Eerst een misverstandje wegwerken: Ik heb een Parasail bedoeld voor een Etap 23 met een I-maat van 7,25m.
Voor mijn huidige Etap 26i is het zeil dus net een tikje te klein, maar ik ondervind daar geen hinder van. Ik wil maar zeggen dat Parasails voor 26 voeters dus wel te koop zijn.
De tip van Erik om eens met iemand mee te varen die een gennaker, spinnaker enz. heeft, is een goeie. Hier op het forum krijg je wel een beeld van de voor- en nadelen van diverse zeilen, maar zelf uitproberen is natuurlijk beter dan uitsluitend afgaan op allerlei meningen van anderen.
En dan (op verzoek

) de voordelen van een Parasail:
- het belangrijkste voor mij was, dat ik alles alleen kon doen: hijsen, strijken en schoten bedienen.
- je bent verlost van die enorme klappen die een spinnaker kan maken bij het veranderen van windhoek. Het Parasail lost dat door het vleugelprofiel heel gemoedelijk op.
- ik schreef al eerder dat het zeil een enorm bereik heeft, van bijna halve wind tot voor de wind. Ik heb nog geen zeil gezien dat dat kan evenaren.
- ik heb wel een spiboom, maar die gebruik ik niet voor dit zeil: niet nodig want met die 4 schoten is je Parasail goed te trimmen.
- ik vind het een heel mooi zeil qua vorm, kleur en uitstraling.
Hartelijke groeten, Nick