Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Airmar DST810

Airmar DST810 10 nov 2024 18:37 #1595793

Heeft de Airmar DST810 ook een z.g. dagteller en/of totaalafgelegde km afstandsteller?
De huidige VDO analoge log laat dit wel zien en is met drukknopje weer op nul te zetten.
Laatst bewerkt: 10 nov 2024 18:38 door Rudolph50.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Airmar DST810 10 nov 2024 18:59 #1595797

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29414
Neen.
Het is een loggever en dieptemeter, verder niks
De achterliggende apparatuur moet dus alle voorzieningen en functies hebben.

Gepost met de officiële Zeilersforum-app
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Airmar DST810 10 nov 2024 19:26 #1595804

  • HenkT
  • HenkT's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2655
Het is ietsje meer dan dat
Deze kunststof thru-hull NMEA 2000® smart transducer combineert nauwkeurige diepte-, snelheids- en temperatuursignalen met een positiesensor voor hellings-/trim- en pitch/roll-gegevens
Eat your pie before you die
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Airmar DST810 10 nov 2024 20:25 #1595813

  • AdB
  • AdB's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 4201
In andere taal. De Airmar DST810 is een sensor die diepte/snelheid/watertemperatuur
meet.

Deze sensor geeft die gegevens door in een computertaal in dit geval NMEA2000.

De klok of display die je er op aansluit moet die NMEA2000 kunnen begrijpen,
deze moet dus passend zijn voor die computertaal.

A
Tornado sport
Een monohull is eigenlijk een multihull die niet "af" is...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Airmar DST810 10 nov 2024 20:52 #1595817

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27767
AdB schreef :
In andere taal. De Airmar DST810 is een sensor die diepte/snelheid/watertemperatuur
meet.

Deze sensor geeft die gegevens door in een computertaal in dit geval NMEA2000.

De klok of display die je er op aansluit moet die NMEA2000 kunnen begrijpen,
deze moet dus passend zijn voor die computertaal.

Met nog iets andere woorden: de klok waarop de sensor wordt aangesloten moet in staat zijn NMEA200 te 'lezen' (veel moderne klokken kunnen dat, denk ik) en met verwerking van gemeten snelheid en tijd een afgelegde afstand weer kunnen geven.
In principe is de afgelegde afstand te berekenen met een combinatie van een gemiddelde snelheid over een bepaalde tijd.
Nu is het wachten op iemand die weet welke klok(ken) dat kunnen.

Persoonlijk heb ik geen idee.
Laatst bewerkt: 10 nov 2024 20:53 door Wadloper.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Airmar DST810 10 nov 2024 21:51 #1595840

Wadloper schreef :
In principe is de afgelegde afstand te berekenen met een combinatie van een gemiddelde snelheid over een bepaalde tijd.
Nu is het wachten op iemand die weet welke klok(ken) dat kunnen.

Persoonlijk heb ik geen idee.

De DST810 heeft de Distance Log gewoon als output, je hoeft dit niet zelf uit te rekenen. Meeste MFD's kunnen dit volgens mij weergeven, in ieder geval een i70s wel. Je kunt de distance teller in de i70s ook resetten.

Die afstandswaarde is alleen niet heel realistisch, tenzij je altijd op stilstaand water vaart zonder stroom/getij en nooit te langzaam dobbert. In alle andere situaties kan de berekende afstand o.b.v. paddlewheel behoorlijk afwijken, en hoe langer hoe groter de opgebouwde fout (gegist bestek). De Gen2-paddlewheel heeft een iets betere snelheidsresponse zag ik, pakt het al vanaf 0.3 knopen op, de oudere vanaf 0.6 knopen, zie https://www.airmarweb.com/uploads/brochures/DST810.pdf
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.125 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl