3Noreen schreef :
............................. Grote verbruikers moeten aan normen voldoen. Die komen niet weg met zeggen dat zij goede ervaringen er mee hebben. Er moet gewoon een degelijk test rapport van een instituut als TNO zijn. Helaas voor sommigen voldoet deze lijm niet aan de daar gestelde eisen.
Het wordt wel wat off topic.
Maar je raakt hier de kern van de huidige angstmaatschappij.
Of een product goed is of niet, dat durven de meeste bedrijven niet zelf te beslissen. Daar worden onderzoeksinstituten (zoals TNO) voor gebruikt.
Die onderzoeksinstituten doen literatuuronderzoek en allerlei proeven die weliswaar zorgvuldig bedacht zijn, doch meestal beperkt van opzet zijn.
Als een product dan een bepaald keurmerk gekregen heeft, is het erg fijn voor bedrijven om juist dat product te gebruiken, want dan hoeven ze zelf minder na te denken en verantwoordelijkheid te nemen. Immers, ze zijn dan juridisch beter ingedekt.
Maar ik kan je verzekeren dat juristen meestal slechte lijmers zijn.
De badinerende opmerking dat grote verbruikers niet wegkomen met te zeggen dat ze goede ervaringen met iets hebben, duidt erop dat jij je voegt in de door juristen gestuurde angstmaatschappij.
Ik neem mijn verantwoordelijkheid wel zelf. Als ik een mast lijm met een product dat niet specifiek is goedgekeurd voor het verlijmen van masten, maar dat wel een verdomd goede lijm is, dan ben ik (met mijn bedrijf) verantwoordelijk, wat ik zelfs zwart op wit bevestig aan de klant. En dat is zoals het hoort te zijn, het gaat niet om "ermee weg te komen".
Bovendien, er is bij mijn weten nog nooit een onderzoek gedaan naar de duurzaamheid van verlijmde scheepsmasten. Wel naar spanten van gebouwen, maar dat is toch anders. Dus volgens onze angstjuristen zouden er geen masten verlijmd mogen worden.
Wim.