Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Doeksoorten, genua 1

Doeksoorten, genua 1 22 okt 2025 13:38 #1656555

  • HenkT
  • HenkT's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3186
Kan je niet een lfr systeem maken zoals accelerate dat heeft?
Eat your pie before you die
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Doeksoorten, genua 1 22 okt 2025 13:45 #1656556

  • Booty24
  • Booty24's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2165
Kijk eens naar de lf-ring oplossingen bij bijvoorbeeld Pogo of JPK (het geen voorbeeld).
Maar het stellen van de schoothoek met een barberhauler, infucker en outfucker is veel preciezer dan er vanuit gaan dat jou cabine dak of cabine-dekhoek toevallig precies voor een HA-max-fok geplaatst is. en dan ook nog voor alle koersen die je vaart. Ik denk van niet.
Als je aan het vrij-denken slaat over een voorzeil; denk dan ook vrij over je zeilhoekpositie arrangement. Zeker nu het bestaande tekort schiet.

PS: Oeps, er waren er drie sneller....
Booty 24 solo en Efsix. Voorheen Harmony 42.
Laatst bewerkt: 22 okt 2025 13:46 door Booty24.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Doeksoorten, genua 1 22 okt 2025 14:11 #1656561

boarderbas schreef :
Geschoot tussen de wanten lijkt me een flinke overlap mogelijk. Ik zou een mooie lichte genua nemen zo groot als t lukt.

Helemaal mee eens.
Er kan een flink groter zeil op dan die North HA nu.
Is die overigens Dacron (gezien de cross cut e het vormverlies)? Niet meer doen dus, Dacron ;-)
Ook niet als het een mooie nieuwe naam heeft.

En de rail moet zich natuurlijk aanpassen aan het zeil, niet andersom ;-)
"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Laatst bewerkt: 22 okt 2025 14:13 door Baasklusje.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Doeksoorten, genua 1 22 okt 2025 14:46 #1656566

Optie C is niet noodzakelijkerwijs lager varen. Je kunt een barber op de onderwant putting zetten en daar je schoot doorheen varen, eventueel met een horizontale barber erop om de schoot verder naar binnen te trekken. Dar kan met wat touwtjes, knoopjes en blokjes opgelost worden en er hoeft niet in je boot geschroeft te worden. Zoals het nu lijkt kan je onderlijk dan zeker 20% langer en ook nog een eind omlaag. Als je met barbers gaat werken dan kun je met een klein beetje knik in de schoot ook nog eens een betere zeilvorm creeren.
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Doeksoorten, genua 1 22 okt 2025 14:53 #1656568

  • madoc
  • madoc's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4099
Ik zag op een foto een Australische Azzuree 33 een mooie triradiale dacron fok staan waarbij de schoothoek vlak boven het leioog staat. Ziet er helemaal niet slecht uit. Fok staat over hele hoogte prima in model.
Laatst bewerkt: 22 okt 2025 14:54 door madoc.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Doeksoorten, genua 1 22 okt 2025 14:58 #1656570

Leuk dat je allemaal zo meedenken. Wat opmerkingen/antwoorden:

-Ik kijk zeker ook naar low friction rings.

-Bij Optie C kan ik (ook door de kajuitopbouw) de genua minder naar binnen trekken dan bij de andere opties. Leidt dat echt niet tot minder hoogte?

-Er zit nu al een barberhauler aan de hoofdwantputting voor de genaker. Echter, als je de genua daar door gaat schoten, belast je dan je wantputting niet verkeerd?

-Een extra bevestigingspunt op het kajuitdak of in het gangboord hoeft ook weer niet de wereld te kosten, ik wilde daar een werf deze winter toch al een middenbolder laten monteren. Maar als het niet nodig is, scheelt dat weer kosten natuurlijk.

-
Er kan een flink groter zeil op dan die North HA nu.
Is die overigens Dacron (gezien de cross cut e het vormverlies)? Niet meer doen dus, Dacron ;-)
. > mee eens, dit was gewoon de fabrieksset, waar ik nu al 6 jaar mee vaar. Niet slecht, maar kan beter.

@Madoc: was dat een oude Azuree 33 of een nieuwe Azuree 33c?

Begrijp ik dat er consensus is voor: rail /LFR in het gangboord voor extra oppervlakte t.o.v. van rail verlengen/LFR op kajuitdak?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Doeksoorten, genua 1 22 okt 2025 15:14 #1656572

  • madoc
  • madoc's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4099
AndreAzuree schreef :
Leuk dat je allemaal zo meedenken. Wat opmerkingen/antwoorden:

-Ik kijk zeker ook naar low friction rings.

-Bij Optie C kan ik (ook door de kajuitopbouw) de genua minder naar binnen trekken dan bij de andere opties. Leidt dat echt niet tot minder hoogte?

-Er zit nu al een barberhauler aan de hoofdwantputting voor de genaker. Echter, als je de genua daar door gaat schoten, belast je dan je wantputting niet verkeerd?

-Een extra bevestigingspunt op het kajuitdak of in het gangboord hoeft ook weer niet de wereld te kosten, ik wilde daar een werf deze winter toch al een middenbolder laten monteren. Maar als het niet nodig is, scheelt dat weer kosten natuurlijk.

-
Er kan een flink groter zeil op dan die North HA nu.
Is die overigens Dacron (gezien de cross cut e het vormverlies)? Niet meer doen dus, Dacron ;-)
. > mee eens, dit was gewoon de fabrieksset, waar ik nu al 6 jaar mee vaar. Niet slecht, maar kan beter.

@Madoc: was dat een oude Azuree 33 of een nieuwe Azuree 33c?
Was een 33c. Jou boot dus.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Doeksoorten, genua 1 22 okt 2025 15:14 #1656573

Sorry Andre, maar als ik krijg kromme tenen van dat korte railtje. Nu al ben je beperkt in de trim omdat je blok helemaal achterop staat. Als het constructief kan om die rail te verlengen; doen! Rail is relatief goedkoop. Je harware kan je houden.

Als je een lange rail hebt, kan je bij een genua, als dat nodig zou zijn eventueel een outfucker plaatsen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Doeksoorten, genua 1 22 okt 2025 15:20 #1656575

Same here. Maar wat is nou slimmer: rail op dek verlengen of rail in gangboord erbij?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Doeksoorten, genua 1 22 okt 2025 15:27 #1656577

Helemaal geen rail meer, die zijn zo 2005. Gewoon met barbers oplossen.

Wat betreft de hoogte. Als je verder naar achteren gaat kun je ook verder naar buiten en de hoek van je zeil tov de hartlijn van de boot blijft gelijk. Je moet dus kijken hoever je naar achteren kunt en hoeveel je dan naar buiten gedwongen word.

Wil je de maximale zeilgrootte vaststellen dan moet je even met wat touwjes gaan knoeien:
- bevestig een lijn aan de voorstag/roller op exact de halve hoogte van je voorlijk en breng die naar een punt aan dek waar je een leioog wilt hebben. Dat is hoe je schoot komt te staan.
- Bevestig een lijn waar de tophoek van je zeil komt te zitten. Dat is de plaats van je achterlijk.
- Bevestig een lijn aan de halshoek positie, dat is je onderlijk.
- Nu kun je met de lokatie van de drie lijnen gaan schuiven en spelen in de schoothoek regio. Ze moeten alle drie op 1 plek samen komen en dat word je schoothoek positie.


Met dit trucje kun je heel makkelijk visualiseren wat de maximale maat/vorm van een voorzeil word.
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Doeksoorten, genua 1 22 okt 2025 15:29 #1656579

  • madoc
  • madoc's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4099
Sory was een 33 fc met diepere kiel en een groter tuig, maar ook een kort railtje. Staa een filmpje "Yoti sailing",
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Doeksoorten, genua 1 22 okt 2025 15:33 #1656583

ok, ga ik ff checken. De fc is het oude model Azuree 33 in een heel speciale uitvoering, met 2.15 diepgang, en lange carbon mast inderdaad. Maar goed, zou toch relevant kunnen zijn.
Laatst bewerkt: 22 okt 2025 15:33 door AndreAzuree.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Doeksoorten, genua 1 22 okt 2025 15:33 #1656584

Erikdejong schreef :
Helemaal geen rail meer, die zijn zo 2005. Gewoon met barbers oplossen.

Wat betreft de hoogte. Als je verder naar achteren gaat kun je ook verder naar buiten en de hoek van je zeil tov de hartlijn van de boot blijft gelijk. Je moet dus kijken hoever je naar achteren kunt en hoeveel je dan naar buiten gedwongen word.

Wil je de maximale zeilgrootte vaststellen dan moet je even met wat touwjes gaan knoeien:
- bevestig een lijn aan de voorstag/roller op exact de halve hoogte van je voorlijk en breng die naar een punt aan dek waar je een leioog wilt hebben. Dat is hoe je schoot komt te staan.
- Bevestig een lijn waar de tophoek van je zeil komt te zitten. Dat is de plaats van je achterlijk.
- Bevestig een lijn aan de halshoek positie, dat is je onderlijk.
- Nu kun je met de lokatie van de drie lijnen gaan schuiven en spelen in de schoothoek regio. Ze moeten alle drie op 1 plek samen komen en dat word je schoothoek positie.


Met dit trucje kun je heel makkelijk visualiseren wat de maximale maat/vorm van een voorzeil word.

Het word dan een beetje semantisch. Met een rail + outfucker heb je de zelfe controle. Het voordeel wat ik zie is dat je een outfucker met een garp aan de voetrail kan zetten. Een 3D systeem met een LFR vraagt zeer zorgvuldig gekozen plaatsen van padeyes en 2 fiks vertraagde bediendlijnen per kant + bijbehoren de klemmen.

Voor een nieuw te bouwen schip heb je gelijk.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Doeksoorten, genua 1 22 okt 2025 15:38 #1656585

Ik heb het vaak toegepast op bestaande boten waar de rail op de verkeerde plaats zit. Zeker in het geval van Andre is er hoogst waarschijnlijk een gunstige plaats te vinden met de puttingen en de voetlijst. Vandaar mijn suggestie om even met drie touwtjes te gaan knoeien, dan kun je precies zien waar de schoot van een bepaalde zeilvorm uitkomt en kun je goed zien wat de maximale maat van het voorzeil kan worden.

Het grote voordeel van geen rails is minder gaten in je dek, minder kosten en meer flexibiliteit in de trim.
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Laatst bewerkt: 22 okt 2025 15:39 door Erikdejong.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Doeksoorten, genua 1 22 okt 2025 15:38 #1656586

Ik ben ook weer niet zo'n trimbeest dat ik mijn blok in 3 dimensies ga afstellen.... Gewoon een langere rails of LFR zou ook volstaan.

@Madoc: toch relevant! Immers, de romp is hetelfde als mijn boot en de verstaging is vergelijkbaar, zie hieronder:




Wat valt op:

-lager gesneden
-tridiaal
-langere rails
-schootoog zit dicht op het blok, maar er is ruimte voor trim op de rails
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Doeksoorten, genua 1 22 okt 2025 15:40 #1656587

Erikdejong schreef :
Ik heb het vaak toegepast op bestaande boten waar de rail op de verkeerde plaats zit. Zeker in het geval van Andre is er hoogst waarschijnlijk een gunstige plaats te vinden met de puttingen en de voetlijst. Vandaar mijn suggestie om even met drie touwtjes te gaan knoeien, dan kun je precies zien waar de schoot van een bepaalde zeilvorm uitkomt en kun je goed zien wat de maximale maat van het voorzeil kan worden.

Erik, ik volg je redenering helemaal,maar: Voetlijst: kan ik niks aan vast maken. Een de puttingen van het hoofdwant en topwant zitten waarschijnlijk niet ideaal. Maar goedm ik ga eens pielen met wat touwtjes wanneer ik aan boord ben.

Nog één vraagje over:
breng die naar een punt aan dek waar je een leioog wilt hebben.

Hoe bepaal je dat punt? Ongeveer beginnen waar je denkt dat het het meeste zeilopp oplevert?



Wellicht wijst dat vanzelf al uit waar het blok moet komen, en wat dat betekent voor de maximale grootte van de genua. De vraag is dan ook of ik op het kajuitdak uitkom, op de zijkant van de kajuit, dan wel in het gangboord.
Laatst bewerkt: 22 okt 2025 15:44 door AndreAzuree.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Doeksoorten, genua 1 22 okt 2025 15:44 #1656590

Precies, ga eerst kijken wat voor vorm mogelijk is met je tuig en ga dan kijken hoe het afgeschoot moet/kan worden.

Nog een vraagje, ga je deze fok ook meten voor je meetbrief? Zo niet, dan zijn er nog wat opties om formaat te optimalizeren.
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Doeksoorten, genua 1 22 okt 2025 15:45 #1656591

nee, ik ga mijn boot niet laten meten. Ik accepteer de penalty in SW voor laminaat ;)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Doeksoorten, genua 1 22 okt 2025 15:45 #1656592

@ Erik:
breng die naar een punt aan dek waar je een leioog wilt hebben.

Hoe bepaal je dat punt? Ongeveer beginnen waar je denkt dat het het meeste zeilopp oplevert?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Doeksoorten, genua 1 22 okt 2025 15:52 #1656594

Geen meetbrief: dan heb je de mogelijkheid om de schoot naar achteren te brengen, even een hele grove schets wat zwaar overdreven is om het punt duidelijk te maken. de twee cirkeltjes bij het achterlijk zijn de zalingen, daar wil je vrij van blijven. Het achterlijk hoeft geen gelijkmatige curve te hebben en je kan de schoothoek verder naar achteren brengen. Dat geeft je meer onderlijk lengte waardoor het onderlijk dichter op dek kan liggen (betere eindplaat) en je hebt nog wat zeil wat druk op kan bouwen onder de giek.


Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Doeksoorten, genua 1 22 okt 2025 15:57 #1656595

  • holtere
  • holtere's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 18156
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Doeksoorten, genua 1 22 okt 2025 15:58 #1656596

AndreAzuree schreef :
@ Erik:
breng die naar een punt aan dek waar je een leioog wilt hebben.

Hoe bepaal je dat punt? Ongeveer beginnen waar je denkt dat het het meeste zeilopp oplevert?
Ik schreef waar je het leioog wilt hebben, ik had moeten schrijven waar je de schoot wilt hebben :)

Je kunt dit alleen goed doen als je ook een touwtje voor het achterlijk en het onderlijk mee neemt. Dan ga je voor jouw doel zover mogelijk naar achter zodat het achterlijk touwtje net vrij is van de zaling en het onderlijk touwtje net tegen het onderwant aan komt. Heb je dat punt te pakken, dan geeft het touwtje naar het midden van je voorlijk aan waar je schoot op het dek wil uitkomen.


Wat betreft hoogte varen: meer snelheid betekend minder drift en meestal een betere VMG. Met een groter en meer optimaal voorzeil hoef je niet noodzakelijkerwijs net zo hoog aan de wind te varen om er in een kruisrak een aanzienlijk voordeel uit te halen. Je moet alleen goed bedenken onder welke windomstandigheden je wat wilt bereiken. Met 5 knopen wind is het verhaal al heel anders dan met 10 knopen wind.
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Doeksoorten, genua 1 22 okt 2025 16:14 #1656597

  • FKZ
  • FKZ's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1244
De rail is prima voor een 108% HA. Nadeel van eem echte HA is dat deze meteen open gaat staan met een klein knikje. Met ruimere rakken heb je een outfucker nodig om nog wat achterlijk spanning te houden.

Ik zou gaan voor een genua 3 met latten iets hoger op de schoot dan een ha maar verdraagt nog wel een knikje. En dan een code-0/ code-d voor licht weer aan de wind en ruime wind. In een CZ doek van dimention polyant. Of als dat je budget niet toe laat een code-tec doek.

Een zeil met een ha ratio heeft enorm veel baat bij een stabiel doek rekvrij doek. De cl en cdx pro zijn echt wel onderkant van deze markt. Een cdx ultra od dcx zijn al een stuk stabieler. Als het nog stabieler moet een x-drive carbon (uk de vries)
Als gewicht mee sprrlt is de laatste een stuk lichter. Eventueel de nieuwe Tyra DC licht en de opvolger van dcx.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Doeksoorten, genua 1 22 okt 2025 17:26 #1656601

Hoger schoten vraagt dus een langere rail.

Een goede vuistregel voor de schoothoek is een lijn vanaf modden voorlijk door de schoothoek. Breng je de schoothouk omhoog, gaat het schootpunt aan dek dus naar achteren.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Doeksoorten, genua 1 22 okt 2025 17:57 #1656606

holtere schreef :
Ik ken dit draadje, was leuk om te volgen! Maar dat geplakte ding op mijn dek vind ik een veel grotere en minder moooie ingreep dan gewoon evt. de rails verlengen. Zie je niks van onder het plafond.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.165 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl