Afgelopen winter heb ik de motor uit mijn boot (Spirit 32) gehaald voor onderhoud. De voorste twee motorsteunen waren afgebroken dus die zijn gerepareerd. De motor is weer terug op zijn plaats maar ik krijg hem niet goed uitgelijnd. Ik heb zo'n beetje alle tips hier op het forum gelezen en ik ben heel dichtbij. Overwegend is de ruimte tussen de flens op de as en motor minder dan 0,05 mm. Als ik een meetklok op de schroefas zet heb ik een hoogteslag van 0,03mm. Links/rechts meet ik ongeveer 0,06mm.
Ik ben nu drie dagen bezig geweest, soms lijkt de schroefas minder geluid te maken en soms wat meer. Gisteren hoorde ik alleen een licht bonkend geluid tussen de 1400 en 1700 toeren. Vandaag was het geluid er weer vanaf 1200 toeren.
Ik ben inmiddels op het punt dat ik accepteer dat ik dit niet alleen gefixed krijg. Ik ben best handig, het loshalen en weer terugplaatsen van de cilinderkop is ook prima gelukt, maar er zijn grenzen
Ik ga wat rondbellen voor een monteur, maar wellicht is er hier ook iemand die hier goede ervaring mee heeft en wil helpen.
De motor is best heel goed bereikbaar, net als de steunen. Met een lang breekijzer is de motor best goed links en rechts te bewegen. Aan een kant gaat het iets minder makkelijk maar het is zeker geen onmenselijke opgave. Het gaat trouwens om een opstelling met een Volvo Penta seal, dus een achterlager en de motor zelf. De boot ligt in het water maar ik eb een optie om 11 juni aanstaande de kant op te kunnen.
Ik probeer niet gratis iemand te vinden, en vergoeding moeten we vast uitkomen. Gezien de drukte bij alle monteurs hoop ik dat ik hier wat sneller iemand te kunnen vinden.