Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2

Onderwerp: hoe strak moet de verstaging?

Re: hoe strak moet de verstaging? 05 nov 2009 11:07 #97111

  • trotti
  • trotti's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7630
Mijn ervaring is dan wel weer dat je juist niet iedere stag op precies dezelfde spanning brengt. Dan kan je mast nl alsnog krom/scheef staan!
Het is een goede om daarvanuit te werken, maar dan begint de lol pas!

Groeten,
Globe_Trotti
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: hoe strak moet de verstaging? 05 nov 2009 18:19 #97210

  • Beauty
  • Beauty's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6843
@FMJ

+1

Gr m
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: hoe strak moet de verstaging? 05 nov 2009 20:12 #97234

  • FMJ
  • FMJ's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5185
8)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: hoe strak moet de verstaging? 05 nov 2009 23:14 #97284

  • marfamke
  • marfamke's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1444
Samen leiden deze punten tot iets tussen de 0 en 50% van de breeksterkte.
Let er ook op dat de rest van het beslag en de romp ter plaatse van het aangrijppunt deze breeksterkte ook kan hebben. Meestal zijn spanners en terminals zwaarder gedimensioneerd dan de staaldraad, maar dat hoeft niet altijd zo te zijn.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: hoe strak moet de verstaging? 05 juli 2021 06:53 #1301658

  • Thijs1971
  • Thijs1971's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 157
Gregor schreef :
Hierbij de link:
www.riggingandsails.com/pdf/selden-tuning.pdf

Lees alles over breeksterktes enzo :-)

Gregor

Wow, dit lijkt wel een soort niet-merk-specifiek standaardwerk... Hier heb ik ont-zet-tend veel van geleerd, wat een top artikel!

Enige jammer is, dat het wel allemaal uitgaat van crane lifting, ik heb een strijkbare mast (Westerly Nomad/22), en mijn voorstag gaat met een sliphaak een oog door en kan je daarna eigenlijk niet meer stellen, en de vorige eigenaar zei iets van (maar had hij gelijk?), "De voorstag is de voorstag en de rest van het want stel je daarop af". De voorstag wordt dus alleen op menselijk gewicht/kracht met een klein beetje hefboom van de sliphaak gesteld. Er zit wel een spanner, maar daar kan je eigenlijk niet meer aan draaien als de voorstag staat. En de voorstag staat wel zo strak, dat het met de sliphaak moeilijk/net gaat.

Dan zal het wel goed zijn of denk ik te makkelijk?
Mijn scheepje is naar huidige maatstaven te dik plastic en te zware verstaging, begrijp ik inmiddels. Wel grappig dat die twee ("stijfheid schip") dus met elkaar in verbinding staan. Ook het beslag aan dek ziet er allemaal "te groot, te stevig" uit. Ik zal eens een stagspanningmeter kopen en het allemaal netjes op 15-20% zetten, dan weet ik dat de uitgangspositie voor fine-tunen in ieder geval wel OK is.

Dank voor je link en alle anderen voor de vele interessante reacties en tips op dit leuke onderwerp!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: hoe strak moet de verstaging? 05 juli 2021 07:13 #1301668

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 20696
Thijs1971 schreef :
De voorstag wordt dus alleen op menselijk gewicht/kracht met een klein beetje hefboom van de sliphaak gesteld. Er zit wel een spanner, maar daar kan je eigenlijk niet meer aan draaien als de voorstag staat. En de voorstag staat wel zo strak, dat het met de sliphaak moeilijk/net gaat.

Het gaat of het gaat niet. Maak 's een foto van het geheel (sliphaak en spanner), want ik snap het probleem niet.
Misschien hoeft die voorstag ook niet strakker. Met de spanning op je achterstag kun je ook de spanning op je voorstag ten dele regelen. Dat is wat de vorige eigenaar waarschijnlijk bedoelde.
Ik zal eens een stagspanningmeter kopen en het allemaal netjes op 15-20% zetten, dan weet ik dat de uitgangspositie voor fine-tunen in ieder geval wel OK is.

Ik zou het voorlopig iets voorzichtiger aan doen. Die 15 - 20 % van de breekspanning is een soort evangelie van de jongens voor wie iedere 0,1 knoop telt.
Stel de spanning op je hoofdwant voorlopig bijvoorbeeld eens nèt zo strak, dat bij aan de wind zeilen met een niet te sterk windje de verstaging aan de lage kant nog wat spanning houdt en niet volledig slap hangt.
Laatst bewerkt: 05 juli 2021 07:13 door Wadloper.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: hoe strak moet de verstaging? 05 juli 2021 08:13 #1301684

  • ilCigno
  • ilCigno's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15199
Die 15% is al heel wat hoor. Op veel boten lukt het niet eens om de spanning hoger te krijgen omdat je simpelweg je boot zelf kromtrekt. Op 20% zetten lukt alleen op hele stijve boten.

Wat betreft je strijkwant, als je regelmatig je mast moet strijken, en dat zal wel het geval zijn als je voorstag met een sliphaak vastzit, dan is het op voldoende spanning zetten en houden van je verstaging wel een uitdaging. Lees als: bijna niet mogelijk. Ik heb ook een maststrijkinstallatie, maar als ik die wil gebruiken (komt nog maar zelden voor) dan moet ik eerst alle spanners flink los zetten anders krijg je het voorstag niet eens los en naderhand de mast met geen 10 paarden weer helemaal overeind. Daarna alles weer met de stagspanningsmeter op spanning zetten, alles weer borgen etc. Zeker een uur werk om de mast te strijken en ook weer een uur voordat ik alles weer heb staan zoals het moet. Niet iets wat je even doet om een brug te passeren ofzo.
Timo
Compromis 888 'il Cigno'
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: hoe strak moet de verstaging? 05 juli 2021 08:37 #1301696

  • Thijs1971
  • Thijs1971's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 157
Wadloper schreef :
Thijs1971 schreef :
De voorstag wordt dus alleen op menselijk gewicht/kracht met een klein beetje hefboom van de sliphaak gesteld. Er zit wel een spanner, maar daar kan je eigenlijk niet meer aan draaien als de voorstag staat. En de voorstag staat wel zo strak, dat het met de sliphaak moeilijk/net gaat.

Het gaat of het gaat niet. Maak 's een foto van het geheel (sliphaak en spanner), want ik snap het probleem niet.

Het is zo behulpzaam dit soort tips/informatie/sparring !!! Dankjewel!

Zie aangehecht. Nu ik zelf nog eens goed kijk en denk... ik krijg met moeite de haak omhoog over een dood punt, en daarna klikt ze "op spanning" dicht, het harpje is denk meer om zijwaartse verbuiging/ergens achter hangen te voorkomen, natuurlijk niet om een kracht die de sliphaak open zou trekken tegenhoudt ("over dood punt" en dan klapt de haak dicht als het ware). Dat over het dode punt heen krijgen, lijkt mij "de menselijke maat" waarop dit want te stellen?
Wadloper schreef :
Misschien hoeft die voorstag ook niet strakker. Met de spanning op je achterstag kun je ook de spanning op je voorstag ten dele regelen. Dat is wat de vorige eigenaar waarschijnlijk bedoelde.

Ja hoe de achterstag op dit tuig te stellen is eigenlijk nu mijn vraag... Want ik vraag me echt af of die nou ook "loeistrak" moet volgens mij is dat op de een of andere manier niet zo?
Wadloper schreef :
Ik zal eens een stagspanningmeter kopen en het allemaal netjes op 15-20% zetten, dan weet ik dat de uitgangspositie voor fine-tunen in ieder geval wel OK is.

Ik zou het voorlopig iets voorzichtiger aan doen. Die 15 - 20 % van de breekspanning is een soort evangelie van de jongens voor wie iedere 0,1 knoop telt.
Stel de spanning op je hoofdwant voorlopig bijvoorbeeld eens nèt zo strak, dat bij aan de wind zeilen met een niet te sterk windje de verstaging aan de lage kant nog wat spanning houdt en niet volledig slap hangt.

Dat geldt voor het binnenwant, maar het topwant moet dacht ik op "spanning" gezet met een meter? Ik kan ook met 10% beginnen? Het gaat mij helemaal niet om snelheid, ik vind veiligheid (en gewoon lekker en netjes getuigd zeilen) het belangrijkste en het scheepje is voor mij een onthaastingsunit en geen raceboot! :-)
Bijlagen:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: hoe strak moet de verstaging? 05 juli 2021 08:43 #1301698

  • Thijs1971
  • Thijs1971's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 157
ilCigno schreef :
Die 15% is al heel wat hoor. Op veel boten lukt het niet eens om de spanning hoger te krijgen omdat je simpelweg je boot zelf kromtrekt. Op 20% zetten lukt alleen op hele stijve boten.

Wat betreft je strijkwant, als je regelmatig je mast moet strijken, en dat zal wel het geval zijn als je voorstag met een sliphaak vastzit, dan is het op voldoende spanning zetten en houden van je verstaging wel een uitdaging. Lees als: bijna niet mogelijk. Ik heb ook een maststrijkinstallatie, maar als ik die wil gebruiken (komt nog maar zelden voor) dan moet ik eerst alle spanners flink los zetten anders krijg je het voorstag niet eens los en naderhand de mast met geen 10 paarden weer helemaal overeind. Daarna alles weer met de stagspanningsmeter op spanning zetten, alles weer borgen etc. Zeker een uur werk om de mast te strijken en ook weer een uur voordat ik alles weer heb staan zoals het moet. Niet iets wat je even doet om een brug te passeren ofzo.

Ik zie heel goed je punt. Bij aankoop heb ik de mast met de vorige eigenaar gestreken en nu lig ik in Muiden. Van mij hoeft de mast niet strijkbaar te zijn. (Ja, wellicht leuk om ergens een keer langer met gestreken mast door binnenwater te e-motoren, maar in principe alleen voor onderhoud en dat mag van mij ook best met een kraan, dan. Kan ik dan niet beter gewoon die hele sliphaak wegnemen en mijn voorstag ook direct op de spanner zetten en strakzetten?).

Hier ook nog maar eens de foto. Het hijsen en strijken is eigenlijk een 3-man job. Het gaat zwaar. We waren zelf, voor de eerste keer, 2 uur bezig met hijsen. Het strijken ging vlot. De methode/installatie is de grootschoot tussen stag en oog. De mast draait om een dikke ijzeren dwarsscheepse staaf in de mastvoet.


Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: hoe strak moet de verstaging? 05 juli 2021 09:06 #1301700

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 20696
Thijs1971 schreef :
Het is zo behulpzaam dit soort tips/informatie/sparring !!! Dankjewel!

Zie aangehecht. Nu ik zelf nog eens goed kijk en denk... ik krijg met moeite de haak omhoog over een dood punt, en daarna klikt ze "op spanning" dicht, het harpje is denk meer om zijwaartse verbuiging/ergens achter hangen te voorkomen, natuurlijk niet om een kracht die de sliphaak open zou trekken tegenhoudt ("over dood punt" en dan klapt de haak dicht als het ware). Dat over het dode punt heen krijgen, lijkt mij "de menselijke maat" waarop dit want te stellen?

Foto is duidelijk, bedankt. Dat harpje is een soort zekering, maar zonder zou de haak toch naar buiten komen, waarbij de stag spanning verliest, denk ik.
Wat IlCigno hier eerder schreef is een punt. Als de mast regelmatig moet worden gestreken, is het misschien handiger om de spanning op de voorstag zo te houden dat je de sliphaak makkelelijk kun lossen. Hoewel het ook een kwestie van volgorde is. Eerst de voorstag met sliphaak en dan de achterstag wat aanspannen. en andersom als je wilt strijken.
Ja hoe de achterstag op dit tuig te stellen is eigenlijk nu mijn vraag... Want ik vraag me echt af of die nou ook "loeistrak" moet volgens mij is dat op de een of andere manier niet zo?

Zet hem zo strak dat ie een bastoon geeft wanneer je hem als een snaar aanslaat. Dat is nog een stuk slapper dan 10% breeksterkte, denk ik.
Dat geldt voor het binnenwant, maar het topwant moet dacht ik op "spanning" gezet met een meter? Ik kan ook met 10% beginnen? Het gaat mij helemaal niet om snelheid, ik vind veiligheid (en gewoon lekker en netjes getuigd zeilen) het belangrijkste en het scheepje is voor mij een onthaastingsunit en geen raceboot! :-)

Er 'moet' helemaal niks. Maar een hoofdwant dat aan de wind niet volledig slap hangt, is voor huis-tuin-en-keuken eigenlijk wel voldoende. Vergeet die percentages maar even. De veiligheid is al helemaal op en top bedient als de boel niet slap hangt.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: hoe strak moet de verstaging? 05 juli 2021 09:19 #1301702

Wadloper schreef :

Foto is duidelijk, bedankt. Dat harpje is een soort zekering, maar zonder zou de haak toch naar buiten komen, waarbij de stag spanning verliest, denk ik.

Dat is wel zeker hoewel de sliphaak wel blijft zitten en niet open klapt als de bevestiging precies in de knik bij de pijl zit. Ik heb ook zo'n ding op mijn babystag ( ook voro het strijken) maar origineel is dat harpje niet. Standaard hoort daar eem ring omheen die special past bij de betreffende maat sliphaak en die je er ook maar vrij moeilijk af krijgt .Die ring zit op de foto niet op de juiste plek , hij hoort in de knik te zitten waardoor je de sliphaak in moet knijpen om d ering eraf te kunnen schuiven.
Ik zet overigens die ring altijd vast met een lijntje zodat hij er nooit zomaar af kan.
En de spanner kun je gewoon nog aan of losdraaien ,zij het iets minder makkelijk . Kwestie van het juiste gereedsschap.
Ad
Laatst bewerkt: 05 juli 2021 09:24 door Yellow Boat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: hoe strak moet de verstaging? 05 juli 2021 10:44 #1301732

  • Thijs1971
  • Thijs1971's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 157
Yellow Boat schreef :
Wadloper schreef :

Foto is duidelijk, bedankt. Dat harpje is een soort zekering, maar zonder zou de haak toch naar buiten komen, waarbij de stag spanning verliest, denk ik.

Standaard hoort daar eem ring omheen die special past bij de betreffende maat sliphaak en die je er ook maar vrij moeilijk af krijgt .Die ring zit op de foto niet op de juiste plek , hij hoort in de knik te zitten waardoor je de sliphaak in moet knijpen om d ering eraf te kunnen schuiven.

Dank!!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

hoe strak moet de verstaging? 05 juli 2021 11:48 #1301754

  • Waterblok
  • Waterblok's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3890
Een sliphaak moet zo gebogen zijn dat de haak vanzelf al dicht blijft.
Wel moet je inhaken tot "achterin het scherpe bochtje" bij de rode pijl van YB

Blijft ie niet vanzelf al dicht is de haak inferieur! (verbogen?)

Bij een voorstag niet alleen de borgring gebruiken maar liefst met lijntje ook weer borgen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

hoe strak moet de verstaging? 05 juli 2021 11:56 #1301759

Omdat het hier door elkaar gehaald wordt: wellicht is het handiger om het hoofdwant D1 te noemen en het topwant V1.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
Tijd voor maken pagina: 0.255 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl