Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za mei 18 @12:00AM
ZF Pinkstertrip 2024
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2

Onderwerp: 2,5 pk 4takt Suzuki langstaart

2,5 pk 4takt Suzuki langstaart 12 jan 2021 21:38 #1244174

Voor mijn Midget ben ik op zoek naar een 2,5 pk 4 takt bbm langstaart.Bij voorkeur Suzuki of Johnston.
Mag uiteraard gewoon normaal geld kosten.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

2,5 pk 4takt Suzuki langstaart 12 jan 2021 21:51 #1244178

  • jerry
  • jerry's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6735
Is mijn Seagull uit 1964 iets voor jou? Is opgeknapt en loopt als een tierelier. Kost €150 incl nog 5 liter benzine .
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

2,5 pk 4takt Suzuki langstaart 13 jan 2021 05:18 #1244190

Bedankt voor het aanbod. Als ik er alleen mee zou varen dan direct, maar dat is niet zo dus; nee bedankt.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

2,5 pk 4takt Suzuki langstaart 13 jan 2021 07:42 #1244198

  • peter1
  • peter1's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5948
Das wel gaaf
jerry schreef :
Is mijn Seagull uit 1964 iets voor jou? Is opgeknapt en loopt als een tierelier. Kost €150 incl nog 5 liter benzine .
Ik ben de storm, en de windstilte.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

2,5 pk 4takt Suzuki langstaart 13 jan 2021 07:55 #1244199

peter1 schreef :
Das wel gaaf
jerry schreef :
Is mijn Seagull uit 1964 iets voor jou? Is opgeknapt en loopt als een tierelier. Kost €150 incl nog 5 liter benzine .

Is dat inclusief of exclusief een oliescherm?
Hans Fix, Feeling 29DI
Met elektrische hulpmotor.
hansfix.nl/electric/
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

2,5 pk 4takt Suzuki langstaart 13 jan 2021 08:28 #1244208

  • jerry
  • jerry's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6735
OK, je krijgt er een pak kranten bij.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

2,5 pk 4takt Suzuki langstaart 13 jan 2021 22:14 #1244386

Jerry , er is nog een soort van rubriekje iets met te koop aangeboden geloof ik.Is dat mogelijk een idee?

Ik zoek dus nog steeds een langstaart 2,5 pk Suzuki of Johnson motortje.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

2,5 pk 4takt Suzuki langstaart 13 jan 2021 22:20 #1244388

Thijs, mag ik ongevraagd advies geven?

Een Yamaha Malta! Wel tweetakt, maar met Aspen benzine ruik je niks.
Minste geluid (minder dan viertakt), minste gewicht, en zeeeeer betrouwbaar...

Heb er geen te koop hoor, maar vind het een fijne motor die het overwegen waard is denk ik...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

2,5 pk 4takt Suzuki langstaart 14 jan 2021 05:03 #1244406

Hoi Sjoerd, ja natuurlijk mag je dat.
Ik ken de Malta en het zijn idd super motortjes alleen het geluid geloof ik niet zo.
Nou heb ik ze nog nooit naast elkaar kunnen vergelijken dus mogelijk heb je wel gelijk hoor.
Nadeel van de Malta is ook dat dat meen ik een 3,5 pak is.
Laatst bewerkt: 14 jan 2021 05:04 door Thijsnoort.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

2,5 pk 4takt Suzuki langstaart 14 jan 2021 07:09 #1244415

  • AdB
  • AdB's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 3680
Thijsnoort schreef :
Hoi Sjoerd, ja natuurlijk mag je dat.
Ik ken de Malta en het zijn idd super motortjes alleen het geluid geloof ik niet zo.
Nou heb ik ze nog nooit naast elkaar kunnen vergelijken dus mogelijk heb je wel gelijk hoor.
Nadeel van de Malta is ook dat dat meen ik een 3,5 pak is.

Heb een Malta gehad en nu een Honda BF 2.3 Zijn allebei luchtgekoeld.
Kan je verzekeren dat de Malta vele malen stiller is dan de Honda.
Iets met 2-takt en 4-takt, dan is 2-takt echt minder luidruchtig.
Weet overigens niet hoe een Suzuki 2.5 pk gekoeld is.

A
Tornado sport
Een monohull is eigenlijk een multihull die niet "af" is...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

2,5 pk 4takt Suzuki langstaart 14 jan 2021 07:14 #1244416

  • Menno
  • Menno's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3387
Thijsnoort schreef :
Nadeel van de Malta is ook dat dat meen ik een 3,5 pk is.
Waarom is dat een nadeel als motor er niet zwaarder van wordt?
“If debugging is the process of removing software bugs, then programming must be the process of putting them in.” — Edsger W. Dijkstra
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

2,5 pk 4takt Suzuki langstaart 14 jan 2021 07:20 #1244417

Wil het feit nou zijn dat ik beide heb. Een Malta 3,5 en een suZuki 2,5 viertakt. Wel kortstaart.

Het geluid van de Malta is absoluut minder dan van de Suzuki. Tenminste, bij meer dan stationair. Stationair varend is de Suzuki stiller, bij harder varen is de Malta rustiger.
Tevens lijkt de Suzuki iets meer trekkracht onderin te hebben, de Malta gaat uiteindelijk harder maar heeft ook 1 pk meer.
Malta is compacter en lichter dan de Suzuki.
Suzuki is echter veeeeeeel zuiniger met brandstof dan de 2 takt Malta en gebruikt gewoon benzine geen gedoe met mengsmering.
De Malta kan met kraan dicht in alle posities opgeborgen worden, wij gooien hem meestal in de bakskist. Met de viertakt Suzuki moet je hier veeeeeeel voorzichtiger mee zijn. Als hij verkeerd ligt loopt de Carter olie de cylinder in met alle gevolgen van dien, bij ons hangt hij dus aan de hekrailing. Hij past qua breedte ook net niet door de opening vd bakskist.

Beide zijn fijne motortjes in gebruik, de Suzuki wint het qua verbruik en comfort bij zeer langzaam varen. en de Malta qua gebruiksgemak bij opbergen en qua onderhoud.


Hopelijk helpt dit je
Laatst bewerkt: 14 jan 2021 07:22 door secondsail.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

2,5 pk 4takt Suzuki langstaart 14 jan 2021 07:25 #1244418

De Suzuki viertakt is watergekoeld en absoluut stiller dan de Honda viertakt (luchtgekoeld).
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

2,5 pk 4takt Suzuki langstaart 14 jan 2021 07:40 #1244420

  • swblom
  • swblom's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 852
Zoals eerder al genoemd, de Suzuki is een heel fijn motortje maar gevoelig voor neerleggen. Ook op de voorgeschreven zijde gaat hij lekken bij een beetje helling. Als je hem altijd rechtop kan houden een aanrader wat mij betreft.

Wij hebben recent onze Suzuki 2.5 pk viertakt omgeruild voor de Malta. Na een aantal keren de carterolie onder het motortje gevonden te hebben was onze conclusie dat we het eigenlijk alleen maar aan de bijboot konden laten hangen. We hebben nergens aan boord een plek waar het rechtop kan worden weggehangen/zet.

Met spijt in het hart eieren voor ons geld gekozen en voor een Malta tweetakt gegaan.

Motortje heeft al een nieuwe eigenaar.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

2,5 pk 4takt Suzuki langstaart 14 jan 2021 09:23 #1244448

Thijs,
Ik heb nog een AquaParx 2,5Pk viertakt staan, volgens mij een langstaart (moet ik even opmeten). AquaParx is een exacte kopie van Yamaha onder een andere merknaam uitgebracht. Je moet er wel even aan sleutelen: de borgpen van de schroef mist en de palletjes in het aantrek-mechanisme moeten vervangen worden. Motortje is vrijwel nieuw.
Als je interesse hebt, mag je m wel voor €250,= overnemen. Pb dan maar even.
Elk jaar een andere boot houdt je scherp
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

2,5 pk 4takt Suzuki langstaart 14 jan 2021 17:02 #1244529

Menno schreef :
Thijsnoort schreef :
Nadeel van de Malta is ook dat dat meen ik een 3,5 pk is.
Waarom is dat een nadeel als motor er niet zwaarder van wordt?

Omdat het bootje eigenlijk niet meer dan een 2pk motortje hebben kan en ervaring geleerd heeft dat je daarmee al relatief makkelijk aan de rompsnelheid komt. Dat is het bezwaar tegen een sterkere,motor.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

2,5 pk 4takt Suzuki langstaart 14 jan 2021 17:55 #1244540

Thijsnoort schreef :
Menno schreef :
Thijsnoort schreef :
Nadeel van de Malta is ook dat dat meen ik een 3,5 pk is.
Waarom is dat een nadeel als motor er niet zwaarder van wordt?

Omdat het bootje eigenlijk niet meer dan een 2pk motortje hebben kan en ervaring geleerd heeft dat je daarmee al relatief makkelijk aan de rompsnelheid komt. Dat is het bezwaar tegen een sterkere,motor.

Daar heb je gelijk in!

Ik had een Yamaha 4pk tweetakt op een Midget 15, en dat was eigenlijk al teveel. Malta was beter (maar geen achteruit. Onhandig in de grachten van leiden (we gebruikten de midget ook soms om in de stad te varen als sloepie)

2pk is ruim voldoende voor een Midget 13...

Die Suzuki is wel echt heel licht!

Vorige reageerders hebben de voor en nadelen tussen Suzuki en Malta aardig uitgelegd. Beide hebben wel wat. Succes, je komt er wel uit denk ik :)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

2,5 pk 4takt Suzuki langstaart 14 jan 2021 18:35 #1244561

Het is en blijft een dilemma. Aan de ene kant geluid en milieu (4takt)
Aan de andere kant onverwoestbaar en prijs (2takt)
Allebei is slecht voor het milieu maar de een slechter dan de ander.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

2,5 pk 4takt Suzuki langstaart 14 jan 2021 18:42 #1244564

  • Philip
  • Philip's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7803
Niet alleen voor het milieu maar ook voor je eigen milieu. Die olie van de tweetakt adem je zelf in. Een brommer was net zo slecht als 40 bestelbusjes of zoiets?

Zeg ik, die ook nog een tweetakt heeft... (gem. 1,5 uur per jaar). Toch zou ik voor die reden naar viertakt willen gaan.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

2,5 pk 4takt Suzuki langstaart 14 jan 2021 19:14 #1244574

ik heb een oud model Honda Bf2A viertakt, die is wel watergekoeld (tenminste, de uitlaat dan). Best stil en zeer betrouwbaar. Ik heb hem al 10 jaar ofzo, destijds ook tweedehandse gekocht, van iemand in Staphorst. Ik mocht hem niet starten (zondag! ;) , maar ik geloofde het wel. Honda heeft een reputatie op dit gebied. Ik heb in al die tijd alleen de sproeier een keer gereinigd. Probleemloos ding.
Laatst bewerkt: 14 jan 2021 19:16 door AndreAzuree.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

2,5 pk 4takt Suzuki langstaart 14 jan 2021 19:38 #1244580

AndreAzuree schreef :
destijds ook tweedehandse gekocht, van iemand in Staphorst. Ik mocht hem niet starten (zondag! ;) , maar ik geloofde het wel. Honda heeft een reputatie op dit gebied. .

Haha, niet starten, maar betalen mocht zeker wel op zondag? :silly:

Die honda’s zijn wel goed. Luchtgekoelde ook, zeer robuust.
Klein nadeeltje vind ik de centrifugaalkoppeling (vind vrijloop wel makkelijk) maar dat is misschien wennen...
Lucht gekoeld is wel lawaaierig, maar geen impeller die kapot kan gaan... elk nadeel heb z’n voordeel ;)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

2,5 pk 4takt Suzuki langstaart 14 jan 2021 21:02 #1244603

sjoerd1981 schreef :
AndreAzuree schreef :
destijds ook tweedehandse gekocht, van iemand in Staphorst. Ik mocht hem niet starten (zondag! ;) , maar ik geloofde het wel. Honda heeft een reputatie op dit gebied. .

Haha, niet starten, maar betalen mocht zeker wel op zondag? :silly:

Die honda’s zijn wel goed. Luchtgekoelde ook, zeer robuust.
Klein nadeeltje vind ik de centrifugaalkoppeling (vind vrijloop wel makkelijk) maar dat is misschien wennen...
Lucht gekoeld is wel lawaaierig, maar geen impeller die kapot kan gaan... elk nadeel heb z’n voordeel ;)

afrekenen mocht wel op de Dag Des Heeren. Er moet ook brood op de plank ;) . Ik heb ook nog een volledig luchtgekoelde Yamaha 5pk, stokoud. Die is wel erg lawaaiig. Die gebruik ik voor ons grachtenbootje. En die Yamaha is onderdeel van een wreed experiment: hoe lang gaat zo'n kreng mee zonder onderhoud? Je kunt ook bijna niks doen: geen olie, geen koelwater, super simpel. Toegegeven, ik heb wel eens een bougie schoongemaakt en wat staartolie toegevoegd, die kraakhelder was. Het experiment gaat verder..,...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

2,5 pk 4takt Suzuki langstaart 14 jan 2021 21:44 #1244617

AndreAzuree schreef :
sjoerd1981 schreef :
AndreAzuree schreef :
destijds ook tweedehandse gekocht, van iemand in Staphorst. Ik mocht hem niet starten (zondag! ;) , maar ik geloofde het wel. Honda heeft een reputatie op dit gebied. .

Haha, niet starten, maar betalen mocht zeker wel op zondag? :silly:

Die honda’s zijn wel goed. Luchtgekoelde ook, zeer robuust.
Klein nadeeltje vind ik de centrifugaalkoppeling (vind vrijloop wel makkelijk) maar dat is misschien wennen...
Lucht gekoeld is wel lawaaierig, maar geen impeller die kapot kan gaan... elk nadeel heb z’n voordeel ;)

afrekenen mocht wel op de Dag Des Heeren. Er moet ook brood op de plank ;) . Ik heb ook nog een volledig luchtgekoelde Yamaha 5pk, stokoud. Die is wel erg lawaaiig. Die gebruik ik voor ons grachtenbootje. En die Yamaha is onderdeel van een wreed experiment: hoe lang gaat zo'n kreng mee zonder onderhoud? Je kunt ook bijna niks doen: geen olie, geen koelwater, super simpel. Toegegeven, ik heb wel eens een bougie schoongemaakt en wat staartolie toegevoegd, die kraakhelder was. Het experiment gaat verder..,...

Zolang jij niet heel erg vervelend tegen het motortje doet kon het wel eens zo zijn dat hij jou overleefd. Die yamahatjes zijn gemaakt voor de eeuwigheid.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

2,5 pk 4takt Suzuki langstaart 14 jan 2021 22:08 #1244627

  • freek1970
  • freek1970's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3575
Zolang jij niet heel erg vervelend tegen het motortje doet kon het wel eens zo zijn dat hij jou overleefd. Die yamahatjes zijn gemaakt voor de eeuwigheid.

Ook zo'n ding bij kolibri club, ten minste tot tijd terug die motor zal het nog steeds wel doen maar eigenaar zeilt niet meer Paard van Marken met die boot. Was toen dus Harderwijk->Edam op die 5 pk motor dan die wedstrijd varen op zaterdag en zondagochtend terug op die motor ->Harderwijk (buiten alles wat gezeild kan op die route natuurlijk. Steevast werd je wakker van die Yamaha.

Freek
Het mooist is de boot waar je zelf de sleutels van hebt.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

2,5 pk 4takt Suzuki langstaart 14 jan 2021 22:43 #1244631

Oké ik ga de vraag opnieuw maar dan lichtelijk anders stellen.
Ik zoek een 2,5 pk bbm 4takt langstaart de voorkeur gaat uit naar de Suzuki maar johnson, Yamaha, parson ,selva of een van de andere grote merken.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
Tijd voor maken pagina: 0.340 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl