Wellicht nog een tip.
Het Finse Archipelago gebied is tig keer groter dan aan de Oostkant van Zweden en op veel plaatsen liggen er eilandjes nog dichter op elkaar. Wij varen in NL vaak met een kaart waarop het gebied staat met hooguit een detailkaartje van de aanloop van een sluis of een haven. Die hebben ze daar natuurlijk ook echter ....
Wil je echter van de gebruikelijke routes afwijken zijn er 3 opties:
- gewoon achter de locals aanvaren;
- gewoon doen en zien waar het schip strand
- een detail "almanac" "gids" meenemen als die bestaat voor dat gebied
Vorig jaar hebben wij grenzend aan Finland de Oostkust van Zweden bevaren met ons eigen schip. Van een Zweedse vriend kreeg ik een boek van een cm of 5 dik met op elke pagina een zeer nauwkeurige tekening van een heel klein gebied met keien en dieptes erin getekend.
Als je op de kaart dus ziet staan dat er "grote keien" onder water zitten kan je met die extra gids zien waar ze in ieder geval zitten en wat de aangenomen/gemeten diepte is op die plek.
Afhankelijk van je tijd aldaar, je ervaring, je reisgezelschap en je manier van zeilen (havens of in de natuur overnachten) zou je bij bijvoorbeeld Mercator in Rotterdam eens kunnen informeren naar zo'n boek. Ik verwacht dat de charterboss deze niet aan boord legt om te voorkomen dat je van de touristische routes gaat afwijken ..... maar dat is echt wel zo leuk.
Als ze in Finland dezelfde hobby hebben als in Zweden zorg dan bij een overnachting tussen de scheren dat je vrij blijft van golfslag van speedboten. Na werktijd met mooi weer gaat alles los rond Stockholm en ze varen er echt voor ons gevoel soms als gekken. De rust die je ervaart om 15.00 uur kan na het avondeten een lange tijd over zijn. De locals weten overigens de mooiste plekjes direct aan te wijzen. Rechtdoor en 4 rots links
Nogmaals succes
Michel