Nachtvlinder schreef :
Reeds door Erik genoemd, maar bedenk ook of je jouw boot met lichtweer (wasr je de G3 voor wilt gaan gebruiken begrijp ik…) wel zo hoog aan de wind moet leggen voor maximale VMG. Best kans dat je met het infucken hoog denkt te sturen, maar doordat je minder snelheid ontwikkelt een stuk verlijerd, waardoor je effectief een stuk lager vaart. Mss is dan zonder infucken of zelfs met een buitenschoot een zeiltrim beter waarbij je niet voor maximale hoogte gaat, maar voor meer druk in het zeil, meer snelheid, een goed werkende kiel waardoor je VMG uiteindelijk beter wordt.
Dit is op elke boot en zeer dynamisch geheel. Op vlak water kun je bijna oneindig hoog gaan met behoud van snelheid als je een goede communicatie hebt tussen stuurman, grootzeil trimmer en de persoon die de barbers hanteerd.
Afhankelijk van de boot heb je dan grofweg de volgende rollen:
- Stuurman (of tacticus als je die hebt) heeft de leiding en doet verslag van snelheid en hoogte en vraagt om een van de twee indien er verandering nodig is.
- Indien er een verstelbare achterstag is vaar je die op de hand. Wil je hoogte dan gaat deze aan, wil je snelheid dan gaat deze los(ser).
- Fok trimmer houd de barber in de hand. Wil je hoogte dan word deze naar binnen getrokken en wil je snelheid dan gaat deze los.
- Grootzeil trimmer vaart met de overloop in de hand. Verzoek tot hoogte is kar omhoog en verzoek tot snelheid is kar naar beneden.
Als iedereen goed samen werkt en verstellingen om hoger te varen vinden in zeer kleine dozes plaats dan kun je echt idioot hoog varen zonder snelheid in te leveren. Gaat de snelheid er uit om wat voor reden dan ook, dan iedereen zo snel als mogelijk en volledig naar de snelheidsbouwende trim, duurt een paar seconden om weer op snelheid te gaan varen en dan weer langzaam hoogte winnen. Dat spelletje herhalen en je vaart (op vlakwater) vrijwel gegarandeerd 110 tot zelfs 130% van de VMG uit je meetbrief.