Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za mei 18 @12:00AM
ZF Pinkstertrip 2024
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Gevraagd: Simrad AP 20 bedieningsunit

Gevraagd: Simrad AP 20 bedieningsunit 02 juni 2021 14:17 #1291570

  • hugojan
  • hugojan's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 32
Ik ben op zoek naar een Simrad AP20 bedieningsunit, die van mij lijkt defect uit de winterstalling te zijn gekomen.

Met vriendelijke groet,

Hugo Jan
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Gevraagd: Simrad AP 20 bedieningsunit 02 juni 2021 14:28 #1291574

  • pascald
  • pascald's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 454
Er staat er 1 op marktplaats.

Simrad AP 20 autopilot
€ 675,00
link.marktplaats.nl/m168938845...mpaign=socialbuttons
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Gevraagd: Simrad AP 20 bedieningsunit 02 juni 2021 16:53 #1291650

  • hugojan
  • hugojan's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 32
Ja die had ik gezien en contact mee gehad. Maar dat is me wel echt te veel voor een hele oude gebruikte. Nieuw display unit is goedkoper maar dan moet ik ook de computer vervangen. Dat is natuurlijk heel duur maar dan is alles weer nieuw en mocht er iets kapot gaan kan ik het ook weer eenvoudiger vervangen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Gevraagd: Simrad AP 20 bedieningsunit 02 juni 2021 17:14 #1291654

  • pascald
  • pascald's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 454
Ja, snap ik. Ik vond hè ook wel duur maar ik heb geen idee van de waarde op de tweedehandsmarkt. Ik heb sinds kort dezelfde stuurautomaat en moet zeggen dat ik hem wel fijn vind.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Gevraagd: Simrad AP 20 bedieningsunit 02 juni 2021 19:11 #1291688

Sites als Ebay in de gaten houden, dan kom je nog wel eens gebruikte units tegen. Ik heb ook al enkele Simrad onderdelen moeten vervangen van mijn in 2014 hagel nieuw geinstalleerde AP. De nieuwere generatie werkt niet met de generatie die ik heb, je moet dus alles vervangen. Met wat geduld heb ik eea op Ebay gevonden, maar het zijn bijna altijd prijzen van een nieuw onderdeel, met als enige voordeel dat je niet alles hoeft te vervangen. Wat dat betreft baal ik behoorlijk van Simrad, want wat ik gloednieuw direct van Simrad gekocht heb was na 4 jaar al niet meer compatable met hun nieuwe spullen.
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Gevraagd: Simrad AP 20 bedieningsunit 03 juni 2021 11:34 #1291846

  • hugojan
  • hugojan's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 32
Dank voor de tip ga ik in de gaten houden. Je brengt wel een interessant punt op over vervangbaarheid van componenten. Is de backwards compatibility beter bij raymarine?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Gevraagd: Simrad AP 20 bedieningsunit 03 juni 2021 15:35 #1291898

Geen idee, ik ben een Furuno aanhanger maar ook daarvan heb ik geen ervaring met het uitwisselen van componenten omdat het tot op heden nog niet nodig is geweest. De enige reden dat ik ooit de simrad Ap heb aangeschaft is omdat die een soft start functie heeft voor de drive motor, iets wat de furuno ap helaas niet heeft. Inmiddels heb ik die drive de deur uit gedaan en heb ik een hydraulische cilinder op het roer zitten. Zowel de Simrad als de Furuno drijven nu diezelfde cilinder aan. Ik wil niet zonder AP en de simrad is niet betrouwbaar genoeg gebleken en de Furuno werkt altijd, al 12 jaar/80.000 mijl.
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Gevraagd: Simrad AP 20 bedieningsunit 03 juni 2021 20:46 #1292006

hugojan schreef :
Dank voor de tip ga ik in de gaten houden. Je brengt wel een interessant punt op over vervangbaarheid van componenten. Is de backwards compatibility beter bij raymarine?

Alle merken hebben hun issue's hier mee zo nu en dan ;) RM is op dit vlak (mede ivm weinig vernieuwing... (en soms zelfs achteruitgang: de huidige EVO's kunnen minder dan hun voorgangers qua instelbaarheid.. Enige plus is dat er een evo puck in zit met 9 assen info ipv de oude fluxgate spullen)) wel goed op dit vlak idd: alle Seatalk spullen werken wel met elkaar.., en de huidge SeatalkNG spullen ook, maar wat meestal niet goed werkt zijn de StNG met de gewone ST spullenboel.

NAC2 en NAC3 (gezien de boot van de TS zal dat de NAC3 worden), bestaan inmiddels ook al weer een tijdje, en alle nmea2000 Simrad/B&G spullen werken ook prima met elkaar. Maw die Simrad(B&G) issue's vallen wel mee (ook qua betrouwbaarheid overigens..).
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Gevraagd: Simrad AP 20 bedieningsunit 03 juni 2021 22:33 #1292032

  • ilCigno
  • ilCigno's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 17703
SaltyKiss schreef :
...soms zelfs achteruitgang: de huidige EVO's kunnen minder dan hun voorgangers qua instelbaarheid.
Je kunt inderdaad minder parameters instellen. Maar de software is wel flink verbeterd waardoor dat ook niet meer nodig is. Door de veelheid van parameters bij de oudere AP's had je eigenlijk ook geen idee welke combinatie van instelling nu de meest optimale was. De meeste zeilers speelden dus alleen maar met de 'gain' en lieten de rest voor wat het was als het eenmaal werkte. Ik beschouw dat niet als achteruitgang.
...wat meestal niet goed werkt zijn de StNG met de gewone ST spullenboel.
Ik heb een tijd rondgevaren met een mix van Seatalk en Seatalk NG en vond het juist wonderbaarlijk goed samenwerken. Alle data vanuit de Seatalk klokjes kwam keurig door op de Seatalk NG instrumenten en vice versa. Je hebt daar wel een actieve converter voor nodig, maar die werkt naar mijn ervaring prima. wat niet wil zeggen dat het overál goed werkt natuurlijk, iedere samenstelling van spullen is anders.
Timo
Compromis 888 'il Cigno'
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Gevraagd: Simrad AP 20 bedieningsunit 04 juni 2021 05:53 #1292047

ilCigno schreef :
SaltyKiss schreef :
...soms zelfs achteruitgang: de huidige EVO's kunnen minder dan hun voorgangers qua instelbaarheid.
Je kunt inderdaad minder parameters instellen. Maar de software is wel flink verbeterd waardoor dat ook niet meer nodig is. Door de veelheid van parameters bij de oudere AP's had je eigenlijk ook geen idee welke combinatie van instelling nu de meest optimale was. De meeste zeilers speelden dus alleen maar met de 'gain' en lieten de rest voor wat het was als het eenmaal werkte. Ik beschouw dat niet als achteruitgang.
...wat meestal niet goed werkt zijn de StNG met de gewone ST spullenboel.
Ik heb een tijd rondgevaren met een mix van Seatalk en Seatalk NG en vond het juist wonderbaarlijk goed samenwerken. Alle data vanuit de Seatalk klokjes kwam keurig door op de Seatalk NG instrumenten en vice versa. Je hebt daar wel een actieve converter voor nodig, maar die werkt naar mijn ervaring prima. wat niet wil zeggen dat het overál goed werkt natuurlijk, iedere samenstelling van spullen is anders.

Alleen de EVO puck heeft echt vooruitgang gebracht bij RM. Het gebrek aan goede instellingen (onder het mom dat het zelflerend is... (leuke marketing)), het niet leren van rollende golven van (schuin) achteren geeft aan dat de software niet verbeterd is, maar al heel lang stil staat.. Enige dat verbeterd is bij RM is het gemak van eerste installatie/in gebruik name. Als je een laatste generatie Seatalk AP zou nemen (SPX serie bijvoorbeeld), en die zou combineren met een goede externe (maar dat maakt de software onmogelijk (been there done that, uitgebreid met Raymarine tech support over gehad)) multi-as sensor dan zou je eigenlijk de beste RM configuratie hebben. (dit hebben we geprobeerd met de nmea0183 (10hz) versie van digital yacht (9 asssen + high speed GPS), maar helaas werkt dat dus niet. Blijft de RM fluxgate gebrukken (of bij de G veriant van de S serie de onboardgyro (maar die is van mindere kwaliteit dan de EVO sensor..)

Klokjes werken wel idd, maar waar het om gaat bij een AP zijn 2 dingen: goede multi-as sensor (heel, rate of heel/turn etc.) en goede algoritmen (die zaken herkennen als de rollende golven, maar ook windstoten etc. (zoals B&G en NKW doen). De Seatlak oude generatie AP's kunnen niet de data van de moderne gebruiken dat zit helaas ingebakken zoals hierboven uitgelegd (door RM zelf bevestigd; is na te vragen bij Sander van RM Nederland in Velp).

Als je veel (hoog) aan de wind/halve wind vaart merk je van bovenstaande vrij weinig (lees: de verschillen tussen de diverse AP leveranciers zijn klein), voorbij de 90 graden dat is waar de grote verschillen zitten. En daar valt RM door de mand...

Note: ook een NAC3 van B&G kun je (net als de EVO's) nauwelijks zelf bijstellen (die heeft echter al wel dat hij op hogere snelheid anders (strakker) gaat sturen (golf af etc.), dan ga je naar de 5000 serie. Die heeft juist weer heel veel incl gust control etc. maar kost wel een heel stuk meer.

De Furono AP wordt in EMEA weinig verkocht maar is geen slechte AP; ouderwets maar wel degelijk.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Gevraagd: Simrad AP 20 bedieningsunit 04 juni 2021 14:11 #1292244

  • hugojan
  • hugojan's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 32
Dank voor alle input. Ik was op zich al vrij tevreden over het stuurgedrag van de simrad ap, al was het een oudere zonder gyro volgens mij. Dat kan dus vooral beter worden. Ik heb eigenlijk alleen maar de reactiesnelheid aangepast zodat op de motor een wat strakkere lijn werd aangehouden dan zeilend in golven.

Voor mij is de betrouwbaarheid het belangrijkste, maar mocht er toch iets moeten worden vervangen is het natuurlijk prettig om niet de hele set inclusief bekabeling te hoeven vervangen. Daar lijkt RM dus wel wat beter in te zijn.

Ik las al wel meerdere goede verhalen over de betrouwbaarheid van de Furuno, dus toch ook die nog maar eens in overweging nemen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Gevraagd: Simrad AP 20 bedieningsunit 04 juni 2021 14:24 #1292249

In tegenstelling tot de RM kun je aan deze Simrad AP wel een externe (nmea0183 gebaseerde) gyro aansluiten (zoals bijvoorbeeld de 10Hz versie van Digital yeacht en een 10Hz Gps) zodat je AP fijn en snel werkt :) Hoef je verder dus weinig aan te passen en heb je toch de voordelen va moderne sensoren.

De Furuno kun je niet vanaf je smartphone bedienen als je dat wilt, met een kleine aanvulling op je systeem kun je dat wel met een Simrad/B&G AP (dat kan overigens ook met een Garmin en zelfs met een RM).

@hugojan: welke cpu heeft het systeem aan boord voor de AP? De AP20 kan met meerdere systemen er achter werken. Dat heeft invloed op wat wel / niet gekoppeld kan worden.
Laatst bewerkt: 04 juni 2021 14:32 door Account op verzoek verwijderd 09.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.309 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl