Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Doeksoorten, genua 1

Doeksoorten, genua 1 23 okt 2025 12:49 #1656720

Misshien contact opnemen met de ontwerper?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Doeksoorten, genua 1 23 okt 2025 13:39 #1656733

ja, zou ik kunnen doen. Misschien weet Sneaker het, die heeft met Cecarelli gewerkt en kent de azuree geloof ik.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Doeksoorten, genua 1 23 okt 2025 13:42 #1656736




Het was hondenweer, dus ben niet lang buiten geweest voor goede foto's. Hierbij de bestaande rails. Zelfs als je de rail verlengt, komt het achterlijk al vrij snel het hoofdwant tegen.
Dat betekent dat je niet erg veel kunt winnen met het verlengen van de rails. Ik zal hier samen met zeilmaker nog eens goed naar kijken.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Doeksoorten, genua 1 23 okt 2025 13:49 #1656737

Als het je te doen is om meer m2 bij wind tot 12 knopen en voor koersen die te hoog zijn voor een gennaker, zou je een code-5 of 0 kunnen overwegen. Denk dat je daar heel veel meer opschiet (overall, toeren en wedstrijdjes) dan een fractie grotere fok.
Met de code-0 kan je echt nog wel redelijk hoog bij licht weer ook.
Lest kwam ik bai de dokter
Hai zeit: "je loike wel wat dik". Ik zei: "Dat ken ok heel best kloppen, maar ik hew wel barre skik".
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Doeksoorten, genua 1 23 okt 2025 13:52 #1656739

Heb ik ook over gedacht, maar mijn verstaging staat zo breed, dat hoogte echt een issue gaat worden denk ik.
Laatst bewerkt: 23 okt 2025 14:18 door AndreAzuree.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Doeksoorten, genua 1 23 okt 2025 14:44 #1656748

Uit je berichten haal ik niet helemaal wat nu precies het probleem is. Begrijp dat je nu twee zeilen aan boort hebt:
- HA-fok
- Werkfok voor > 18/20 knopen. Neem aan dat dit zeil een korter voorlijk heeft en dus minder zeil oppervlakte.

Voor de HA-fok geef je aan dat deze aan de kleine kant is. Kan je specifieker zijn wat je hier mee bedoeld? Dus bijvoorbeeld niet genoeg snelheid onder de 10 knopen wind?

Mijn gevoel is dat je op zoek moet naar een goede laminaat HA-fok mogelijk met verticale latten om deze zo groot mogelijk te maken. Voor het echte ligt weer werk en iets ruimere koersen ben ik het met Barre Skik eens en zou je kunnen kijken naar een Code (0/65/55/50) zeil of iets van een A0/A3 spi.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Doeksoorten, genua 1 23 okt 2025 15:16 #1656750

Heb je ook een voor of achter aanzicht foto of tekening die de breedte en verhoudingen van je zalingen laat zien?
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Doeksoorten, genua 1 23 okt 2025 15:24 #1656751

Nachtvlinder schreef :
Reeds door Erik genoemd, maar bedenk ook of je jouw boot met lichtweer (wasr je de G3 voor wilt gaan gebruiken begrijp ik…) wel zo hoog aan de wind moet leggen voor maximale VMG. Best kans dat je met het infucken hoog denkt te sturen, maar doordat je minder snelheid ontwikkelt een stuk verlijerd, waardoor je effectief een stuk lager vaart. Mss is dan zonder infucken of zelfs met een buitenschoot een zeiltrim beter waarbij je niet voor maximale hoogte gaat, maar voor meer druk in het zeil, meer snelheid, een goed werkende kiel waardoor je VMG uiteindelijk beter wordt.
Dit is op elke boot en zeer dynamisch geheel. Op vlak water kun je bijna oneindig hoog gaan met behoud van snelheid als je een goede communicatie hebt tussen stuurman, grootzeil trimmer en de persoon die de barbers hanteerd.

Afhankelijk van de boot heb je dan grofweg de volgende rollen:
- Stuurman (of tacticus als je die hebt) heeft de leiding en doet verslag van snelheid en hoogte en vraagt om een van de twee indien er verandering nodig is.
- Indien er een verstelbare achterstag is vaar je die op de hand. Wil je hoogte dan gaat deze aan, wil je snelheid dan gaat deze los(ser).
- Fok trimmer houd de barber in de hand. Wil je hoogte dan word deze naar binnen getrokken en wil je snelheid dan gaat deze los.
- Grootzeil trimmer vaart met de overloop in de hand. Verzoek tot hoogte is kar omhoog en verzoek tot snelheid is kar naar beneden.

Als iedereen goed samen werkt en verstellingen om hoger te varen vinden in zeer kleine dozes plaats dan kun je echt idioot hoog varen zonder snelheid in te leveren. Gaat de snelheid er uit om wat voor reden dan ook, dan iedereen zo snel als mogelijk en volledig naar de snelheidsbouwende trim, duurt een paar seconden om weer op snelheid te gaan varen en dan weer langzaam hoogte winnen. Dat spelletje herhalen en je vaart (op vlakwater) vrijwel gegarandeerd 110 tot zelfs 130% van de VMG uit je meetbrief.
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Doeksoorten, genua 1 23 okt 2025 15:47 #1656753

Erikdejong schreef :
Dat spelletje herhalen en je vaart (op vlakwater) vrijwel gegarandeerd 110 tot zelfs 130% van de VMG uit je meetbrief.

Alleen als het lekker diep is ;-)
"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Doeksoorten, genua 1 23 okt 2025 15:48 #1656754

Ook met squat werkt dit :)
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Doeksoorten, genua 1 23 okt 2025 20:11 #1656798

AndreAzuree schreef :
Ik heb een 7/8 tuig en volgende voorzeilen voor aan de wind:
Genua 3 filmless (erg fijn te trimmen en heel makkelijk hanteerbaar)

Werkfok CDX

helder. Hoe ervaar jij het verschil tussen het filmless laminaat en de CDX?

Voorzeilen vaar ik op een rol maar om makkelijk te kunnen wisselen op zee heb ik horizontale flexibele latten in de g3. Dit werkt erg fijn. Ik bewaar het zeil niet op de rol maar in een zip bag, zo blijft het beter denk ik.

Ook ik heb de voorzeilen op een roller. Mijn werkfok heeft al verticale latten. Wellicht is dat ook nodig voor mijn nieuwe G3/HA.

Als ik naar je foto’s kijk denk ik dat je met een g3 die de voordriehoek goed opvult een hele grote stap maakt. Je hoeft dan ook geen rails te verbouwen want de schootshoek komt omlaag. Lage schootshoek vraagt om een beetje actief gebruik van de kar maar dat is juist leuk toch? Mbv een infucker kan je nog wat hoogte winnen en met een buitenschoot op de voetrail kan je het achterlijk een beetje controleren op ruimere koersen.

Ja, dat is optie A. Ik denk zeker dat een "outfucker" nodig is, gezien de huidige plaatsing van de rail.

CDX is wat stug en zwaar materiaal. Wel robuust en vormvast dus prima voor een werkfok.
Filmless is erg licht en heel makkelijk handelbaar en trimbaar. In Carbon zeer vormvast, ook na jaren gebruik. Wel gevoelig voor mechanische slijtage bijvoorbeeld aan de voorkant van de latzakken. Belangrijk om daar patches op te laten zetten. Volgens mij heb je tegenwoordig ook filmless met tafetta. Ik denk dat dat nog langer mee gaat.

Nadeel van verticale latten is dat je je zeil niet makkelijk even aan de railing kan binden of snel in een zipbag stoppen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Doeksoorten, genua 1 23 okt 2025 21:10 #1656803

Dank voor deze input. Mijn voorkeur gaat ook uit naar filmless (goed ervaring mee met mijn werkfok), als het niet zo duur was.
Ik kijk ook naar tapedrive, van UK sails.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Doeksoorten, genua 1 24 okt 2025 08:33 #1656842

  • Sneaker
  • Sneaker's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4159
AndreAzuree schreef :
Ik kijk ook naar tapedrive, van UK sails.

Er naar kijken kan inderdaad. Op foto's. Laten maken is volgens mij niet meer mogelijk.. al een tijdje niet meer. Of een dealer moet nog wat rolletjes tape hebben liggen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Doeksoorten, genua 1 24 okt 2025 09:05 #1656849

Geen idee, krijg net een offerte van hen binnen voor "X-Drive Carbon".

Wat is dat dan weer precies?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Doeksoorten, genua 1 24 okt 2025 09:16 #1656853

  • Sneaker
  • Sneaker's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4159
AndreAzuree schreef :
Geen idee, krijg net een offerte van hen binnen voor "X-Drive Carbon".

Wat is dat dan weer precies?

Dat is geen TapeDrive. Maar vraag het hen. Ze leggen het je graag uit. Het is ook echt een UK Sails product. Alles lijkt op elkaar.. net als mensen, auto's, fietsen... Verschillen zijn echter groot. X-Drive is naar mijn ervaring en inzicht overigens veel stabieler dan wat iedereen hier "filmless" noemt. Als die 2 je keuzes zouden zijn => X-drive. By far. Mooi product, en UK Sails heeft genoeg kennis om je X-drive te ontwerpen en te (laten) maken. Net al vele andere zeilmakers die kennis hebben. Maar sommige ook niet.. die doen alsof. Geloof het, die bestaan ook.
Laatst bewerkt: 24 okt 2025 09:19 door Sneaker.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Doeksoorten, genua 1 24 okt 2025 09:34 #1656855

Dank voor deze info Sneaker. X-Drive is trouwens ook goedkoper dan filmless. Ik ga het eens verder onderzoeken.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Doeksoorten, genua 1 24 okt 2025 09:55 #1656858

  • Sneaker
  • Sneaker's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4159
Carbon op een cruising bootje.. dat snap ik dan weer niet.. Maar prima, dat is aan jou.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Doeksoorten, genua 1 24 okt 2025 11:27 #1656868

  • BvdA
  • BvdA's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 310
www.uksailmakers.com/x-drive-sails/

www.devriessails.nl/media/1635...naatconstructies.pdf

www.devriessails.nl/media/1634...doekconstructies.pdf


Ik zou trouwens nooit de Genua rail verlengen, ooit een boot gekocht die dat proces ondergaan had, lekkages en krachten op plaatsen die daar niet voor berekend zijn.
Laser->Dehler 28s->Victoire 1044->Jonmeri 40
Laatst bewerkt: 24 okt 2025 11:34 door BvdA.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Doeksoorten, genua 1 24 okt 2025 13:07 #1656887

Sneaker schreef :
Carbon op een cruising bootje.. dat snap ik dan weer niet.. Maar prima, dat is aan jou.

haha, ik heb nog niks besteld he.. ik weet wat dit kost, en gaat hem niet worden....
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Doeksoorten, genua 1 24 okt 2025 13:40 #1656891

  • holtere
  • holtere's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 18151
Ach, carbon is wel verrekte mooi om tegenaan te kijken toch?
Mooie dingen kosten wat B)
Laatst bewerkt: 24 okt 2025 13:41 door holtere.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Doeksoorten, genua 1 24 okt 2025 15:27 #1656918

Net de zeilmaker gesproken, die begrijpt mijn dilemma's. Idee is om eerst te kijken hoe we, zonder rails te verlengen, het zeil kunnen maximeren, door het lager wat te snijden en de achter kant niet hol te laten zijn (zoals nu) maar licht uitgebouwd waar dat kan, dmv verticale latten.

Binnenkort ff samen naar de boot.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Doeksoorten, genua 1 24 okt 2025 16:34 #1656941

Ik heb op mijn boot ook een Carbon setje zeilen bijgeleverd. 5 jaar oud. De verkoper was er verliefd op, met name voor licht weer. Zelfs op een toerschuit als de so36i performance. Is een beetje aan het einde levensduur. Is nog steeds zijn favoriet tot 3 bf omdat deze snel mooi in vorm staan en een stuk lichter zijn.
Ik ga ze komend jaar eens testen.
"Wie het altijd voor de wind gaat, komt vanzelf aan lager wal"
De topper ISO “TuTu” voor de funracing en nu de SO 36i Performance “Anilla” voor het avontuur...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Doeksoorten, genua 1 24 okt 2025 16:36 #1656947

klinkt goed, al is 5 jaar natuurlijk relatief kort, voor zo'n duur setje.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Doeksoorten, genua 1 24 okt 2025 16:59 #1656954

  • holtere
  • holtere's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 18151
Onze tapedrive Ha-fok explodeerde na 3 jaar, echt helemaal aan flarden. Dat is al wel even geleden maar ik koop van mijn leven geen folie zeil meer.
Na een uur zeilen het zeil weer in de zak zal wel werken maar dat is niet mijn ding hoewel ik superzuinig ben op mijn spullen.
Laatst bewerkt: 24 okt 2025 16:59 door holtere.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Doeksoorten, genua 1 24 okt 2025 17:44 #1656969

AndreAzuree schreef :
klinkt goed, al is 5 jaar natuurlijk relatief kort, voor zo'n duur setje.
Dat vond zijn zeilmaker ook maar hij gaf aan dat hij 5 dagen per week er mee gezeild heeft.. maximaal plezier er van gehad.
"Wie het altijd voor de wind gaat, komt vanzelf aan lager wal"
De topper ISO “TuTu” voor de funracing en nu de SO 36i Performance “Anilla” voor het avontuur...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.172 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl