ilCigno schreef :
SaltyKiss schreef :
...soms zelfs achteruitgang: de huidige EVO's kunnen minder dan hun voorgangers qua instelbaarheid.
Je kunt inderdaad minder parameters instellen. Maar de software is wel flink verbeterd waardoor dat ook niet meer nodig is. Door de veelheid van parameters bij de oudere AP's had je eigenlijk ook geen idee welke combinatie van instelling nu de meest optimale was. De meeste zeilers speelden dus alleen maar met de 'gain' en lieten de rest voor wat het was als het eenmaal werkte. Ik beschouw dat niet als achteruitgang.
...wat meestal niet goed werkt zijn de StNG met de gewone ST spullenboel.
Ik heb een tijd rondgevaren met een mix van Seatalk en Seatalk NG en vond het juist wonderbaarlijk goed samenwerken. Alle data vanuit de Seatalk klokjes kwam keurig door op de Seatalk NG instrumenten en vice versa. Je hebt daar wel een actieve converter voor nodig, maar die werkt naar mijn ervaring prima. wat niet wil zeggen dat het overál goed werkt natuurlijk, iedere samenstelling van spullen is anders.
Alleen de EVO puck heeft echt vooruitgang gebracht bij RM. Het gebrek aan goede instellingen (onder het mom dat het zelflerend is... (leuke marketing)), het niet leren van rollende golven van (schuin) achteren geeft aan dat de software niet verbeterd is, maar al heel lang stil staat.. Enige dat verbeterd is bij RM is het gemak van eerste installatie/in gebruik name. Als je een laatste generatie Seatalk AP zou nemen (SPX serie bijvoorbeeld), en die zou combineren met een goede externe (maar dat maakt de software onmogelijk (been there done that, uitgebreid met Raymarine tech support over gehad)) multi-as sensor dan zou je eigenlijk de beste RM configuratie hebben. (dit hebben we geprobeerd met de nmea0183 (10hz) versie van digital yacht (9 asssen + high speed GPS), maar helaas werkt dat dus niet. Blijft de RM fluxgate gebrukken (of bij de G veriant van de S serie de onboardgyro (maar die is van mindere kwaliteit dan de EVO sensor..)
Klokjes werken wel idd, maar waar het om gaat bij een AP zijn 2 dingen: goede multi-as sensor (heel, rate of heel/turn etc.) en goede algoritmen (die zaken herkennen als de rollende golven, maar ook windstoten etc. (zoals B&G en NKW doen). De Seatlak oude generatie AP's kunnen niet de data van de moderne gebruiken dat zit helaas ingebakken zoals hierboven uitgelegd (door RM zelf bevestigd; is na te vragen bij Sander van RM Nederland in Velp).
Als je veel (hoog) aan de wind/halve wind vaart merk je van bovenstaande vrij weinig (lees: de verschillen tussen de diverse AP leveranciers zijn klein), voorbij de 90 graden dat is waar de grote verschillen zitten. En daar valt RM door de mand...
Note: ook een NAC3 van B&G kun je (net als de EVO's) nauwelijks zelf bijstellen (die heeft echter al wel dat hij op hogere snelheid anders (strakker) gaat sturen (golf af etc.), dan ga je naar de 5000 serie. Die heeft juist weer heel veel incl gust control etc. maar kost wel een heel stuk meer.
De Furono AP wordt in EMEA weinig verkocht maar is geen slechte AP; ouderwets maar wel degelijk.