Wadloper schreef :
Hier moet ik toch even ingrijpen.
Zo'n kotterfok van pakweg 25 m2 voor een boot van 45 voet zal niet van het lichtste doek worden gemaakt, maar als we uitgaan van een zeil dat voor toeren is bedoeld en niet persé in het meest exotische materiaal is uitgevoerd, dan moet er voor aanzienlijk minder dan € 5000,- ook iets goeds kunnen worden gemaakt.
'Niet de meest excotische materialen' is ook een niet erg definieerbaar begrip. Een stagfok word vooramelijk met veel wind gebruikt (op mijn boot tussen de 20 en 45 knopen schijnbaar) Als je wilt dat dit er na twemaal zwaarweer zeilen nog enigszins acceptabel uitziet kwa vorm, dan vallen er al erg veel materialen af.
- Offerte maken: 15 min, maar wel x 4 want er worden gemiddeld toch zo'n 4 offerte aanvragen gedaan bij verschillende zeilmakers voor 1 gemaakt zeil. Dus het eerste uur is al verdwenen.
- Dan een gesprek met de klant, reken daar ook maar een uur voor en zit je al op 2 uur.
- Adminstratie (factureren, bestellingen en dat soort dingen), laten we zeggen een half urtje per zeil, dus zitten we al op 2,5 uur.
- Naar de boot toe om het zeil in te meten, een half uur werk. Als je het heen en weer rijden naar de haven meetelt dan komt er ook weer een half uurtje bij, dus al 3,5 uur.
- Ontwerpen van het zeil, ook een uurtje en zit je dus al op 4.5 uur.
- Intern overleg tussen de verkoper, ontwerper en maker (vaak niet dezelfde persoon), half uurtje. Zit je op 5 uur.
- Uitsnijden van het zeil 1.5 uur, zit je al op 6.5 uur.
- In elkaar naaien van alle onderdelen: ongeveer 2 dagen werk, dus laten we zeggen 16 uur, maakt het totaal 22.5 uur.
- Na aflevering heeft de klant nog vragen: half uurtje, maakt het 23 uur.
- Na het eerste seizoen komt de klant weer terug, nog meer vragen/opmerkingen/feedback, weer een half uurtje, dus 23.5 uur.
- Service beurt en nakijken na het eerste seizoen (garantie), 2 uurtjes. Totaal word er dus 25.5 uur arbeid verwacht van de zeilmaker voor dit ene zeil. Een gangbaar uurloon is €70 (relatief hoge overheadskosten). Dus alleen het arbeidsdeel is al 1800 euro. Voor een enigszins acceptabele kwaliteit aan zeildoek en ander afwerkingsmateriaal zit je al snel richting hetzelfde bedrag aan materiaal kosten en heb je het al over 3600 euro. Dan heb ik het nog niet eens over de 20% korting die gegeven word als er op het juiste moment besteld word.
Kock gaf aan dat hij dacht dat een vergelijkbaar zeil hem tussen de 4 en 5 duizend gekost heeft. Laten we zeggen dat het mogelijk wat dichter bij de 4 zit dan bij de 5, dan is er misschien een paar honderd euro extra aan materiaal besteed, of de afwerking is net wat beter/mooier gedaan zodat het zeil langer mee gaat. Het verschil tussen mijn bierviltje berekening en de 'uithethoofdschatting' van Kock zitten net aan een procent of 15 uit elkaar, lijkt me dus een redelijk uitgangspunt.
Als je een stagzeil wilt gebruiken waar het voor bedoeld is dan moet je niet te veel bezuinigen, daar ga je spijt van krijgen, het is echt het werkpaardje op een zeegaande boot.