Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Spinnaker vs gennaker

Spinnaker vs gennaker 23 juni 2026 17:50 #1690237

  • Menno
  • Menno's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4305
Nick schreef :
Ik vind zelf de Parasailor ook een heel gedoe, vooral omdat ik vaak alleen zeil en mijn vaarwater zich meestal niet leent voor dit zeil.

Ben je van een spinnaker/gennaker overgestapt op de Parasailor of had je hiervoor geen vliegend voorzeil?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Spinnaker vs gennaker 23 juni 2026 18:36 #1690241

  • aluijten
  • aluijten's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 735
dat geen enkelijke wedstijdboot met een parasailer vaart zegt mij veel. Mi lost het inderdaad geen probleem op. Ook solo is prima te spinakeren met een beetje oefening en een stuurautomaat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Spinnaker vs gennaker 23 juni 2026 19:10 #1690243

Ik ben ook zeer zeker geen fan van het parasail. Te zwaar en dus onbruikbaar in echt lichte wind, te kwetsbaar, duur en het lost geen problem op.

Maar dat even terzijde zetten, de topic starter stelde deze vraag voor zijn 26/27 voeter. Ze maken geen parasails voor dat formaat boot en het is dus ook geen optie waaruit gekozen kan worden.

Zelf zou ik gewoon kiezen voor een symmetrische spinnaker zonder slurf en gewoon lekker in combinatie met je grootzeil varen. Die combinatie krijg je de meeste lol van, zeilt het beste op jouw type boot en heeft de minste compromisen. Vind je het te intimiderend, vaar dan een paar keer mee met iemand die zo'n setup heeft en oefen samen door de spi enkele tientallen keren te zetten en te strijken. Dan samen met iemand op jouw boot nog en paar keer oefenen. Als de boom eenmaal tegen de voorstag staat en je vaart voor de wind, dan hangt de spinnaker gewoon als een slappe vaatdoek achter het grootzeil en trek je hem zo naar binnen aan de leischoot.
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Spinnaker vs gennaker 24 juni 2026 21:48 #1690410

  • Nick
  • Nick's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 415
Eerst een misverstandje wegwerken: Ik heb een Parasail bedoeld voor een Etap 23 met een I-maat van 7,25m.
Voor mijn huidige Etap 26i is het zeil dus net een tikje te klein, maar ik ondervind daar geen hinder van. Ik wil maar zeggen dat Parasails voor 26 voeters dus wel te koop zijn.

De tip van Erik om eens met iemand mee te varen die een gennaker, spinnaker enz. heeft, is een goeie. Hier op het forum krijg je wel een beeld van de voor- en nadelen van diverse zeilen, maar zelf uitproberen is natuurlijk beter dan uitsluitend afgaan op allerlei meningen van anderen.

En dan (op verzoek ;) ) de voordelen van een Parasail:
- het belangrijkste voor mij was, dat ik alles alleen kon doen: hijsen, strijken en schoten bedienen.
- je bent verlost van die enorme klappen die een spinnaker kan maken bij het veranderen van windhoek. Het Parasail lost dat door het vleugelprofiel heel gemoedelijk op.
- ik schreef al eerder dat het zeil een enorm bereik heeft, van bijna halve wind tot voor de wind. Ik heb nog geen zeil gezien dat dat kan evenaren.
- ik heb wel een spiboom, maar die gebruik ik niet voor dit zeil: niet nodig want met die 4 schoten is je Parasail goed te trimmen.
- ik vind het een heel mooi zeil qua vorm, kleur en uitstraling.

Hartelijke groeten, Nick
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Spinnaker vs gennaker 25 juni 2026 06:47 #1690419

De folderwijsheden die je ervaart zijn vermoedelijk wat subjectief gekleur door gebrek aan ervaring met een spinnaker.

He laatse reden is eigenlijk waar het om draait.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Spinnaker vs gennaker 25 juni 2026 06:56 #1690420

  • holtere
  • holtere's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 18839
Ja, het is niet te snappen dat ook anderen het licht niet zien :blink:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Spinnaker vs gennaker 25 juni 2026 08:50 #1690430

  • Watermaat
  • Watermaat's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2526
dyanemaniac schreef :
Gisteren met Nachtvlinder mee kunnen zeilen (dank, dank, het was erg gezellig en leerzaam!) en de beginselen van het spinnakeren mogen meemaken. Ik moet zeggen dat mijn interesse is gewekt en al veel beter snap wat mensen bedoelen met dat het 'leuker' is. Er is iig veel meer te pielen en te spelen.

Is er een manier om erachter te komen wat passende afmetingen zouden zijn voor een spinnaker voor een FS26 zodat ik mijn ogen open kan houden voor een tweedehands?

Via AI; "oude" IOR maatvoering is nog steeds actueel vlgs mij.

"To size a spinnaker, you need your boat's I (foretriangle height from the deck to the forestay) and J (base of the foretriangle) measurements. A symmetrical spinnaker's luff length usually matches the 'I' measurement, while the foot is typically 2 × J. For an asymmetrical spinnaker, luff length generally ranges from 1.05 × I to 1.15 × I."

Maat komt niet zo precies, zolang je maar kortere lijken hebt dan de voorstaglengte.

Edit: je zou hier eens kunnen kijken. Kleinste maat spi (42m2) gaat wel passen sailselect.com/new-sails/gennakers-spinnakers/

Geen slurf of dure launchbag nodig, ik gebruikte een grote Ikea-tas met wat extra ingeslagen ogen als launch-bag.
van Zalm- en Zeeschouw
Laatst bewerkt: 25 juni 2026 09:15 door Watermaat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Spinnaker vs gennaker 25 juni 2026 08:53 #1690432

Diverse meetbrieven zeggen 39 m2 voor symmetrische spi.
"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Spinnaker vs gennaker 25 juni 2026 09:27 #1690436

  • Watermaat
  • Watermaat's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2526
Nog wat praktijktips als je met 26voet / 40m2 gaat spinnakeren:
KISS !!
Vaste spiboom met alleen ophaler ( bergen langs giek met PVC kokertje)
Doorlopende spischoot gebruiken ( lang genoeg om zeil te bergen in kajuitluik)
bb en sb barbers, keerblokje bij de wantputtings en naar de kuip.
Hijsen uit launchbag op voordek, zakken direct in kajuitluik ( onder giek door )
van Zalm- en Zeeschouw
Laatst bewerkt: 25 juni 2026 09:32 door Watermaat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Spinnaker vs gennaker 25 juni 2026 11:09 #1690447

Wat bedoel je met “doorlopende schoot”?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Spinnaker vs gennaker 25 juni 2026 14:01 #1690468

  • XanderB
  • XanderB's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2564
laat ik er dan ook nog een zeil bij gooien. Ik overweeg voor mijn wereldreis de Blue Water Runner aan te schaffen ipv een Parasailor. Hij kan voor de wind gebruikt worden, maar ook hoger gevaren worden, waarbij dan de 2 delen aan een kant zitten, net als bij een Code zeil.

Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Spinnaker vs gennaker 25 juni 2026 15:15 #1690477

  • swblom
  • swblom's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1137
Dat heette vroeger toch een dubbele bollejan?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Spinnaker vs gennaker 25 juni 2026 16:34 #1690488

  • Watermaat
  • Watermaat's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2526
Nachtvlinder schreef :
Wat bedoel je met “doorlopende schoot”?

Een lijn va spihoek via keerblokken retour naar andere spihoek.
Dan heb je altijd loef en leischoot aan elkaar en grijpklaar plus vaak wat minder schootlengte nodig. Ik maakte ze altijd net zo lang dat de spi opgeruimd in het schuifluik kon en je nog net een restje schoot in de kuip had.
van Zalm- en Zeeschouw
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Spinnaker vs gennaker 25 juni 2026 17:08 #1690490

Ah via de kuip, helder. Maar dan wordt onder de giek door strijken wel een uitdaging: loefschoot dient daarvoor zo makkelijk en snel mogelijk uit te kunnen lopen…
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Spinnaker vs gennaker 25 juni 2026 17:16 #1690492

Ik vind dat KISS maar erg ingewikkeld.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Spinnaker vs gennaker 25 juni 2026 17:24 #1690494

boarderbas schreef :
Ik vind dat KISS maar erg ingewikkeld.

"Stretch n Blow" !
"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Spinnaker vs gennaker 25 juni 2026 18:07 #1690502

  • Watermaat
  • Watermaat's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2526
Nachtvlinder schreef :
Ah via de kuip, helder. Maar dan wordt onder de giek door strijken wel een uitdaging: loefschoot dient daarvoor zo makkelijk en snel mogelijk uit te kunnen lopen…

Maakt daarvoor niks uit. In feite "knoop" je de schooteinden aan alkaar.
Het is een handigheidje uit mijn dinghy tijd; voordeel is dat je singlehanded je leischoot niet "kwijt" raakt (helemaal uitloopt tot knoop) bij het zetten of gijp.
Maakt allemaal niet zo veel uit, twee aparte schoten werkt ook.
van Zalm- en Zeeschouw
Laatst bewerkt: 25 juni 2026 18:08 door Watermaat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Spinnaker vs gennaker 25 juni 2026 18:11 #1690503

  • Watermaat
  • Watermaat's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2526
boarderbas schreef :
Ik vind dat KISS maar erg ingewikkeld.

Beetje flauwe reactie ?!

Ik probeer alleen maar te benadrukken dat het met een sym-spi niet ingewikkelder is of hoeft te zijn dan met asym.
van Zalm- en Zeeschouw
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Spinnaker vs gennaker 25 juni 2026 20:15 #1690524

  • Nick
  • Nick's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 415
Xander B: probeer al die zeilen eens uit, als je de kans hebt!
Vaar eens met mensen mee zodat je een goede keuze kunt maken.
Heb ik ook gedaan. (Dat laatste schrijf ik hier vooral vanwege het zure commentaar van Boarderbas...)

Hartelijke groeten, Nick
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.162 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl