant zoals dat wordt getoond in deze pots:
zeilersforum.nl/index.php/foru...ast-strijken#1651828
het strijkwant zoals dat werd gemonteerd door de Friendship-werf?
Ik zie namelijk op de foto van de Holle Bolle iets dat daar als twee druppels water op lijkt. Het is echter ook duidelijk dat hier het topwant volledig spanningloos is.
Ik denk eigenljk dat dit helemaal niet als strijkwant bedoeld is, maar een slechts een methode om hoofd- en topwant op dezelfde wantputting te kunnen monteren.
Hahab schrijft in die pots dat het draaipunt van dat strijkwant 15 cm. beneden het draaipunt van de mast zit.
Zoals al eerder is geconstateerd blijft het strijkwant dan niet op spanning als de mast wordt gestreken. De getoonde, wat mij betreft nogal fragiele constructie wordt dan dus niet of nauwelijks belast en zal best heel blijven
Wat ik stel is dat ik twijfel aan de betrouwbaarheid van dit strijkwant als de verstaging wèl op spanning zou blijven, en helemaal als je met deze constructie, en het strijkwant op spanning, varend zou willen strijken. Ik adviseer Hahab derhalve om de huidige constructie niet te 'verlengen' tot het draaipunt wel gelijk komt met het draaipunt van de mast, zoals hij suggereerde.
Ik schreef ook al eerder dat het onder rustige omstandigheden en stilliggend prima mogelijk is om een mast te strijken zónder een strijkwant.
De vraag is dus hoe jij en andere mensen met zo'n Friendship in de praktijk hun mast strijken. Met een strijkwant zoals op de foto? Met een strijkwant zoals op de foto en het want onder spanning?
Is het gegeven dat het draaipunt van het strijkwant 15 cm. lager zit dan het draaipunt van de mast standaard bij Friendship? Dan is het, denk ik, niet als strijkwant bedoeld.
En wat schrijft de werf nu precies voor als werkwijze bij het strijken?
Tuurlijk, je moet niet van links naar rechts over het dek stampen aan een lagerwal bij windkracht 5. dan gaat die mast wel overboord.
Nou, de essentie van een ècht goed werkend strijkwant is, dat van links naar rechts lopen bij windje 5 nou juist geen probleem zou moeten zijn. De mast kan dan niet zijdelings uitwijken. Een echt strijkwant wil je nu juist om varend te kunnen strijken, lijkt me.